Яким є вибір вищої освіти після школи?

35% першокурсни_ць ще до 11 класу знали, на яку спеціальність вони вступатимуть. Водночас 32% зробили цей вибір лише коли отримали результати ЗНО.

Cedos провів загальнонаціональне дослідження про вибір вищої освіти в Україні: якими є мотивація здобувати вищу освіту та ставлення до її альтернатив, причини вибору спеціальності, ЗВО та міста, якою інформацією та її джерелами користуються абітурієнт_ки, від кого і від чого залежало їхнє рішення.

Більшість першокурсни_ць обирали вищу освіту, орієнтуючись на майбутню роботу (59%), задля саморозвитку (45%) та щоб отримати диплом (35%).

Також рідко розглядають альтернативні шляхи після випуску зі школи: gap year, освіту за кордоном чи професійно-технічну, зокрема через негативне сприйняття, стереотипи, низьку обізнаність та матеріальне становище родини. 84% першокурсни_ць не планували взяти перерву перед вступом до ЗВО, водночас 48% вважають таке рішення неприйнятним для їхньої родини.

Власний інтерес, престиж і репутація — найбільш популярні причини, з яких студент_ки обирали свої університет і спеціальність. На рішення також впливали і можливість вступити на бюджет або вартість програми, поради батьків або знайомих, можливість переїхати до іншого міста. Зокрема, через бажану спеціальність до свого ЗВО вступили 40%, через його престиж та репутацію — 37% і через високу якість навчання — 28%.

На вибір місця навчання також впливає і місто, а подекуди воно є ключовим фактором. Серед головних причин вступу у свій університет для 12% була можливість переїзду. Та водночас переїзд був єдиною можливістю здобувати вищу освіту для 39% усіх першокурсни_ць, які навчаються не в рідному населеному пункті.

Вибір місця навчання — багатофакторний і складний процес. Розуміння того, як його здійснюють українські абітурієнт_ки, вкрай важливе, зокрема, для:

  • Міністерства освіти і науки — щоб вибудовувати освітню політику так, аби в університети вступали й навчалися вмотивовані студент_ки, та розвивати інструменти, які сприятимуть цьому;
  • закладів вищої освіти — щоб краще розуміти стратегії вибору абітурієнт_ками місця для навчання й можливі сценарії роботи з майбутніми вступни_цями для їх залучення;
  • закладів професійно-технічної освіти — щоб виявляти можливості для покращення комунікації з випускни_цями шкіл та самими школами;
  • майбутніх абітурієнт_ок та їхніх батьків — оскільки саме поінформований та зважений вибір гарантує правильний вибір місця навчання й подальше працевлаштування.

Детальніше – на тут.

Джерело

Дослідження здійснено аналітичним центром Cedos у рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні.


Думки та позиції, викладені у цій публікації, не обов’язково відображають позицію Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження» та Ініціативи відкритого суспільства для Європи (OSIFE).

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: