Перешкоди, що виникають при приватизації гуртожитків

В Одесі відбувся круглий стіл “Як здолати перешкоди на шляху реалізації права мешканців гуртожитків на власне житло”

21 вересня в Одесі відбувся круглий стіл “Як здолати перешкоди на шляху реалізації права мешканців гуртожитків на власне житло”. Захід провела ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення” за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

Експерти поінформували, що в Одесі є приблизно 330 гуртожитків, із яких понад 100 передано в комунальну власність територіальної громади міста. Станом на 1 квітня 2012 року 52 гуртожитки з тих, що перебувають у комунальній власності, за рішеннями Одеської міської ради отримали статус житлових будинків, а їх мешканці – право на приватизацію своїх кімнат згідно з законом “Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків”. При цьому, за словами фахівців, мешканці майже 280 гуртожитків, або 85% загальної кількості (приблизно 42 тисячі осіб), навіть теоретично не мають змоги реалізувати своє конституційне право на власне житло, оскільки в цих гуртожитках приватизацію житлових приміщень поки що не дозволено.

Основні перешкоди для цього виникають на трьох стадіях.

На першій стадії – прийняття гуртожитку до комунальної власності – процес уповільнюється нерідко через відсутність активної ініціативи й наполегливості мешканців гуртожитків або самоврядних органів, створених ними, через відсутність належної підтримки депутатів відповідної місцевої ради, зволікання балансоутримувачів гуртожитків із прийняттям рішень про їх передачу до комунальної власності.

Житлово-експлуатаційні підприємства, які мають отримати на баланс гуртожитки, районні адміністрації та департамент міського господарства разом із відповідною комісією в міській раді часто не погоджують проекту рішення про передачу гуртожитку до комунальної власності через незадовільний технічний стан будинків і відмову попереднього власника зробити капітальний ремонт або перерахувати адекватні кошти на його проведення.

При передачі гуртожитків із державної в комунальну власність непоодинокими є випадки, коли члени комісії входять у змову та занижують вартість робіт, які потрібно виконати для приведення будівлі в належний стан, а після прийняття будинку в комунальну власність на скарги мешканців відповідають, що капітальний ремонт мав виконати попередній власник, який цього не зробив. Це відбувається через відсутність у складі комісії представників мешканців гуртожитку.

Як правило, технічної документації на будинок не передають через її відсутність, а ремонту не роблять через високу вартість і відсутність коштів у підприємства, яке передає.

На другій стадії міська рада, ухвалюючи рішення щодо подальшого використання гуртожитку, прийнятого в комунальну власність, не обов’язково може залишити його у статусі гуртожитку та дозволити приватизацію його житлових і нежитлових приміщень. Адже в неї, за законом, є ще чотири варіанти його використання, включно з повним знесенням і вивільненням земельної ділянки з подальшим її продажем на аукціоні. Отже, потрібна знову-таки обґрунтована ініціатива (бажано “знизу”), щоб міська рада визначилася на користь потрібного варіанту.

По-друге, за словами фахівців, підготовка проекту рішення міської ради з дозволом на приватизацію житлових і нежитлових приміщень у гуртожитку має чимало стадій, на кожній із яких її може бути загальмовано.

На третій стадії, коли відбувається приватизація житлових приміщень у гуртожитках, що отримали дозвіл на неї, трапляється найбільше проблемних ситуацій, як-то: відсутність ордеру; відсутність договору найму; відсутність у паспорті на штампі реєстрації місця проживання (прописки) номеру (номерів) кімнат; невідповідність номеру кімнати в паспорті номеру фактично зайнятого приміщення й тому, за яке споживач фактично сплачує; невідповідність наявного плану займаного приміщення його фактичним розмірам і конфігурації (через самовільні добудови, перебудови, надбудови тощо). За оцінками експертів, проблеми виникають на цій стадії приблизно в 15% мешканців гуртожитків.

Для подолання цих перешкод учасники круглого столу ухвалили такі рекомендації:

І. Державним органам, у віданні яких перебувають гуртожитки:

1.1. Звернутися до Кабінету Міністрів із пропозицією внести зміни до постанови №891 від 06.11.1995 “Про затвердження Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій” та ініціювати внесення змін до закону “Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності” для включення мешканців гуртожитків у перелік суб’єктів ініціювання передачі об’єктів у комунальну власність і до складу комісії з приймання-передачі цих об’єктів.

1.2. Запропонувати Фонду державного майна проаналізувати бажання та готовність підприємств-власників і балансоутримувачів гуртожитків недержавної та некомунальної форм власності передати гуртожитки в комунальну власність. Запропонувати механізми стимулювання цих власників до передачі гуртожитків, у тому числі на законодавчому рівні.

1.3. Сприяти утворенню в гуртожитках недержавної та некомунальної форм власності органів самоорганізації населення (ОСН) як механізму сприяння мешканцям у вирішенні їхніх житлових проблем, зокрема проблеми приватизації житла.

ІІ. Органам місцевого самоврядування Одеси

2.1. Внести зміни до Положень про районні адміністрації та про Департамент міського господарства Одеської міської ради, доповнивши їх повноваженнями щодо координації та нагляду за реалізацією житлових прав мешканців гуртожитків.

2.2. Розробити та затвердити на сесії Одеської міської ради Методику розв’язання проблем, які виникають під час реалізації житлових прав мешканців гуртожитків.

2.3. Внести зміни до складу Комісії з розв’язання проблем громадян, які мешкають у гуртожитках, включивши до неї представників ОСН і громадських організацій, які опікуються проблемами мешканців гуртожитків.

2.4. Затвердити міську Програму приватизації квартир/кімнат у гуртожитках, якою передбачити: кошти на фінансування заходів, пов’язаних із відновленням технічної документації на гуртожитки, що перебувають у комунальній власності, за рахунок місцевого бюджету; щоквартальне публічне звітування заступника міського голови, який опікується питаннями житлово-комунального господарства, про хід реалізації Програми, а голови Комісії з розв’язання проблем громадян, які мешкають у гуртожитках, – щодо роботи Комісії.

2.5. Відновлення технічної документації здійснювати шляхом фінансування комунальних підприємств (“Міське агентство приватизації житла”, “Житлово-комунальні сервіси”, “Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об’єктів нерухомості”, “Земельно-кадастрове бюро при управлінні земельних ресурсів”, “Одеський міський землевпорядний центр”, “Одеспроект” тощо).

2.6. Конкретний обсяг ресурсів для кожного гуртожитку визначати за результатами технічної діагностики й паспортизації гуртожитків та оцінювання обсягів робіт, потрібних для здійснення усіх передбачених законодавством процедур підготовки та проведення приватизації цих гуртожитків.

ІІІ. Органам самоорганізації мешканців гуртожитків

3.1. Підвищити рівень поінформованості мешканців гуртожитків про можливості ОСН.

3.2. Навчати активістів, які мають стати ефективними лідерами мешканців своїх гуртожитків, забезпечувати їх необхідною довідковою та методичною літературою з питань самоорганізації та вирішення проблем мешканців гуртожитків.

3.3. Сприяти удосконаленню законодавства та локальних нормативно-правових актів (НПА), які регламентують створення й діяльність ОСН і життєдіяльність мешканців гуртожитків.

3.4. Запровадити дієві форми громадського контролю заходів із реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, у тому числі шляхом включення представників їхніх ОСН населення до складу комісій і наглядових рад, створюваних для вирішення проблем мешканців гуртожитків.

Нагадаємо, у червні ухвалено Загальнодержавну цільову програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012-2015 роки, якою передбачено протягом чотирьох років передати з державної до комунальної власності понад 1000 гуртожитків. При передачі передбачається зробити за рахунок державного й місцевих бюджетів у цих гуртожитках капітальні ремонти. В Одеській області під дію Програми підпадає 120 гуртожитків. Це більше, ніж у будь-якому іншому регіоні.

Контакти:
ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення”
(048) 738 68 30
samoorg@ukr.net

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: