Владу закликають залучати громадськість до контролю якості житлово-комунальних послуг

Упродовж червня-липня в Києві, Запоріжжі, Луганську, Миколаєві й Івано-Франківську відбулися регіональні круглі столи, присвячені механізмам впливу громадськості на надання житлово-комунальних послуг

Упродовж червня-липня в Києві, Запоріжжі, Луганську, Миколаєві й Івано-Франківську відбулися регіональні круглі столи, присвячені механізмам впливу громадськості на надання житлово-комунальних послуг (ЖКП). Заходи організували громадські організації (“Громадська ініціатива Луганщини”, Інформаційно-правовий центр “Наше право” зі Львова, “Фонд розвитку міста Миколаєва”, Запорізький благодійний фонд “Єдність за майбутнє” й ОСН “Комітет мікрорайону “Русанівка” з Києва) у складі коаліції на чолі з ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення” (АССОН) за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”, “Pact Inc.” і Фонду Східна Європа.

На першому етапі експерти АССОН проаналізували нормативно-правові акти (НПА) центральних органів виконавчої влади, що регулюють надання ЖКП. Підсумки цього аналізу та пропозиції щодо вдосконалення відповідних НПА обговорювали на круглих столах представники громадських організацій та ОСН, депутати міських рад, працівники органів місцевої влади. Загалом у заходах взяли участь понад 120 осіб із 30 міст України.

Учасники обговорень підкреслювали, що за 15 років, упродовж яких триває реформа ЖКГ, реальних результатів у цій сфері так і не досягнуто: зростає збитковість підприємств ЖКГ, знижується якість ЖКП при підвищенні їхньої вартості. Усе це викликає зростання громадського невдоволення та соціальну напругу.

На думку фахівців, покращити ситуацію в цій сфері неможливо без усебічного залучення громадян і громадських об’єднань до планування робіт, обґрунтування та встановлення тарифів, контролю за наданням ЖКП та використанням коштів, запобігання зловживанням.

Аналіз показав, що чинні законодавчі норми неузгоджені між собою, не утворюють єдиної системи та не забезпечують належної бази для здійснення громадськістю, зокрема ОСН, контролю за якістю ЖКП. Практично немає норм, які б дозволяли громадськості брати участь у формуванні тарифів на ЖКП. Затверджені урядом Правила надання послуг із централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води й водовідведення не містять легітимних процедур визначення уповноважених житлових будинків, що можуть підписувати акти виконаних робіт від імені мешканців, тощо.

За словами експертів, чинні підзаконні НПА не містять також механізму впливу споживачів на відбір виробників або виконавців ЖКП. Установлений порядок проведення конкурсу з надання ЖКП створює передумови для змови його учасників і конкурсної комісії та не сприяє створенню ринку ЖКП, не стимулює виробників і виконавців підвищувати якість послуг й оптимізувати їхню вартість. А правила надання населенню послуг з електро- та газопостачання не містять навіть формальних механізмів контролю з боку громадськості.

Деякі з актів прямо суперечать законодавству України – наприклад, ті, що стосуються вивезення побутових відходів і відключення споживачів окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при їх відмові від централізованого теплопостачання.

Результати опитування свідчать, що переважна більшість мешканців згаданих міст у цілому незадоволені якістю одержуваних ЖКП. Відзначено низький рівень поінформованості населення про діяльність органів місцевого самоврядування та підприємств, що надають ЖКП. Ще гірше люди обізнані про те, яким чином вони могли би впливати на поліпшення стану справ.

Повсюдно спостерігається малоефективна реакція посадових осіб і комунальних підприємств на скарги та пропозиції мешканців. Практично немає конструктивної взаємодії між населенням, громадськими структурами, що представляють його інтереси, та комунальними службами, ЖЕКами й підприємствами ЖКГ.

За словами фахівців, усі ці причини об’єктивного й суб’єктивного характеру гальмують реформування системи надання ЖКП в напрямі більш повного врахування та задоволення інтересів споживачів, а також перешкоджають реалізації державної політики в цій сфері.

Розглянувши результати аналізу підзаконних НПА, учасники круглих столів підтримали оцінки експертів та ухвалили низку рекомендацій:
– ініціювати внесення до підзаконних НПА, що регулюють якість ЖКП, змін, які би запровадили дієві механізми контролю якості цих послуг із боку споживачів і громадськості;
– експертам АССОН підготувати конкретні пропозиції у вигляді проектів поправок до чинних НПА на базі зробленого аналізу з урахуванням виявлених недоліків і винести їх на фахово-громадське обговорення;
– утворити на базі АССОН робочу групу, якій доручити розробку проектів нових НПА (з подальшим громадським обговоренням), які би компенсували нестачу законодавчих норм для здійснення належного контролю з боку громадськості й ОСН за якістю ЖКП;
– ініціювати скасування низки НПА через їх невідповідність законодавству та низьку управлінську якість, зокрема у сфері формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, вивезення побутових відходів, визначення виконавця ЖКП в житловому фонді тощо;
– звернутися до Кабінету Міністрів та Адміністрації Президента з пропозицією врахувати при формуванні державної політики у сфері ЖКГ, а також у діяльності центральних органів виконавчої влади пропозиції АССОН щодо розширення участі громадськості в забезпеченні належної якості ЖКП;
– звернутися до Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства при Президентові України з пропозицією узяти під свій контроль розширення участі громадськості в забезпеченні населення ЖКП;
– провести інформаційну кампанію для формування громадської думки щодо необхідності змін до нормативної бази та покращення поінформованості населення щодо його можливостей впливу на постачальників ЖКП.

Наступним етапом буде обговорення у п’яти містах – учасниках проекту результатів аналізу локальних НПА з питань забезпечення населення житлово-комунальними послугами, зробленого організаціями – членами коаліції.

А на завершальній стадії проекту наприкінці вересня у Львові пройде VII всеукраїнська науково-практична конференція з питань участі громадськості в забезпеченні населення якісними ЖКП, де буде розглянуто комплекс пропозицій щодо вдосконалення участі громадськості в забезпеченні населення якісними ЖКП.

ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення”
(048) 738 68 30
samoorg@ukr.net

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування”  – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: