Маски зірвані! (Про підготовку нової редакції закону про ОСН)

Олексій Орловський, директор програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”, опублікував на сайті “Самоорганізація в громаді” матеріал, присвячений підготовці нової редакції закону “Про органи самоорганізації населення”

Олексій Орловський, директор програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”, опублікував на сайті “Самоорганізація в громаді” матеріал, присвячений підготовці нової редакції закону “Про органи самоорганізації населення”.

Маски зірвані!
Олексій Орловський

Марно про щось домовлятися із людьми, коли вони не тримають свого слова. Тим більше співпрацювати з тими, хто представляє органи влади та «заряджений» на подібний сценарій власної поведінки.

Зазначене цілком стосується ситуації, яка склалася навколо розробки проекту нової редакції Закону України «Про органи самоорганізації населення».

Як вже раніше повідомлялося, в ході останньої всеукраїнської конференції з питань самоорганізації населення, що відбулась у місті Горлівці, її учасники підтримали звернення до Кабінету Міністрів України, в якому висловили занепокоєння спробами чиновників Мінрегіону подати в обхід громадськості на розгляд ВРУ проект нового Закону України «Про органи самоорганізації населення».

Учасники конференції звернулися до уряду з проханням не підтримувати цей законопроект і не вносити його у Верховну Раду. Але, на жаль, замість того, щоб прислухатися до пропозицій громадських експертів та лідерів органів самоорганізації населення і допомогти у просуванні версії законопроекту, напрацьованої Асоціацією сприяння самоорганізації населення, Секретаріат Кабміну разом із Мінрегіоном навпаки — пришвидшили подання свого законопроекту на розгляд Верховної Ради.

В результаті 29 листопада на сайті ВРУ з’явилося повідомлення про реєстрацію за №3704 законопроекту у версії Мінрегіону.

У цій ситуації самим прикрим є зухвалі маніпуляції з боку Мінрегіону, що супроводжували увесь цей процес.

По-перше, уповноважені представники Мінрегіону не забезпечили належну роботу спеціально створеної ним же робочої групи для підготовки даного законопроекту. За період існування цієї групи вона зібралась лише один раз – через півтора роки після створення. На цьому засіданні ключові розбіжності майже не узгоджувались.

По-друге, авторів згаданої версії законопроекту Мінрегіону при винесенні його на розгляд КМУ не стримувало те, що цей варіант законопроекту отримав негативну оцінку експертів Адміністрації Президента України, які засвідчили його антидемократичність.

По-третє, вже після Всеукраїнської конференції асоціації сприяння самоорганізації населення відповідальні співробітники Мінрегіону обіцяли представникам Асоціації та членам Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства при Президентові України провести певні погоджувальні процедури перед внесенням законопроекту до ВРУ. Обіцяли навіть тоді, коли вже передали законопроект на реєстрацію до ВРУ! Тобто, в обличчя говорили про консультації, а за спиною передавали документи на реєстрацію!

Нарешті, в-четвертих, слід звернути увагу на недостовірну інформацію, яка міститься у пояснювальній записці до законопроекту №3704. Тут зазначено, що даний проект Закону було подано на розгляд Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства при Президентові України. Але Координаційна рада розглядала саме редакцію, підготовлену Всеукраїнською асоціацією сприяння самоорганізації населення! Про що чудово знали і в Секретаріаті Кабміну, і в Мінрегіоні. Але демократична версія законопроекту, вочевидь, їх не дуже цікавила.

Звертає на себе увагу той факт, що відповідно до Указу Президента України від 25 червня 2013 року № 342/2013 «Про План заходів щодо реалізації у 2013 році Стратегії державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні» Координаційна рада разом із Мінрегіоном визначені як співрозробники законопроекту. Таким чином, подача законопроекту № 3704 до ВРУ здійснювалася без відома та погодження з боку одного із визначених Президентом України відповідальних суб’єктів!

Все це не стільки сумно, скільки створює загрозливу ситуацію для подальшого розвитку в Україні руху самоорганізації та демократії участі, які проголошені як пріоритети державної політики.

Що залишається робити в цій ситуації? Готувати оперативно до реєстрації у ВРУ альтернативну, громадську версію законопроекту. Цей процес вже триває, і народні депутати України, незважаючи на складну суспільно-політичну ситуацію, вже готові підтримати своїми підписами цю версію законопроекту.

Разом із тим залишається відчуття, що вся боротьба за краще законодавство для ОСНів ще попереду! Тому далі нам буде потрібна допомога наших регіональних партнерів, громадських експертів та адекватних представників органів публічної влади, які розуміють важливість існування незалежного інституту органів самоорганізації населення як складової громадянського суспільства, а не ланки жорсткої вертикалі влади.

Адже саме активна та узгоджена позиція широкого кола зацікавлених осіб може вплинути на те, який саме законопроект у кінцевому рахунку стане законом, за яким надалі буде розвиватися самоорганізація.

Контакти:
“Громадянське суспільство та належне врядування”
Олексій Орловський
(044) 461 95 00
orlovsky@irf.ua

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисті й лобіюванні спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному й місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: