В Україні буде розроблено стандарти якості безоплатної правової допомоги

У Києві відбувся національний круглий стіл “Забезпечення якості правової допомоги у кримінальних справах”

Безоплатна правова допомога, яку надає держава, має бути доступною та якісною. Про це заявили учасники національного круглого столу “Забезпечення якості правової допомоги у кримінальних справах”, який відбувся 23 липня в Києві. Захід провела Національна асоціація адвокатів України, Українська Гельсінська спілка з прав людини, Українська фундація правової допомоги та програма “Верховенство права” Міжнародного фонду “Відродження” за підтримки Міністерства юстиції та Координаційного центру з надання правової допомоги.

Голова Національної асоціації адвокатів України Лідія Ізовітова розповіла про роботу, яку проводять центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги в напрямі професійного розвитку адвокатів. “Найближчим часом центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги зростять нову генерацію адвокатів – досвідчених і професійних. Цей симбіоз неодмінно дасть свої позитивні плоди”, – сказала вона. Лідія Ізовітова відзначила успішну співпрацю адвокатури й держави в побудові системи безоплатної правової допомоги в Україні.

Зі свого боку, перший заступник Міністра юстиції Інна Ємельянова зауважила, що активна участь адвокатів у системі безоплатної правової допомоги та користування громадян можливостями системи (за півроку її послугами скористатися 40 тис. осіб) свідчить про великий кредит довіри. Наступним кроком, за словами посадовця, має бути забезпечення якості правової допомоги.

Цю тезу підтримав директор програми “Верховенство права” Міжнародного фонду “Відродження” Роман Романов: “Вироблення дієвих процедур забезпечення якості надання правової допомоги є важливим завданням адвокатури. На мою думку, основними інструментами впливу є не контроль за діяльністю адвоката, а професійний розвиток, навчання, формування усвідомлених та узгоджених вимог і стандартів роботи”.

“На адвокатурі лежить значна відповідальність за забезпечення доступу до правосуддя для будь-яких верств населення. Це передбачає надання якісної правової допомоги, оскільки без належної якості доступ до правосуддя перетворюється на ілюзію. Особливо гостро ця проблема постає в контексті правової допомоги, яку оплачує держава, оскільки платники податків мають право розраховувати, що кошти державного бюджету витрачено на продукт належної якості”, – відзначив Аркадій Бущенко, виконавчий директор Української Гельсінської Спілки з прав людини.

Андрій Вишневський, директор Координаційного центру з надання правової допомоги, наголосив: “Закон недарма визначає те, що стандарти якості затверджують насамперед для безоплатної правової допомоги. Очевидно, що вони не можуть бути принципово різними для безоплатної правової допомоги та правової допомоги в цілому. Але чому передусім саме безоплатна правова допомога? Тому, що коли ми ведемо мову про надання безоплатної правової допомоги, суб’єкт права на безоплатну правову допомогу, тобто клієнт, який отримує правову допомогу, не укладає безпосередньо договору про надання правової допомоги з адвокатом. Тобто він, по суті, позбавлений можливості вести переговори з адвокатом про обсяги цієї допомоги, про певні особливості. І це одна з причин, чому повинні бути стандарти надання безоплатної правової допомоги, – в інтересах клієнта”.

Під час заходу було досягнуто згоди про те, що стандарти надання безоплатної правової допомоги попередньо погодить Рада адвокатів України, а затверджено їх буде наказом Міністерства юстиції. 

Рекомендації за підсумками круглого столу

Контакти:
Українська фундація правової допомоги
Юлія Зінькевич
067 479 14 30
pr-ulaf@gmail.com

***

Мета програми “Верховенство права” – підтримати ініціативи громадянського суспільства, спрямовані на захист прав людини й основоположних свобод, сприяти підвищенню правової свідомості та громадської активності на центральному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: