Опитування, проведене Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення проекту «Ціна держави», виявило вкрай низьку обізнаність українців у питаннях податків, бюджету та державних послуг. Про це йшлося під час вебінару, організованому Центром соціально-економічних досліджень «CASE Україна» «Податкова обізнаність громадян України: перші результати невтішні».
Учасники вебінару змушені були констатувати, що результати дослідження є невтішними. Як підкреслила кандидатка філософських наук, старша наукова співробітниця Інституту соціології НАН України Ольга Іващенко, жоден з 2000 учасників опитування не дав правильні відповіді на всі 5 тестових питань щодо податків, державних послуг та бюджету. Лише 1% респондентів відповіли правильно на чотири запитання тесту. 21% опитаних не дали жодної правильної відповіді, 42% – змогли відповісти правильно лише на одне питання.
Менше половини (46,1%) правильно відповіли на питання про те, що безкоштовних державних послуг не буває, при цьому більшість українців притримуються протилежної думки. 42,9% правильно відповіли на питання про найбільше джерело наповнення бюджету – податків з громадян.
Лише 10% правильно відповіли, що найбільше сплачених громадянами податків витрачається на виплату пенсій. 18,2% вважають, що найбільша частка податків йде на оборону, 17,6% – на виплату зовнішнього боргу, на фінансування правоохоронних органів (17%). І майже третина опитаних не змогла дати відповіді на питання.
«Проблемою для переважної більшості опитуваних стало і визначення частки доходів, яку українські працівники сплачують у вигляді податків. Третина опитаних припустили, що це “близько 20%”, майже кожен четвертий не зміг відповісти. І лише 6% жителів України знають, що сплата ЄСВ, ПДФО, ПДВ, акцизу і мита разом становить близько 50% доходів більшості українських працівників», – зазначив Євген Шульга.
«У нас було питання «із секретом» – щодо ПДВ. Ми не питали прямо, якою є ставка цього податку, а включили до тесту питання – якою є сума податку на додану вартість у покупці ціною 1000 грн. Лише 20% відповіли – від 151 до 200 грн. Ми передбачили доволі широкі рамки правильної відповіді, бо насправді частка ПДВ у 1000 грн це 167 грн (833+20%). На жаль, майже 80% називали інші суми: частина вважає, що ми нічого не платимо, хтось, навпаки, ладний віддати майже половину суми покупки у вигляді ПДВ», – розповів Євген Шульга, директор з розвитку «CASE Україна».
За словами Ольги Іващенко, не можна звинувачувати у низькій податковій обізнаності лише самих українців, для яких значна частина життєвого досвіду пройшла у радянській та пост-радянській перехідній системі. Також за словами пана Шульги, владі вигідна така ситуація, адже виборець, який не вникає у тонкощі податкової та державної політики, більш байдужий, ним легше маніпулювати і нав’язувати певні політичні рішення, якість яких він не зможе оцінити.
В якості податкового лікнепу для пересічних українців Євген Шульга пропонує впроваджувати просвітницькі програми у школах, університетах, залучити до цієї роботи громадські організації та уряд, який має пояснювати, як формуються податки і куди вони розподіляються.
Дослідження проводилося Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення ГС «Кейс Україна» з 12 по 16 вересня 2020 року у всіх областях України, крім непідконтрольних територій. У телефонному опитуванні взяла участь 2001 особа. Вибірка репрезентативна для дорослого населення України.
Вебінар було організовано в межах Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні.