Усе, що ви хотіли знати про конкурс “Сприяння розробці статутів територіальних громад та використання інструментів місцевої демократії”

Аби пояснити логіку конкурсу та детальніше розповісти про його вимоги й пріоритети, команда програми “Демократія і належне врядування” провела онлайн презентацію конкурсу. На основі питань, які ми найчастіше чули під час презентації, ми підготували Q&A, який стане в пригоді організаціям, що готують проєктні пропозиції на цей конкурс. 

Хто може подаватися на конкурс? 

До участі у конкурсі запрошуються громадські організації, громадські спілки, органи самоорганізації населення (ОСНи) та благодійні організації. Учасники конкурсу можуть бути зареєстровані у будь-якому регіоні України та повинні мати щонайменше дворічний досвід роботи із розробки та адвокації проєктів нормативно-правових актів на рівні територіальних громад та/або із розвитку інструментів місцевої демократії / громадської участі за підтримки фонду “Відродження” або інших донорів.

Вітається здійснення проєктної діяльності у співпраці з органами місцевого самоврядування, асоціаціями органів місцевого самоврядування, коаліції з іншими громадськими організаціями, аналітичними центрами, експертами, органами самоорганізації населення (у тому числі з інших адміністративно-територіальних одиниць України).

Хто НЕ МОЖЕ брати участь у конкурсі? 

З основним переліком загальних критеріїв щодо учасників конкурсів, які проводить Фонд “Відродження”, можна ознайомитись у цьому відео. 

Конкурс не передбачає надання підтримки суб’єктам господарювання, які мають на меті отримання прибутку (зокрема, фізичним особам-підприємцям), державним та комунальним підприємствам та установам, політичним партіям, органам державної влади, органам місцевого самоврядування, релігійним організаціям та приватним (фізичним) особам.

Які є інструменти місцевої демократії ?

Тут йде мова про  громадські слухання, місцеві ініціативи, загальні збори жителів, громадське оцінювання, консультативно-дорадчі органи, публічні консультації тощо. Всі ці механізми важливі для залучення громадян до процесу прийняття рішень на рівні територіальних громад.

Чи матимуть перевагу організації, які раніше отримували гранти від фонду «Відродження»?

Ні. Конкурс відкритий для всіх кваліфікованих організацій, незалежно від того, чи отримували вони раніше підтримку від нашого фонду. Головне — якість поданої проєктної пропозиції та відповідність критеріям конкурсу.

Що саме може бути підтримано в межах цього конкурсу?

У межах конкурсу можуть бути підтримані різні напрямки діяльності, спрямовані на розробку статутів територіальних громад та впровадження інструментів місцевої демократії. Ось основні напрямки:

Дослідження стану регламентації місцевої демократії

  • Аналіз чинних статутів громад або відсутності таких документів.
  • Оцінка дієвості інструментів місцевої демократії, виявлення прогалин у нормативній базі.
  • Вивчення практики використання механізмів громадської участі у різних територіальних громадах.

Розробка та оновлення статутів територіальних громад

  • Написання нових статутів для територіальних  громад, які їх ніколи не мали.
  • Внесення змін до чинних статутів відповідно до нових законодавчих вимог.
  • Організація публічних обговорень та адвокація ухвалення якісних статутів.

Підтримка використання інструментів місцевої демократії

  • Надання консультаційної, юридичної, методичної та організаційної допомоги громадянам, ініціативним групам, органам самоорганізації населення.
  • Допомога у впровадженні механізмів громадської участі (громадські слухання, місцеві ініціативи, загальні збори тощо).

Навчання жителів територіальних громад користуватися демократичними інструментами

  • Проведення тренінгів та інформаційних кампаній для громадян, представників влади та активістів.
  • Пояснення практичного застосування інструментів демократії, їхньої ефективності та можливостей впливу на місцеве самоврядування.

Робота з територіальними громадами, де функціонують військові адміністрації

  • Розробка рекомендацій щодо адаптації інструментів місцевої демократії у територіальних громадах, де органи місцевого самоврядування тимчасово не функціонують.
  • Врахування особливостей прийняття рішень у територіальних громадах з військовими адміністраціями.

Перелік можливих заходів не є вичерпним. Організації можуть пропонувати й інші активності, які сприятимуть розвитку місцевої демократії та ефективній розробці статутів.

При цьому важливо знаходити баланс між кількістю напрямків і їх якісним виконанням. Проєктна пропозиція має бути реалістичною, відповідати можливостям організації та бути досяжною в межах визначених термінів.

Які документи  потрібно додати до проєктної пропозиції?

До проєктної пропозиції  слід долучити відповідні додатки, залежно від запланованих активностей. Наприклад:

  • Якщо передбачене дослідження – необхідно подати інструментарій дослідження.
  • Якщо планується адвокація статуту – потрібен план заходів його адвокації.
  • Для навчальних заходів – базові параметри (тривалість, аудиторія, формат).

Чи обов’язково надавати лист підтримки від органів місцевого самоврядування?

Як уже зазначалося, громадські організації, які беруть участь у конкурсі, не можуть самостійно ухвалювати статути територіальних громад. Тому критично важливим є надання листів підтримки від органів місцевого самоврядування, з якими учасники конкурсу планують працювати.

Ці листи мають підтверджувати, що:

  1. Орган місцевого самоврядування дійсно зацікавлений у розробці або оновленні статуту. Це засвідчить, що проведена в межах проєкту робота не буде даремною, а її результати матимуть реальне практичне застосування.
  2. Напрацювання, зроблені в межах цього конкурсу, будуть розглянуті органами місцевого самоврядування. Це важливо, щоб проєктні пропозиції мали конкретний вплив на місцеве врядування.
  3. Орган місцевого самоврядування не працює над розробкою статуту або його змін у співпраці з іншими донорами.

Чому це важливо?

З практики ми вже стикалися з ситуаціями, коли одна й та сама територіальна громада отримувала підтримку від різних донорів на схожі ініціативи. У підсумку виникали паралельні процеси, коли декілька організацій одночасно працювали над статутом для однієї громади, що створювало плутанину та неефективність.

Щоб уникнути таких випадків, ми спеціально просимо, щоб органи місцевого самоврядування у своїх листах підтверджували відсутність співпраці з іншими донорами у сфері розробки або оновлення статуту громади. Це дозволить уникнути дублювання зусиль і забезпечить цілеспрямовану та ефективну реалізацію проєкту.

Таким чином, під час підготовки проєктної пропозиції, будь ласка, зверніть увагу на необхідність отримання чітко сформульованого листа підтримки від керівинцтва територіальної громади, з якою ви плануєте співпрацювати.

Чи є обмеження щодо кількості громад у проєкті?

Зверніть увагу, що в межах цього конкурсу ми обмежуємо кількість територіальних громад, з якими може працювати одна організація. Кожен учасник конкурсу у своїй проєктній пропозиції має передбачати співпрацю з 2–3 територіальними громадами.

При цьому є ще одна важлива умова — всі ці громади мають бути в межах однієї області.

Як обирати громади?

Учасники конкурсу самостійно визначають громади, з якими планують працювати. Ми не рекомендуємо конкретні громади та не робимо акцент на якихось окремих регіонах. Тобто географічних обмежень немає, за винятком однієї ключової вимоги: громади мають знаходитися на підконтрольній Україні території.

Таким чином, це можуть бути:

  • Прифронтові громади, які потребують посиленої уваги до місцевого самоврядування.
  • Громади, що розташовані в тилу, але мають потребу в оновленні своїх статутів.
  • Будь-які інші громади, вибір яких залежить від стратегії та досвіду учасника конкурсу.

Чи доцільно поєднувати розробку статутів із розвитком інших інструментів народовладдя?

Основний акцент конкурсу дійсно спрямований на розробку та оновлення статутів територіальних громад. Однак поєднання цієї діяльності з розвитком інших інструментів місцевої демократії може бути перевагою.

Якщо організація охоплює більшу кількість пріоритетів конкурсу — наприклад, не лише розробку статутів, а й впровадження механізмів громадської участі, навчання мешканців або підтримку інституцій місцевого самоврядування — це може бути додатковим плюсом при розгляді проєктної пропозиції експертами Фонду.

Проте важливо знайти баланс між кількістю та якістю. Краще зосередитися на меншій кількості напрямків, але виконати їх якісно, ніж розпорошувати ресурси та поступатися глибиною опрацювання.

Чи може в рамках цього конкурсу бути профінансоване медійна кампанія з висвітлення процесу реалізації закону про народовладдя?



Цей конкурс не є медійним, тому фінансування суто інформаційних кампаній не передбачене. Однак комунікаційна складова може бути частиною проєкту, якщо вона спрямована на висвітлення процесу розробки статутів та впровадження інструментів місцевої демократії на рівні конкретних територіальних громад.

Чи буде перевагою залучення до розробки експертів національного рівня?

Залучення експертів національного рівня до розробки статутів є нормальним і можливим процесом, тож організації-учасники конкурсу можуть співпрацювати з фахівцями для підвищення якості напрацювань.

Однак важливо уникати механічного копіювання модельного статуту. Так, наразі триває розробка модельного статуту територіальної громади та методичних рекомендацій за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у співпраці із Міністерством розвитку. Водночас кожна територіальна громада має свої особливості, тому розробка статутів має враховувати місцеву специфіку, а не просто копіювати загальні шаблони.

Чи може громадська організація, яка вже співпрацює з іншим фондом, податися ще і на цей конкурс?

Громадська організація, яка вже співпрацює з іншим фондом, може податися на цей конкурс, але є важливе обмеження: проєктні ініціативи не повинні дублювати діяльність, яка вже фінансується іншим донором у тих самих територіальних громадах.

Якщо організація розробляє статути в інших територіальних громадах за підтримки іншого донора, а в межах цього конкурсу хоче працювати з новими громадами – це допустимо. Головне, щоб не було паралельного фінансування однієї й тієї ж роботи в межах однієї громади.

Які витрати є прийнятними в рамках проєкту? Чи можлива закупівля техніки для організації

Прийнятними вважаються витрати бюджету проєкту, які:

  • необхідні для виконання проєктної діяльності;
  • фактично виникатимуть протягом терміну виконання проєкту;
  • відповідають принципам доцільності та відповідності витрат, включно з принципами «найвища якість за найнижчу ціну» і ефективності витрат;
  • можуть бути коректно задокументовані, обґрунтовані та зрозумілі, а також підкріплені відповідною документацією фінансово-бухгалтерської звітності.

На що НЕ МОЖУТЬ бути витрачені кошти в рамках проєкту? 

Неприйнятними вважатимуться витрати на:

  • підготовку проєктної пропозиції для участі в конкурсі;
  • створення та реєстрацію організації;
  • сплату боргів;
  • відшкодування витрат, пов’язаних із коливанням валютного курсу;
  • надання прямої фіскальної підтримки державним органам влади;
  • політичну діяльність чи релігійну пропаганду;
  • діяльність, що веде до прямої або опосередкованої дискримінації будь-яких соціальних верств;
  • проєкти, спрямованими на отримання прибутку від діяльності;
  • будівництво або ремонтні роботи;
  • закупівлю гуманітарної допомоги та/або військового обладнання 
  • закупівлю транспортних засобів та/або предметів розкоші та відповідних послуг;
  • надання фінансової допомоги третім організаціям (регрантинг).

Чи є якісь географічні обмеження? 

У цьому конкурсі немає географічних обмежень чи пріоритетних областей – подаватися можуть громади з будь-якого регіону України, за умови, що вони знаходяться на підконтрольній території.

Чи обов’язково організація повинна мати досвід у розробці та адвокатуванні лише статутів територіальних громад чи буде прийнятним і досвід роботи з  нормативно-правовими актами? 

Організація не обов’язково повинна мати досвід роботи саме зі статутами територіальних громад, але вона має продемонструвати щонайменше дворічний досвід адвокації нормативно-правових актів на місцевому рівні. Головний критерій – це розуміння процесів розробки та просування таких документів.

Чи має кінцевим продуктом бути саме затверджений статут громади?

Громадська організація, яка подається на конкурс, не може гарантувати, що напрацьований статут буде затверджений, оскільки це виняткова компетенція органів місцевого самоврядування (ОМС). Однак організація має зробити все можливе для того, щоб документ пройшов усі необхідні етапи – від розробки до публічного обговорення та подання на розгляд місцевої ради.

Щоб підтвердити реальну зацікавленість громади, у листі підтримки від ОМС має бути зазначено, що рада готова розглядати напрацьований статут, брати участь у його обговоренні та, за можливості, виносити його на затвердження.

Чи може організація отримати грант, якщо вже виконує інший проєкт фонду?

Так, у Міжнародному фонді «Відродження» немає правила «один грант в одні руки», тобто організація, яка вже реалізує один проєкт, може подаватися на інший.

Багато наших грантерів одночасно виконують два або більше проєктів, і це не є підставою для відхилення заявки. Головне – спроможність організації ефективно реалізувати всі свої зобов’язання та якісно виконати роботу за новим проєктом.

Чи можна податися на конкурс для внесення змін до чинного статуту громади?

Так, у межах конкурсу можна фінансувати не лише розробку нових статутів «з нуля», але й внесення змін до чинних документів. Це особливо актуально для територіальних громад, які зазнали змін, наприклад, внаслідок адміністративно-територіальної реформи.

Є випадки, коли після об’єднання в одній громаді залишаються кілька різних статутів, що створює правову невизначеність. Тому адаптація, оновлення та приведення статуту у відповідність до нових умов – цілком допустима та важлива діяльність у межах цього конкурсу.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: