Чи зможе Україна закрити бюджетні потреби до кінця року? Коментар експертів

Україна успішно виконує зобов’язання перед міжнародними партнерами, тож фінансування пріоритетних видатків, які не відносяться до оборони та безпеки, на цей рік має бути закрито. Проте є ризик повністю не покрити фіскальний розрив, який виник через додаткові потреби війська на суму 500 млрд грн. Про це інформують експерти консорціуму аналітичних центрів RRR4U за участі Інститут економічних консультацій. 

На презентації моніторингу виконання Україною умов програми МВФ та допомоги ЄС в рамках Ukraine Facility вони поділилися ключовими здобутками та пересторогами — ділимося ключовим.

У липні, після успішного перегляду програми МВФ, Україна отримала п’ятий транш у розмірі $2,2 млрд. 

«Вперше за всю історію співпраці з МВФ Україна змогла успішно пройти четвертий перегляд програми. Це характеризує нас як надійного партнера, готового, попри важкий економічний стан та повномасштабну війну, брати на себе зобов’язання та виконувати їх», — зазначив аналітик «Інституту аналітики та адвокації» Вячеслав Курило на нещодавній презентації моніторингу виконання Україною умов програми МВФ та допомоги ЄС в рамках Ukraine Facility. 

Наступний п’ятий перегляд проходитиме орієнтовно у вересні-жовтні 2024 року, і він також має всі шанси стати успішним.  Адже Україна вже виконала єдиний необхідний структурний маяк: закон про перезавантаження БЕБ набув чинності. 

Після нещодавнього перегляду оновлений Меморандум з МВФ тепер містить ще два нові маяки з терміном виконання наприкінці жовтня:

  • реформа митниці (парламент має ухвалити зміни до Митного кодексу і вони мають набути чинності);
  • скасування «правок Лозового» та інші зміни до КПК (це правки, що сприяли уникненню відповідальності корупціонерами, зокрема завдяки обмеженим строкам досудового розслідування).

Проте, як зазначила експертка Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Олександра Бетлій, при перегляді МВФ буде змінювати макроекономічний прогноз, а також оцінювати проєкт Держбюджету на 2025 рік – а це вже складні завдання.

«Якщо п’ятий та шостий перегляди програми будуть успішними, то ми зможемо отримати ще понад $2 млрд суммарно до кінця року», — повідомив аналітик «Інституту аналітики та адвокації» Вячеслав Курило.

За словами експертки DiXi Group Альони Корогод, за виконання індикаторів ІІ та ІІІ кварталу в рамках Ukraine Facility Україна зможе отримати до кінця року транші на суму близько 8,4 млрд євро. 

При цьому, за словами експертки, у третьому кварталі 2024-го року Україна має вже один виконаний індикатор:  вже ухвалено рішення про збільшення штату співробітників САП (відповідно до закону, прийнятому в 2023 році).

Ряд індикаторів близькі до виконання, серед них:

  • затвердження комплексної Стратегії демографічного розвитку до 2040 року, проєкт стратегії вже розроблений, а також оновленої Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки;
  • імплементація Закону про REMIT. Вже затверджені окремі процедури та вимоги НКРЕКП, залишається підготовка Технічного завдання для розробки інформаційної системи для роботи НКРЕКП;
  • набрання чинності Закону «Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення». З 23 липня документ перебуває на підписі у Президента;
  • розробка концептуальної записки про відступи від правил «Оцінки впливу на довкілля» та «Стратегічної екологічної оцінки». Міндовкілля вже опублікувало проєкт концептуальної записки для обговорення.

Проте чи буде закритий фіскальний розрив?

Потреба у фінансування пріоритетних видатків на цей рік становить $37 млрд, тоді як за оцінками НБУ, Україна отримає $38 млрд зовнішньої допомоги. 

Водночас додаткова потреба у оборонних видатках становить 500 млрд грн, і цих коштів поки що в бюджеті немає.

«Якщо Україна не знайде джерела додаткового фінансування війська до вересня, то восени почнуться проблеми з бюджетним ресурсом для виплати зарплат військовим», — розповів Максим Самойлюк, експерт Центру економічної стратегії.

Саме тому уряд наполягає на збільшенні військового збору з 1% до 5% та запровадженні низки нових податків. Але, на думку експертів консорціуму RRR4U, правильніше було би підвищити ставку ПДВ та покращити адміністрування податків.

Наступного 2025 року ситуація з фінансуванням усіх статей видатків поки що виглядає досить туманною. З $32 млрд цивільних видатків наразі підтверджені транші від МВФ та ЄС на суму близько $15,2 млрд. Чи буде надходити як військова, так і фінансова допомога від США — взагалі невідомо. Рішенням може стати надання Україні доходів від російських активів

#RRR4U (Resilience, Reconstruction and Relief for Ukraine) — це консорціум чотирьох українських організацій громадянського суспільства: Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, Інститут аналітики та адвокації та DiXi Group. Діяльність #RRR4U підтримується Міжнародним фондом Відродження.

Джерело: “Реанімаційний пакет реформ

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: