Аналітична записка “Розвиток інституту ОСН в умовах політики децентралізації в Україні”

Асоціація Сприяння Самоорганізації Населення за підтримки Міжнародного фонду “Відродження” підготувала аналітичну записку “Розвиток інституту ОСН в умовах політики децентралізації в Україні”. Дослідження містить інформацію про державну політика щодо ОСН у контексті процесів децентралізації влади, динаміку створення та припинення ОСН в Україні та добрі практики діяльності ОСН.

Відповідно до дослідження, в перше десятиліття після прийняття спеціального закону, створення нових ОСН було інтенсивним, але з часом темпи зменшилися. Процеси децентралізації влади створили сприятливі умови для змін у законодавстві, але поки що це питання не є пріоритетним для центральної влади або місцевих органів самоврядування. Ініціативу в розвитку ОСН бере на себе громадянське суспільство.

Раніше проведені дослідження виявили недоліки в правовому полі діяльності ОСН, що потребують уваги. Наприклад, проблеми з реєстрацією, ідентифікацією територіального рівня та неправильним присвоєнням органам самоорганізації населення.

Попри можливості функціонування ОСН на рівні конкретних громад, загальний рівень інституціоналізації залишається низьким. Також поширена практика створення ОСН для реалізації проєктів, що не сприяє їх сталості.

Кількість зареєстрованих ОСН в різних регіонах України не простежується за якимись закономірностями. Відтак, ключовим фактором для створення ОСН виявляється рівень активності та розвинутості громад.

Незважаючи на труднощі, досвід успішного функціонування ОСН вже існує в окремих територіальних громадах, де місцева влада практикує ефективну місцеву публічну політику.

Щоб вирішити наявні проблеми та сприяти розвитку інституту ОСН аналітики пропонують наступні кроки:

  1. Негайно внести зміни до Закону України “Про органи самоорганізації населення” з урахуванням урядового проєкту закону для усунення прогалин у правовому полі.
  2. Після внесення змін до законодавства, Мінінфраструктурі слід реалізувати Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства, надаючи методичні рекомендації щодо регулювання ОСН на місцевому рівні.
  3. Міністерство юстиції повинно розробити роз’яснення та методичні рекомендації з легалізації ОСН для відповідних реєстраційних органів, щоб уникнути різних правозастосувань.
  4. Органам місцевого самоврядування рекомендується розробити місцеві положення про ОСН, залучати їх до прийняття рішень та забезпечити методи фінансування.
  5. Громадам варто уникати створення ОСН для окремих проєктів, замість цього краще використовувати інші інституції, такі як фонди громад та місцеві агенції розвитку.
  6. Донорським структурам не слід стимулювати створення ОСН для конкретних проєктів, але можна розглядати їх як потенційних аплікантів на гранти.

Ці заходи допоможуть покращити діяльність ОСН та сприятимуть розвитку громадянського суспільства в Україні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: