Від Євро-2012 до Євробаскету-2015: як не допустити повторних зловживань

Експерти застерігають, що при підготовці до 39-го Чемпіонату Європи з баскетболу (Євробаскету), який відбудеться 2015 року в Україні, можливе повторення зловживань, які було зафіксовано під час підготовки до Євро-2012

При підготовці до 39-го Чемпіонату Європи з баскетболу (Євробаскету), який відбудеться 2015 року в Україні, можливе повторення зловживань, які було зафіксовано під час підготовки до Євро-2012. Про це 18 червня на прес-конференції у Львові розповіли експерти, які здійснюють громадський контроль за тендерними закупівлями. Захід провів Західноукраїнський медіа-центр “Нова журналістика” за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

Як зазначив представник “Нової журналістики” Ігор Паславський, моніторинг тендерних закупівель у межах підготовки до Євро-2012 зафіксував такі порушення:
­- процедура закупівлі в одного учасника часто була непрозорою, не було дотримано вимог законодавства щодо оприлюднення інформації про учасників, замовників, пов’язаних осіб, зокрема у “Віснику державних закупівель”;
­- у тендерах із закупівель в одного учасника неодноразово перемагали ті самі комерційні структури;
­- процедура закупівлі в одного учасника, яку законодавством було визначено як пріоритетну під час підготовки до Євро-2012, призвела до непрозорості визначення переможців;
­- більшість витрат на виконання робіт, закупівлю товарів і послуг для Євро-2012 були необґрунтовано високі, ті самі товари й послуги можна було б придбати за нижчу ціну;
­- прибутків (принаймні під час проведення Євро-2012) Україна так і не отримала, натомість численні кредити держави можуть обійтися кожному громадянину в суму від 1 до 3 тис. грн.;
­- за 4 роки підготовки до Євро-2012 вартість будівництва стадіонів та об’єктів до Чемпіонату виросла у 2-2,5 рази;
­- механізму отримання інформації про державні закупівлі для Євро-2012 у цілому не було налагоджено, доступ до інформації щодо процедури проведення торгів було суттєво обмежено;
­- під час підготовки до Євро-2012 було зафіксовано неодноразові випадки неподання інформації згідно з законом “Про здійснення державних закупівель”, відсутність спростувань представників влади щодо необґрунтованості витрат, неоднозначні відповіді щодо непрозорих тендерів.

На думку голови Спілки консультантів “Експерт-група” Андріана Фітьо, до масштабних інвестиційно-інноваційних і спортивних проектів не готові ні структура нашої економіки, ні структура управління та прийняття рішень в органах влади. На його думку, Євро-2012 для України був надуманим, штучним проектом. Витрати на проведення Євро-2012 в Україні склали до 100 млрд. грн., що становить приблизно 7% ВВП. Для порівняння: ВВП Португалії за чотири роки (2000 рік) до проведення Євро-2004 становив 100 млрд. євро. Витрати на підготовку чемпіонату становили 4,5 млрд. євро, що не більш ніж 5% ВВП. Як наслідок − збудовано 7 стадіонів і 3 реконструйовано. ВВП Австрії, одного з господарів Євро-2008, станом на 2004 рік становив 200 млрд. євро. Витрати на підготовку чемпіонату склали 400 млн. євро, що становить 0,2% ВВП. Андріан Фітьо наголосив, що у світі стадіони на 90% будують за кошти територіальних громад, а не за кошти держави, як це відбулось у Києві та Львові.

На думку голови правління “Transparency International Україна” Андрія Марусова, наразі перед громадськістю стоїть завдання організувати системний контроль за державними закупівлями для Євробаскету-2015. За його словами, потрібно не допустити запровадження закупівлі в одного учасника як єдиної процедури закупівель. Крім того, нагальними завданнями є розширення доступу до інформації про закупівлі за кошти державних і комунальних підприємств і до інформації про субпідрядників, більш широке залучення громадськості до контролю над держзакупівлями тощо.

За словами Андрія Марусова, деякі з цих завдань слід вирішувати на рівні Верховної Ради (як приклад – законопроект №2207 щодо доступу до інформації про закупівлі за власні кошти згаданих підприємств). Інші можна вирішувати на рівні місцевих громад.

Андрій Марусов наголосив, що загалом процедуру закупівлі в одного учасника, застосовану під час підготовки до Євро-2012, було суттєво спрощено порівняно з процедурою проведення торгів серед багатьох учасників, що створило системні передумови для використання корупційних схем і розвитку монополістичного ринку у сфері державних закупівель. Імовірність використання цієї процедури й пов’язаних із нею корупційних зловживань є доволі високою при підготовці до Євробаскету-2015.

Нагадаємо, для проведення Євробаскету-2015 було запропоновано такі міста: перший етап – у Харкові, Донецьку, Дніпропетровську й Києві, другий етап і фінал – в Одесі, Львові й Києві.

Контакти:
Західноукраїнський медіа-центр “Нова журналістика”
Ігор Паславський
wumc@bigmir.net

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисті й лобіюванні спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному й місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: