У травні програма “Демократія і належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження” оголосила новий грантовий конкурс “Підготовка до вступу в ЄС на рівні громад”. Його мета – підтримати громади у процесі вступу України до ЄС шляхом діяльності громадянського суспільства з підвищення обізнаності та спроможності, допомоги у стратегічному плануванні розвитку, застосуванні стандартів ЄС та участі у програмах ЄС.
Спільно з Європейським Союзом ми прагнемо посилити організації, які працюють з темою євроінтеграції на місцевому рівні, допомагають громадам підготуватись до необхідних подальших кроків у цьому процесі, адаптувати свої політики та стратегії до стандартів ЄС.
Дедлайн подачі грантових пропозицій на конкурс – 11 червня 2025 року, 15:00.
Для тих, хто готує проєктну пропозицію, зібрали відповіді на найпоширеніші запитання щодо конкурсу.
Хто може бути учасниками конкурсу?
До участі в конкурсі запрошуються громадські організації, громадські спілки та благодійні організації, зареєстровані в будь-якому регіоні України, які мають щонайменше два роки досвіду реалізації проєктів у пріоритетних для цього конкурсу сферах за підтримки МФВ або інших донорів.
Вітається реалізація проєктів у партнерстві з органами місцевого самоврядування, їхніми асоціаціями, коаліціями громадських організацій, аналітичними центрами, експертами, а також органами самоорганізації населення (у тому числі з інших адміністративно-територіальних одиниць України).
Проєктна діяльність має охоплювати не менше 3–5 територіальних громад і здійснюватися виключно на територіях, підконтрольних органам влади України.
Які додатки потрібно подавати разом із проєктною пропозицією?
До проєктної пропозиції слід додавати такі документи (лише якщо відповідна активність передбачена вашим проєктом):
- Листи від органів місцевого самоврядування територіальних громад, яким планується надавати допомогу у розробці нових чи вдосконаленні чинних документів стратегічного планування.
У цих листах має бути підтверджено готовність органів місцевого самоврядування сприяти у підготовці або вдосконаленні відповідних документів, а також зазначено, що такі документи наразі не готуються за підтримки чи у співпраці з іншими донорами. - Листи від органів місцевого самоврядування територіальних громад, які залучатимуться до діяльності з побудови міжмуніципальних партнерств.
Ці листи мають підтверджувати зацікавленість і готовність громад до співпраці у рамках міжмуніципальних ініціатив. - Перелік реалізованих проєктів та контактні дані осіб у донорських організаціях.
Вказується перелік проєктів, які були реалізовані організацією за останні два роки, та контакти представників донорських організацій, які можуть надати відгук щодо співпраці з вами. - Листи від партнерських організацій.
Такі листи мають підтверджувати готовність партнерів брати участь у реалізації проєкту та містити короткий опис ролі й внеску партнера.
Зверніть увагу: додавати потрібно лише ті додатки, які стосуються передбачених у вашій проєктній пропозиції активностей.
Яка географія конкурсу? Чи мають охоплені громади бути з одного регіону?
Діяльність може здійснюватися в будь-якому регіоні України. Громади, з якими ви працюєте, не обов’язково мають бути в одній області чи регіоні — ви можете обирати громади з різних регіонів, головне, щоб усі вони знаходилися на територіях, підконтрольних органам влади України.
Ви можете залучати партнерські організації з різних регіонів України. Головне — якість і сталість партнерства. Перевагою буде наявність попереднього досвіду співпраці, спільних проєктів або ідей із партнерами. Якщо у вас немає перевіреного партнера, не потрібно створювати штучне партнерство лише для участі в конкурсі. Варто залучати тих партнерів, із якими вже є довіра і спільна історія взаємодії.
Чи можуть органи місцевого самоврядування бути партнерами?
Так, органи місцевого самоврядування можуть бути партнерами громадських організацій у реалізації проєкту, але подавати заявку може лише громадська організація, спілка чи благодійна організація, що має статус неприбутковості.
До заявки обов’язково додаються листи-підтвердження від органів місцевого самоврядування, які засвідчують готовність до співпраці, участі в розробці документів чи напрацюванні партнерств. У листах також має бути зазначено, що аналогічна діяльність не фінансується наразі іншими донорами.
Як довести наявність необхідного дворічного досвіду для участі в конкурсі?
Для підтвердження дворічного досвіду реалізації проєктів у відповідній сфері необхідно додати до проєктної пропозиції перелік реалізованих проєктів за останні два роки із зазначенням їхньої тематики. Також потрібно вказати контакти представників донорських організацій, за підтримки яких ці проєкти були виконані, щоб організатори конкурсу могли отримати відгук про вашу співпрацю.
Важливо:
- Достатньо мати досвід саме в тій сфері, яку ви обираєте основною у своєму проєкті.
- Не потрібно охоплювати всі три пріоритети конкурсу.
- Ви можете подавати проєкти, що охоплюють кілька громад за одним і тим самим пріоритетом, якщо це відповідає вашій експертизі.
Основний критерій — наявність практичного досвіду і фаховості команди у вибраній тематиці.
Чи підходить проєкт, який зосереджений на роботі журналістів у громадах, громадському моніторингу діяльності влади й публікації цих матеріалів у ЗМІ?
