На українсько-польському кордоні пропонують запровадити систему “єдина зупинка”

За словами експертів, запровадження системи “єдина зупинка” при перетині кордону (коли транспортний засіб зупиняється лише раз, і його перевіряють прикордонні служби одразу обох держав) дає змогу суттєво прискорити цю процедуру

Запровадження системи “єдина зупинка” при перетині кордону (коли транспортний засіб зупиняється лише раз, і його перевіряють прикордонні служби одразу обох держав) дає змогу суттєво прискорити цю процедуру. Про це заявили українські й польські експерти 30 квітня під час круглого столу у Львові, який провела ГО “Львівське юридичне товариство” за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

Голова ГО “Львівське юридичне товариство” Андрій Лепак представив результати опитування 20 службовців митної та прикордонної служб України в Шегинях і Ягодині. Виявилося, що завдяки “єдиній зупинці” вдалося пришвидшити перетин кордону (під час Євро-2012 це займало близько 2-3 хвилин). Експерти також фіксували значно менше конфліктних ситуацій. Крім того, як відзначили самі прикордонники, така практика “підвищує свідомість громадян” і “зменшує ризик виникнення корупційних схем”.

З польського боку було опитано 26 службовців у пунктах пропуску Дорогуськ і Медика. Як розповів менеджер програми “Відкрита Європа” Фундації Стефана Баторія Томаш Ґорбовскі, польські прикордонники також відзначили, що це був корисний обмін досвідом для них.

Водночас службовці обох країн у своїх відповідях вказали й на недоліки під час функціонування “єдиної зупинки”. Зокрема, це неналежно підготована інфраструктура, нестача приміщень і місць для детального огляду транспортних засобів, а також неузгодженість між українським і польським законодавством.

Крім того, під час дослідження було опитано 145 осіб, половину з них – при в’їзді на територію Польщі, іншу – при виїзді.

“Зупинку в одному місці позитивно оцінили 80% мандрівників, 15% із них зазначили, що цей процес треба поліпшити. 13% респондентів сказали, що з запровадженням “єдиної зупинки” нічого не змінилося при перетині кордону, і тільки три особи (близько 2% опитаних) негативно оцінили роботу “єдиної зупинки”, – розповів Томаш Ґорбовскі.

Серед основних позитивів – скорочення часу, який потрібно витратити при перетині кордону. Проте, як показало дослідження, все одно актуальною є проблема корупції: у декількох анкетах повідомляли про такі випадки.

Олександр Рибак, представник Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України позитивно оцінив “єдину зупинку”, але наголосив, що це питання треба врегулювати законодавчо.

Громадські експерти звертають увагу на необхідність внести зміни до Шенгенського кодексу про кордони, щоб запровадити “єдину зупинку” на постійній основі. Але для початку, за їхніми словами, варто було б розглянути варіант тимчасового запровадження цієї системи на період свят, літнього відпочинку тощо. У передсвяткові дні на кордоні величезні черги, бо люди їдуть у Польщу на закупи, а поляки їдуть у Львів на відпочинок.

{qtube vid:= PNWNdjKLzWE w:=480 h:=385 b:=1 ap:=0 rel:=0}

Контакти:
ГО “Львівське юридичне товариство”
tov.lviv@gmail.com

***

Мета Європейської програми  – сприяти європейській інтеграції України через поєднання зовнішнього тиску Європейського Союзу з внутрішнім тиском українського громадянського суспільства для утвердження цінностей відкритого суспільства в Україні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: