30 липня Інститут економічних досліджень та політичних консультацій представив аналітичну записку “Впровадження стандартів доріг TEN-T в Україні”.
Згідно з дослідженням, реконструкція основної мережі TEN-T в Україні загальною протяжністю 4 753 км (охоплює ключові міжнародні транспортні коридори — траси Київ–Чоп, Київ–Одеса тощо) до рівня двосмугових автомагістралей з розділеним рухом за стандартами ЄС обійдеться орієнтовно в 71,3 млрд євро.
Аналогічне оновлення розширеної мережі протяжністю 2 619 км, що забезпечує зв’язок між регіональними центрами, прикордонними пунктами пропуску та менш навантаженими ділянками, потребуватиме близько 39,3 млрд євро.
Загальні витрати на повне приведення української мережі TEN-T до стандартів ЄС становитимуть близько 110,6 млрд євро.
Trans-European Transport Network (TEN-T) – це транс’європейська транспортна мережа, що включає найважливіші сполучення між великими містами та вузлами ЄС.
Європейська політика щодо TEN-T регулюється Регламентом (ЄС) 2024/1679, який має на меті покращувати безпеку дорожнього руху, зменшувати аварійність на дорогах та забезпечувати безперебійну якість інфраструктури по всьому ЄС.
“У розраховану суму 110 млрд євро не включено потенційні витрати на мости, тунелі, розв’язки, земельні питання чи екологічні заходи, які можуть суттєво вплинути на фінальний бюджет. Проте навіть базова оцінка демонструє масштаб необхідного інвестиційного ресурсу, який може бути реалізований за підтримки міжнародних фінансових інституцій — таких як CEF, ЄІБ, ЄБРР та інших донорів, орієнтованих на інтеграцію України до європейської транспортної системи”, – зазначає авторка дослідження та наукова співробітниця ІЕД Анастасія Кропова.
За словами дослідниці, яка у своїх розрахунках спиралась на досвід Словаччини, приведення українських доріг TEN-T до стандартів ЄС триватиме орієнтовно до 2047–2050 року.
“Для основної мережі протяжністю 4 753 км знадобиться близько 21–22 років, враховуючи підготовчі етапи та середній темп будівництва на рівні 250 км на рік після перших років запуску. Реалізація розширеної мережі (comprehensive), яка охоплює ще 2 619 км, потребуватиме додатково 10–11 років”, — резюмувала Анастасія Кропова.Водночас експертка зазначила, що у разі ефективної мобілізації ресурсів, залучення міжнародного фінансування та підрядників ці строки можуть бути скорочені на третину.
У червні 2025 року Україна завершила скринінг свого законодавства за главою 21 acquis ЄС, що охоплює розвиток транс’європейської транспортної, енергетичної та цифрової інфраструктури (відповідно TEN-T, TEN-E та TEN-Telecom). Тим самим наша країна відкрила шлях до наступного етапу переговорів про вступ до Євросоюзу.
Дане дослідження та його презентація були реалізовані в рамках проєкту “Оцінка економічного впливу адаптації права ЄС на окремі сфери економіки України” за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду “Відродження” в рамках спільної ініціативи “Вступаємо до ЄС разом”.
Посилання на експертну дискусію та онлайн-презентацію дослідження “TEN-T для України: виклик на мільярди чи шлях до інтеграції?”: https://www.youtube.com/watch?v=qe5IG2tXm6Y
Текст аналітичної записки: http://www.ier.com.ua/files/Projects/2025/UA_EU/Cost%20of%20TEN-T%20in%20Ukraine.pdf
Джерело: ІЕД