Законопроект про місцеві референдуми пропонують удосконалити

На думку експертів, для того, щоб місцевий референдум став дієвим інструментом урядування, слід удосконалити законодавчу базу

Для того, щоб місцевий референдум став дієвим інструментом урядування, слід удосконалити законодавчу базу. Про 13 березня в Києві заявили учасники круглого столу, який провела Лабораторія законодавчих ініціатив спільно з Комітетом Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”, “Pact Inc.” і Фонду Східна Європа.

Народні депутати й експерти обговорили законопроект Кабміну про місцевий референдум №0867, який Верховна Рада ухвалила в першому читанні 19 квітня 2011 року.

Олександр Заславський, експерт Лабораторії законодавчих ініціатив, презентував основні результати дослідження ефективності місцевих референдумів. З’ясувалося, що в період із 1991 по 2012 рік в Україні відбулося 165 референдумів, і більшість із них проводилася з ініціативи місцевої влади у зв’язку зі змінами в адміністративному поділі.

Зі свого боку, голова Лабораторії законодавчих ініціатив Ігор Когут наголосив, що місцевий референдум може стати інструментом висловлення недовіри до влади, а експерти мають визначити, як зробити цей інструмент ефективним.

Керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації Адміністрації Президента Марина Ставнійчук зауважила, що запровадження інституту місцевого референдуму є свідченням європейського підходу й це питання є пріоритетним як для Конституційної Асамблеї, так і для Громадської ради з питань розвитку громадянського суспільства.

Анатолій Ткачук, експерт Інституту громадянського суспільства, зазначив, що референдум – це гармата, яку слід застосовувати рідко, а надто в поляризованих суспільствах. Замість нього варто проводити консультації, опитування тощо. Експерт поставив під сумнів доцільність проведення консультаційних референдумів, оскільки їх рішення не є обов`язковими. У цілому Анатолій Ткачук підтримав ухвалення законопроекту, але також наголосив на необхідності прийняти законодавство, що сприяло б децентралізації влади в Україні.

На думку Дениса Ковриженка, радника з юридичних питань Представництва Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) в Україні, легше розробити новий законопроект про місцевий референдум, ніж доопрацьовувати наявний (№0867). Експерт вважає, що референдум має бути або затверджувальним, або скасовувальним, оскільки громадяни не мають необхідних знань для прийняття правових рішень. Він також наголосив, що суттєвого доопрацювання потребують розділи щодо агітації під час підготовки до місцевого референдуму та його фінансування.

Учасники обговорення запропонували внести такі зміни до законопроекту про місцевий референдум:
– прописати, що рішення імперативного місцевого референдуму мають таку ж юридичну силу, як і нормативно-правові акти органів місцевого самоврядування, одначе влада не може скасовувати чи вносити зміни до відповідного акту / рішення імперативного місцевого референдуму протягом певного періоду (наприклад, 4-5 років);
– зобов’язати місцеві ради розглядати питання щодо результатів консультативного референдуму впродовж 30 днів із дня оголошення результатів референдуму, а також не розглядати впродовж певного терміну (1-2 роки) питання, аналогічного тому, яке було висунуто на місцевий референдум, але не було підтримано громадою;
– закріпити можливість змінити форму запитання / проекту рішення, якщо воно не відповідає вимогам закону (встановити, що технічні описки й неточності, допущені в поданих ініціативною групою документах, не є підставою для відмови в реєстрації ініціативної групи);
– передбачити механізм консультації ініціативних груп, щоб питання, винесені на референдум, відповідали вимогам закону;
– визначити в законопроекті суб’єктів місцевого референдуму та передбачити можливість створення фонду всіма суб’єктами місцевого референдуму, а не тільки ініціативною групою;
– передбачити можливість реєстрації суб`єктів місцевого референдуму як прибічників чи опонентів поставленого на голосування питання;
– не проводити місцевих референдумів за 3 місяці до виборів усіх рівнів і впродовж 3 місяців потому.

Крім того, Михайло Наход, голова Центру політичного аналізу та виборчого консалтингу, запропонував також запровадити відповідальність посадовців за невиконання рішень місцевого референдуму, створити певний конституційний орган, що допоможе ініціативним групам правильно сформулювати питання (ним може стати Центральна виборча комісія), зробити відкритою інформацію щодо грошових внесків на проведення місцевого референдуму, запровадити проведення мініреферендумів у форматі townhall-meeting.

Дементій Бєлий, голова Херсонської обласної організації ВГО “Комітет виборців України”, наголосив, що референдум – це інститут підвищення правової культури населення. При цьому він відзначив і деякі ризики місцевих референдумів, як-то політизація, відсутність належного фінансування, невиконання рішень референдуму. Також Дементій Бєлий підтримав спрощення процедури реєстрації ініціативних груп, зазначивши, що необхідно чітко визначити перелік підстав для відмови в реєстрації такої ініціативи, а також надати ініціативним групам можливість виправити помилки та ще раз подати ініціативу.

Контакти:
Лабораторія законодавчих ініціатив
Олександр Заславський
(044) 531 37 68
z.oleksandr@laboratory.kiev.ua

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: