Чи зростає увага медіа до теми довкілля? Дослідження

Після повномасштабного вторгнення росії, здавалось, тема довкілля відійде на маргінес, поступившись новинам про війну.

Однак, ще на початку великої війни, у 2022 році, ми фіксували значну увагу до цієї теми, попри заповненість інформаційного простору переважно новинами з фронту. Тому ми хотіли прослідкувати як проблематика довкілля відображається в інформпросторі України в умовах повномасштабної війни і провели медіамоніторингове дослідження присутності тем, повʼязаних із проблематиками довкілля, в українському інформаційному просторі. Подібне дослідження проводилось і в 2021 році, Агенцією медіамоніторингу та контент-аналізу «ЕЛ.БІ.АЙ.» на замовлення нашої Екологічної Ініціативи EPAIU.

Нове дослідження, проведене «ЕЛ.БІ.АЙ.» у 2023 році на замовлення Ініціативи з розвитку екологічної політики й адвокації в Україні (EPAIU), фіксує, що присутність довкіллєвої тематики в медіапросторі України продовжує зростати. Це виражається, передусім, у збільшенні частки медіаполя та постійній присутності теми на шпальтах провідних онлайн-видань.

Дослідження показує, що повномасштабна війна змістила фокус довкіллєвої тематики на шкоду, завдану навколишньому середовищу внаслідок військової агресії росії в Україні. Це є одним з основних чинників збільшеного резонансу, але й свідчить про значне зменшення в медіапросторі інших тем, не пов’язаних із повномасштабною агресією росії. Зокрема, висвітлення локальних екологічних проблем або подій стає справжнім викликом на фоні ядерної загрози чи підриву Каховської ГЕС.

Дослідження також включало аналіз присутності теми в соцмережах (Facebook, Instagram), месенджерах (Telegram) та пошукових запитах українців через Google.

Інші спостереження дослідження:

  • Щораз вища увага до потенційних загроз сприяє поширенню неправдивих або маніпулятивних даних. Це може призвести до панічних настроїв. Важливо враховувати інформаційну відповідальність та бути максимально об’єктивними в матеріалах сенситивних тематик, як-от радіаційна загроза, руйнування джерел електрогенерації, забруднення водойм тощо.
  • Підвищений резонанс ускладнює комунікацію. Сенситивність загроз, що тісно пов’язані з довкіллям, миттєво створюють медіахвилю та насичують інфополе однаковими за змістом публікаціями. Це додає труднощів при відстежуванні або медійному просуванні інших важливих тем з метою отримання уваги ЦА. Зокрема йдеться про обговорення законопроєктів, а також про публікації експертів або екоактивістів з нішевих екологічних явищ. 
  • Дослідження також показує, що більшість українців вважають слова “довкілля” та “екологія” синонімічними. Авторки порівняли динаміку пошукових запитів за словами “довкілля” та “екологія” і побачили, що хоч з середини 2022 року термін “довкілля” переважає в пошукових запитах, крива за словом “екологія” повторює рух кривої за словом “довкілля”, що може свідчити про паралельний пошук за цими двома термінами.

Дослідження проведене Агенцією медіамоніторингу та контент-аналізу «ЕЛ.БІ.АЙ.» на замовлення Ініціативи з розвитку екологічної політики й адвокації в Україні (EPAIU), що здійснюється Міжнародним фондом “Відродження” за підтримки Швеції.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: