Тепер громадськість має можливість всебічно оцінювати ефективність протидії корупції на місцевому та обласному рівнях

Іван Сікора, експерт Чернігівського обласного осередку ВМГО "Демократичні перетворення України", опублікував статтю про комплексну громадську методологію оцінювання корупційних ризиків – “Індекс антикорупційної політики”

Іван Сікора, експерт Чернігівського обласного осередку ВМГО “Демократичні перетворення України”, опублікував статтю про комплексну громадську методологію оцінювання корупційних ризиків – “Індекс антикорупційної політики”. Авторську методологію апробовано та вдосконалено за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

Тепер громадськість має можливість всебічно оцінювати ефективність протидії корупції на місцевому та обласному рівнях
Іван Сікора

Чернігівський обласний осередок ВМГО “Демократичні перетворення України” в рамках реалізації проекту “Громадська варта: здійснення громадського контролю за реалізацією антикорупційної політики у місті Чернігові та Чернігівській області” за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження», вперше в Україні апробував комплексну методологію “Індексу антикорупційної політики”. Це дало змогу комплексно оцінити корупційні ризики та реалізацію антикорупційної політики в діяльності голови Чернігівської ОДА та міського голови Чернігова. Досі громадські активісти здійснювали моніторинг або лише державних закупівель або аналізували доступність інформації на сайтах органів влади або стан реагування на запити публічної інформації. Як наслідок, результати моніторингу були обмеженими і фокусувалися на 1-му чи 2-х елементах антикорупційної політики. Тепер громадські активісти можуть комплексно оцінювати корупційні ризики та ефективність реалізації антикорупційної політики на обласному та місцевому рівнях в Україні.

По суті, виконано завдання 1 Розділу VII Державної програми щодо запобігання і протидії корупції на 2011-2015 роки у частині “запровадження багатоступеневої методики оцінки корупційних ризиків… на рівні громадської експертизи, проведення якої забезпечується завдяки прозорій процедурі нормопроектування та доступності інформації для громадськості”. Також виконано 2-і пропозиції, які сформульовані підгрупою «Протидія корупції» Робочої групи 1 «Демократія, права людини, належне врядування та стабільність» Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства, а саме:
· Започаткувати громадський моніторинг виконання регіональних Програм запобігання і протидії корупції на 2013—2015 роки, що приймаються на рівні регіональних державних адміністрацій із використанням існуючого досвіду громадського моніторингу;
· Започаткувати громадський моніторинг виконання планів заходів, які приймаються міськими головами щодо припинення корупційних правопорушень у діяльності органів місцевого самоврядування із використанням наявного досвіду громадського моніторингу.

Методологія “Індексу антикорупційної політики” розроблена Іваном Сікорою, координатором проекту та консультантом ЧОО ВМГО “Демократичні перетворення України”, який раніше працював консультантом Ради Європи.

Антикорупційна політика аналізувалася із використанням 10 індикаторів оцінки досягнення цілей антикорупційної політики. В рамках кожного з них визначалися ключові показники корупційних ризиків та ефективності протидії корупції.

Результати моніторингу засвідчили вкрай низькі показники ефективності реалізації антикорупційної політики Головою Чернігівської ОДА та міським головою Чернігова. Середня оцінка ефективності антикорупційної політики з боку Голови Чернігівської ОДА оцінена в 3 бали із 5 можливих, а міського голови в 2 балів із 5 можливих. Антикорупційна політика оцінювалася з точки зору існування політичної волі до здійснення антикорупційної політики, інформаційної відкритості та прозорості органів влади, доброчесності органу влади з точки зору заявників та журналістів, що викривають факти корупції, використання процедур взаємодії з громадою, формування бюджетів та здійснення закупівель за бюджетні кошти, прозорості та підзвітності використання власності та активів, дотримання норм законодавства, що забороняє конфлікт інтересів, декларування доходів публічними посадовими особами, стан надання публічних послуг з фокусом на адміністративних та дозвільних послугах та існуючих умов для ведення бізнесу.

Конфлікт інтересів та декларування доходів стали вперше предметом громадського моніторингу
 
Конфлікт інтересів став вперше предметом громадського моніторингу в рамках аналізу ефективності антикорупційної політики. Опис конфлікту інтересів в діяльності міського голови Чернігова О.Соколова дав змогу ідентифікувати ряд пов’язаних корупційних ризиків. Зокрема, отримання земельної ділянки в Чернігові та недоплата до міського бюджету 630 тис. грн. податків ТОВ “Автомобільна компанія “Сівер-Авто” виявилося дивним чином пов’язаними із фактом пожертви автомобіля “Тайота Камрі” (орієнтовна вартість 425 тис. грн.) обласній громадській організації Спілка ветеранів-афганців, яку до останнього часу очолював міський голова, а зараз очолює його заступник. Далі цей автомобіль був переданий в безкоштовну позичку міському голові Чернігова. Показово, що саме “Сівер-Авто” надала не менш як 50 тис. грн. знижку на автомобіль “Тайота Корола”, що був закуплений комунальним підприємством (КП) міськради без тендеру по процедурі до 100 тис. грн. (ціна аналогічного автомобіля на сайті Тайоти – 156 до 223 тис. грн.). Як виявилося, придбаний автомобіль був не потрібен КП і зразу ж був переданий міській раді. Показово, що саме це КП очолює депутат міськради А.Стах, якого в минулому році за наполяганням Прокуратури рішенням суду, було звинувачено в хабарництві.

Зафіксовано ознаки конфлікту інтересів з боку одного із заступників міського голови Чернігова, екс-керівника комунального підприємства обласної ради, керівника однієї із РДА Чернігівської області та депутатів міської ради Чернігова. З огляду на існуючий досвід в сфері аналізу конфлікту інтересів Чернігівський обласний осередок ВМГО “Демократичні перетворення України” приєднався до коаліції “За доброчесну публічну службу: об’єднання зусилля інститутів громадянського суспільства України задля забезпечення громадського контролю за доброчесністю та запобіганню конфлікту інтересів у публічному секторі”.

В рамках аналізу декларування доходів публічними посадовцями були проаналізовані найбільш типові суперечності між задекларованими та фактичними доходами. Наприклад, міський голова Чернігова О.Соколов немає автомобіля в декларації про доходи за 2012 рік, але це не завадило зафіксувати його в минулому році за кермом представницького автомобіля Мерседес-Бенс МL (орієнтовна вартість 720 тис. грн). Як пояснив заступник мера С.Віхров, автомобіль не належить О.Соколову. Ймовірно, С. Віхров, що є заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради та керуючий справами виконкому, краще знає кому належить Мерседес-Бенс МL оскільки його пов’язує з мером не лише робота, але й спільне минуле та як мінімум, товаристські відносини. До речі, саме С.Віхров нещодавно став головою обласної громадської організації Спілка ветеранів-афганців чим формально допоміг зняти питання конфлікту інтересів у міського голови після гучних справ пов’язаною із «Тайотами». Кому все ж належить транспортний засіб за кермом якого бачили О.Соколова в 2012 році досі так і залишилося загадкою, незважаючи на численні офіційні та публічні запити та звернення в рамках проекту “Громадська варта” до міського голови Чернігова. На жаль, політичної волі до прозорості та доброчесності міський голова Чернігова так і не захотів продемонструвати.

Також в рамках проекту були зроблені оцінки втрат обласного та міського бюджетів, які пов’язані з браком адекватного реагування на корупційних ризиків.

Докладніше:

Соколов будує антикорупційну політику без громади?

Мільйони, що їх втрачають чернігівці

Одне звернення до Центру надання адміністративних послуг у Чернігові обходиться бюджету міста в 69 грн., а один співробітник Центру приймає приблизно трьох відвідувачів за робочий день

Активісти домоглися зрушень у боротьбі з корупцією на Чернігівщині

Боротьба з корупцією чи ії імітація?

Контакти:
Чернігівський обласний осередок
ВМГО “Демократичні перетворення України”
Іван Сікора
project55@ukr.net

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисті й лобіюванні спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному й місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: