ЄС обмежує фінансову підтримку України через відсутність реформ

Експерт наголошує, що ЄС обмежує фінансову підтримку України через відсутність реформ, а реформи гальмуються через неефективне використання цієї підтримки

ЄС обмежує фінансову підтримку України через відсутність реформ, а реформи гальмуються через неефективне використання цієї підтримки. Про це заявив Денис Черніков, експерт проекту “Поширення європейських принципів у сферах державної підтримки бізнесу та закупівель”, який здійснює Лабораторія законодавчих ініціатив за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

За словами фахівця, оприлюднений 15 травня Щорічний звіт щодо реалізації Європейської політики сусідства в Україні містить оцінки та рекомендації стосовно політики державних фінансів, у тому числі щодо державної допомоги суб’єктам господарювання. Умовами продовження надання бюджетної підтримки та макрофінансової допомоги з боку ЄС визначено: 1) забезпечення прозорості та підзвітності у сфері управління державними фінансами; 2) прогрес у сфері управління державними фінансами.

Денис Черніков поінформував, що ЄС відклав підтримку в межах Програми комплексної розбудови інституційної спроможності у сфері державної допомоги суб’єктам господарювання до того часу, коли в Україні буде ухвалено законодавство, що відповідатиме стандартам ЄС. За його словами, це означає, що українська влада наразі неспроможна втілювати стандарти ЄС у зазначених сферах.

Як зазначає експерт, не виконано положення Програми економічних реформ на 2010-2014 роки щодо прийняття закону про державну допомогу суб’єктам господарювання. Цей закон планували прийняти ще 2011 року. Одначе досі не відбулося навіть експертного та громадського обговорення законопроекту (розробник – Антимонопольний комітет України), невідомо, чи розглядав його уряд. Указ Президента від 12 березня 2012 року №187/2012 встановив термін внесення цього законопроекту до парламенту в серпні поточного року.

Денис Черніков наголошує: той факт, що ЄС відклав комплексну підтримку інституційної розбудови в цій сфері до прийняття відповідного законодавства, свідчить насамперед про неспроможність органів виконавчої влади ефективно використати технічну допомогу ЄС і підготувати програму реформ.

2011 року суттєво зросли бюджетні втрати від надання податкових пільг. Загалом ці втрати склали 37,1 млрд. грн. у 2010 році та 58,8 млрд. грн. у 2011 році (це близько половини суми виплат по боргах, які уряду потрібно здійснити у 2012 році). При цьому абсолютне зростання втрат від надання податкових пільг у ці роки відбулося відповідно на 32% та майже 60%. Це відповідно у 8 і 3 рази перевищує темпи зростання доходів державного бюджету (4% у 2010 році, 19,2% у 2011 році).

Денис Черніков нагадав, що починаючи з 2008 року частка прямих видатків бюджету на сільське господарство скоротилася з 25% до 17%. Одночасно зросли частки видатків на вугільну галузь (з 19% до 23%), дорожнє господарство (з 22% до 31%). Видатки на дослідження й розробки в різних галузях економіки залишаються на рівні 3%.

Наведена інформація, на думку експерта, свідчить про те, що державна підтримка суб’єктів господарювання в Україні не відповідає таким принципам ЄС:
– завдяки державній допомозі одержувач має розпочати, здійснити діяльність, яка була б неможливою без державної допомоги, або ж можливості розпочати цю діяльність є обмеженими;
– державну допомогу має бути спрямовано на створення нових виробничих потужностей, робочих місць, технологій;
– державна допомога зазвичай не має компенсувати поточних витрат суб’єктів господарювання, особливо тих, що працюють збитково, перебувають у стадії банкрутства.

Нагадаємо, що в лютому 2011 року ЄС уже призупиняв надання секторальної бюджетної підтримки Україні через недотримання принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях державних закупівель.

Лабораторія законодавчих ініціатив
Денис Черніков
Chernikov@laboratory.kiev.ua

***

Мета Європейської програми  – сприяти європейській інтеграції України через поєднання зовнішнього тиску Європейського Союзу з внутрішнім тиском українського громадянського суспільства для утвердження цінностей відкритого суспільства в Україні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: