укр eng

82% новин про Україну та країни Заходу, які Росія поширює в Британії, присвячені політичним провалам

13 березня 2019

Учора в Києві відбулася дискусія «Toxic Power: щупальця російської пропаганди у Великій Британії та Україні», де експерти обговорювали виявлення та протидію російській пропаганді. Під час події Гордон Ремсі, старший науковий співробітник Вестмінстерської школи медіа та комунікацій, екс-виконавчий директор Центру досліджень медіа, комунікацій та влади лондонського Kings College, презентував дослідження «Новини як зброя».

Повна версія дослідження (англійською)

Презентація Гордона Ремсі (англійською)

Відповідно до дослідження, інформаційні агентства Russia Today і «Спутнік» загалом опублікували 101 статтю англійською мовою про Україну за 8-тижневий період вибірки. Найчастіше повідомлення про Україну обрамлювалися в межах таких тем, як «Провали уряду» (26 статей) і «Недемократичні практики» (25 статті), а також «Інституційний конфлікт» і «Злочини / Насильство».

Схожим чином RT і «Спутнік» висвітлює становище в країнах ЄС та США. Автори виявили, що політична дисфункція є ключовим наскрізним повідомленням, які RT і “Спутнік” використовували, висвітлюючи теми політики й суспільства в західних країнах. З 2641 статей про події у Великобританії, США, Франції, Німеччині, Швеції, Італії та Україні, що були проаналізовані, у 2157 (81,7%) один чи більше разів згадано політичні провали, конфлікти тощо.

80% усіх згадок про НАТО, які Росія поширювала в британських ЗМІ, також містили негативні ключові повідомлення. Найчастіше НАТО описувалось в цих повідомленнях як агресивна експансіоністська загроза для Росії. Часто повідомлення були присвячені конфліктам всередині НАТО, негативним ефектам від членства для країн-учасниць та аргументам на виправдання російської агресії.

В рамках дослідження українського контексту, експерти порівняли російськомовні новини в російських та українських медіа, виявивши маніпуляції з боку RT, «РИА Новости» й ТАСС, які негативно висвітлювали парад до Дня незалежності України та пропозиції щодо незалежності Української православної церкви.

Окрім поширення негативних новин про своїх геополітичних супротивників, російська пропаганда активно користується методом розмивання правди. Для цього в інформаційний простір закидаються різні, часто взаємосуперечні та очевидно брехливі повідомлення. Зокрема, для дискредитації офіційної позиції Великобританії з приводу отруєння Скрипалів, RT і «Спутнік» поширили 20 брехливих повідомлень, кожне з яких суперечило іншим.

Дослідження «Новини як зброя: RT, «Спутнік» і прицільна дезінформація» підготували дослідники з лондонського Kings College за фінансової підтримки Фундацій Відкритого Суспільства. Україна стала першою після Великої Британії країною, де було презентовано результати аналізу. Презентація та подальша дискусія були організовані Міжнародним фондом «Відродження» спільно з аналітичним центром Texty.org.ua.  

Дослідження «Новина як зброя» є першим всеохопним дослідженням тактик, проваджених RT і «Спутніком» задля демонстрування російської могутності й формування новинного порядку денного у Великій Британії. В рамках дослідження автори проаналізували більше 10 тис. повідомлень російських інформаційних агентств та понад 150 тис. повідомлень у британських медіа, простеживши, яким чином британські ЗМІ потрапляють на гачок російської пропаганди.

comments powered by Disqus