Зверніться до переліку пріоритетів конкурсу. Якщо тематика вашого проєкту безпосередньо відповідає одному з оголошених пріоритетів, а діяльність спрямована на реальні зміни та підсилення спроможності громад у контексті підготовки до вступу до ЄС, така ініціатива може бути розглянута. Утім, якщо проект лише інформує про діяльність влади чи висвітлює її у ЗМІ без впровадження елементів участі, розвитку або стратегічного планування громад — він не буде відповідати головним завданням конкурсу.
Чи можна закладати у бюджет проєкту навчальні візити до інших громад України або країн ЄС (дорога, проживання, харчування)?
Навчальні візити дозволяються, якщо їхня доцільність чітко обґрунтована у проєкті та вони не складають основної частини бюджету. Така діяльність має бути логічно виправданою та допомагати досягати цілей проєкту. Водночас, подібна активність уже підтримується багатьма донорами, тому не варто робити її основним компонентом заявки.
Чи можна закладати у бюджет оплату зовнішніх тренерів, менторів із досвідом реалізації міжнародних проєктів або експертів з країн ЄС?
Оплата зовнішніх тренерів і менторів з відповідним досвідом можлива, якщо така потреба передбачена вашим проєктом. До заявки потрібно додати резюме запланованих фахівців.
У випадку залучення експертів з країн ЄС або інших іноземців зверніть особливу увагу на фінансові аспекти: через обмеження Національного банку України оплата послуг іноземних експертів може бути ускладненою або навіть неможливою. Рекомендується ретельно вивчити можливий механізм оплати й переконатися, що ви зможете її здійснити відповідно до чинного законодавства України.
З технічної точки зору залучення міжнародних експертів не забороняється, однак фінансова реалізація такої співпраці потребує додаткової уваги й підготовки.
Що мається на увазі під вимогою охоплення від 3 до 5 територіальних громад? Це різні громади чи окремі населені пункти в межах однієї громади?
Мова йде саме про різні територіальні громади як окремі адміністративні одиниці. Проєктна діяльність має охоплювати співпрацю мінімум із трьома різними громадами, а не з окремими населеними пунктами в межах однієї громади.
Що означає пріоритетність для проєктів, які не отримують фінансування з інших джерел? Чи допускається, щоб у громаді працювали різні донори одночасно?
Перевага надаватиметься тим проєктам, які не дублюють діяльність, вже профінансовану іншими донорами, тобто коли один і той самий документ або напрямок роботи не створюється одночасно за рахунок різних донорів. Не забороняється, якщо у громаді реалізуються інші проєкти або працюють різні донори — це навіть вітається. Головне, щоб не було подвійного фінансування однієї й тієї самої діяльності чи документа.
Якщо ваш проєкт є лише частиною ширшої діяльності громади, важливо у аплікаційній формі чітко показати, на який саме компонент припадає фінансування за кошти цього конкурсу, а які частини покриваються іншими донорами. Це допоможе уникнути перетину й продемонструє сталість і ефективність вашої ініціативи.
Чи можна подавати проєкт, який спрямований не на написання стратегії, а на залучення громадськості до її обговорення та впровадження, наприклад, через проведення відкритих інформаційних сесій?
Так, такі формати підтримуються. Якщо в громаді вже існує стратегія розвитку, але є потреба у ширшому залученні жителів до її обговорення, впровадження чи актуалізації, проєкт може бути спрямований саме на партисипативність і інклюзивність процесу. За умови наявності листа підтримки від громади, що підтверджує таку потребу, ваша заявка може бути розглянута в межах цього конкурсу.
Основний акцент — не технічна розробка документів, а підсилення громадської участі, прозорості та залучення різних груп мешканців громади до стратегічних процесів.
На що НЕ МОЖУТЬ бути витрачені кошти в рамках проєкту?
Неприйнятними вважатимуться витрати на:
- підготовку проєктної пропозиції для участі в конкурсі;
- створення та реєстрацію організації;
- сплату боргів;
- відшкодування витрат, пов’язаних із коливанням валютного курсу;
- надання прямої фіскальної підтримки державним органам влади;
- політичну діяльність чи релігійну пропаганду;
- діяльність, що веде до прямої або опосередкованої дискримінації будь-яких соціальних верств;
- проєкти, спрямованими на отримання прибутку від діяльності;
- будівництво або ремонтні роботи;
- закупівлю гуманітарної допомоги та/або військового обладнання
- закупівлю транспортних засобів та/або предметів розкоші та відповідних послуг;
- надання фінансової допомоги третім організаціям (регрантинг).
У який спосіб здійснюється прийняття рішень щодо переможців конкурсу?
Проєкти розглядає Експертна рада, до складу якої входять незалежні експерти у суміжних з темою конкурсу галузях. Після ретельного аналізу проєктів і обговорення вони ухвалюють рішення щодо схвалення чи відхилення проєктів. Члени Експертної ради працюють відповідно до Положення про уникнення конфлікту інтересів та приймають рішення з позиції неупередженості. Рішення Експертної ради є остаточним і перегляду не підлягає.
Більш детально ви можете ознайомитися за посиланням.