25 червня в Страсбурзі Україна та Рада Європи підписали історичну угоду про створення Спеціального трибуналу щодо злочину агресії проти України. Трибунал діятиме в рамках Ради Європи та відкриє шлях для здійснення правосуддя і притягнення до відповідальності найвищого керівництва росії за злочин агресії.
Створення Спеціального трибуналу у рамках Ради Європи відкриває Україні шлях до правосуддя за рішення на найвищому рівні про вторгнення на нашу територію – кривду, яку жодна інша міжнародна інституція наразі не може розглянути.
Очікується, що Спеціальний трибунал почне свою роботу в 2026 році, за умови забезпечення фінансування та оперативної спроможності.
Для Міжнародного фонду “Відродження” та мережі Фундацій Відкритого Суспільства (Open Society Foundations) ця подія має особливе значення. У 2022 році Фонд визначив тему юридичної відповідальності за злочини як один зі своїх ключових пріоритетів (хоча вперше ця тема постала на порядку денному ще у 2014, з початком російської агресії на Донбасі та окупації Криму).
У 2023 ми продовжували активно працювати над питаннями юридичної відповідальності за воєнні злочини. Разом з Фундаціями Відкритого Суспільства ми підтримували і підтримуємо правозахисні організації, що документують наслідки воєнних злочинів та порушень прав людини, допомагаємо шукати спільні знаменники та випрацювати спільні принципи для усіх громадських організацій у цих сферах, просуваємо важливі повідомлення на міжнародних майданчиках. Ми концентруємо свої зусилля на тому, щоб захистити потерпілих, знайти способи, щоб зменшити страждання жертв війни та досягнути справедливості. Ця ж робота продовжувалась у 2024 році і продовжується сьгодні, у 2025.
“Програма «Права людини і правосуддя» Міжнародного Фонду «Відродження» підтримувала і продовжує надавати підтримку зусиллям, спрямованим на притягнення до відповідальності винних у вчиненні злочину агресії проти України, говорить директор програми Роман Романов, – Ми сприяли організації консультацій та проведенню адвокаційних заходів в різних країнах, спрямованих на пошук рішень для створення механізму відповідальності, консолідації українського громадянського суспільства навколо цієї ідеї. Окрім власної діяльності, нам вдалося залучити можливості мережі Фондів Відкритого Суспільства. Так, в травні 2022 року ми представили першу версію модельного обвинувального акту щодо злочину агресії проти України. Робота триває і невдовзі стане доступною його оновлена і суттєво доповнена версія. Мета цього документу – на тлі експертних та політичних дискусій візуалізувати основні елементи злочину та підкреслити його очевидність з точки зору міжнародного права.”
Більше про те, як наш Фонд працює з темою юридичної відповідальності за злочини читайте в іншому матеріалі.
Злочин агресії і робота Спецтрибуналу
Отже, що вважається “злочином агресії” та кого буде притягнуто до відповідальності? Згідно резюме Єврокомісії, Злочином агресії є розв`язання або планування війни лідерами держави. Це вважається “керівним злочином”, тобто стосується тих, хто обіймає владні посади та прийняв рішення про розв’язання війни або сприяв його ухваленню.
Так, трибунал зосередиться на високопоставлених політичних та військових лідерах, які відповідають за планування, підготовку, ініціювання або виконання злочину агресії проти України. Звісно, країни Європи уже притягують рф до відповідальності іншими способами – через санкції, політичне засудження та судові провадження в Європейському суді з прав людини й інших міжнародних судах. Однак притягнення осіб до кримінальної відповідальності за рішення розпочати війну є окремим і вирішальним кроком до справедливості.
Злочин агресії – це один із чотирьох основних злочинів, визначених Римським статутом: геноцид, злочини проти людяності, воєнні злочини і, нарешті, злочин агресії.
У межах роботи трибуналу не розглядатимуть справи воєнних злочинів, скоєних російськими солдатами в Україні – воєнні злочини, злочини проти людяності та геноцид в Україні залишатимуться в юрисдикції Міжнародного кримінального суду (МКС). Спеціальний трибунал же доповнюватиме його роботу.
Яке глобальне значення має створення Спеціального трибуналу?
Трибунал підтвердить фундаментальний принцип щодо того, що війна не повинна використовуватись як інструмент державної політики. Він підтримує глобальний міжнародний правопорядок, стримає акти агресії з боку лідерів держав у майбутньому та зміцнить механізми відповідальності й мирного вирішення суперечок.
Якщо коротко, то це інвестиція у глобальний мир, справедливість та довіру до міжнародного права.
Чи справді Спецтрибунал зможе притягнути російське керіваництво до відповідальності?
Існують чіткі правові, політичні та практичні перешкоди для безпосереднього притягнення путіна, лаврова, шойгу та інших російських високопосадовців до відповідальності. Зокрема, політичний імунітет, а також труднощі із забезпеченням фізичного затримання потенційних обвинувачених.
Постати перед Спеціальним трибуналом вони зможуть у випадку, якщо більше не перебуватимуть при владі або відмовляться від (чи будуть позбавлені) імунітету.
Та поки цього не сталось, Спецтрибунал може провадити розслідування та збір доказів, готувати обвинувальні акти та налагоджувати роботу органів для переслідування й засудження відповідних осіб. І в цьому він потребуватиме допомоги українських правозахисників, журналістів, юристів тощо.
Міжнародне право розвивається, а особистий імунітет не забезпечує безкарність довічно.
“Угода між Україною та Радою Європи про створення Міжнародного Спеціального Трибуналу відкриває можливості для притягнення винних до відповідальності, проте це складний процес із відкладеним в часі результатом. Ми будемо допомагати надалі формуванню максимальної легітимності цього механізму міжнародної відповідальності.”, – говорить Роман Романов.
Більше про роботу Спеціального трибуналу щодо злочинів агресії проти України дізнавайтесь на сайті Офісу Ради Європи