Харківський інститут соціальних досліджень (ХІСД) за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» розробив електронний реєстраційний термінал для осіб, які відвідують районні відділи міліції.
Саме на реєстрацію осіб, які відвідують або перебувають в органі міліції, спрямована запропонована ініціатива. Головна ідея полягає в тому, що особа, яка з будь-яких причин перетинає поріг органу міліції, отримує за допомогою реєстраційного терміналу листок обліку, що фіксує дату та час приходу/виходу цієї особи.
Така система реєстрації відвідувачів вже тривалий час працює в правоохоронних органах Європейських країн та довела свою ефективність, тому що у будь-який момент часу у чергового офіцера або в іншої посадової особи є в розпорядженні дані про зареєстрованих громадян у відділі поліції.
За сприяння Громадської Ради з питань забезпечення прав людини при ГУМВСУ в Харківській області термінал було встановлено у Жовтневому РВ м. Харкова. ХІСД протягом дії експерименту підтримував та обслуговував роботу електронного реєстраційного терміналу з 11.11.2009 р. по 11.02.2010 р.
За перші два тижні роботи терміналу кількість зареєстрованих осіб зросла до 45-50 на добу, хоча раніше вона складала 15-20 осіб. Це пов’язано з тим, що значна кількість громадян самостійно бажала зареєструватися у терміналі, було підсилено контроль за пропускним режимом з боку керівництва РВ, встановлено системи відеонагляду на 1-му посту тощо.
За весь період роботи терміналу (3 міс.) за допомогою реєстраційного терміналу було зареєстровано 1384 відвідувача Жовтневого РВ ХМУ ГУМВС України в Харківський області.
Експериментальна робота терміналу виявила окремі проблемні питання:
- Конструкційна недоробка лотку видачі талонів: трапляються випадки утикання талонів у корпус терміналу, що призводить до збою роботи принтера терміналу. Також відбувалися збої у роботі під час критичного зниження температури повітря (до -25 Со).
- Залишається проблемною обов’язкова реєстрація інших працівників (працівників інших підрозділів) міліції, прокуратури, фельд’єгерської служби, державних виконавців тощо в якості відвідувачів.
- Недопрацьоване питання зміни статусу відвідувача під час перебування у РВ. Наприклад, зареєстрований у якості запрошеного, але під час перебування стає підозрюваним і вже самостійно не може знятися з реєстрації в терміналі.
Серед основних переваг, які було виявлено в ході роботи терміналу, є наступні:
- Майже у 1,5 рази збільшилася кількість зареєстрованих відвідувачів РВ (1384 особи – протягом дії експерименту, проти 958 осіб протягом відповідного періоду минулого року).
- Звіт, який складає програма електронного реєстраційного терміналу, дозволяє чітко відслідковувати скільки часу та як часто працюють співробітники РВ із громадянами – відвідувачами. Це є незамінним показником у прийнятті управлінських рішень по персоналу стосовно використання робочого часу та навантаження.
- Зростання особистої зацікавленості працівників, які приймають громадян, у своєчасній реєстрації/знятті з реєстрації громадян. Це пов’язано із тим, що у будь-який момент часу кожного працівника можна перевірити на предмет своєчасної реєстрації громадян – відвідувачів.
- Електронний журнал відвідувачів, який обліковує всі видані вхідні та вихідні талони, дозволяє накопичувати значні обсяги інформації, тобто зберігати її протягом десятків років із можливістю у будь-який момент часу знову і знову звертатися по інформацію.
- Електронна реєстрація громадян – відвідувачів РВ є значним запобіжником проти застосування тортур та поганого поводження в органах та підрозділах МВС України. Вперше в історії української міліції громадянин, який відвідує РВ (без урахування кримінально-процесуальних статусів) отримує документальне підтвердження свого перебування в органі міліції, яке дозволяє йому ґрунтовно відстоювати, в разі необхідності, свою позицію у прокуратурі та суді.
- Електронна реєстрація є простим та швидким способом обліку громадян, які відвідують РВ. У перспективі можливе впровадження електронної реєстрації у всіх органах та підрозділах МВС України. Майбутнє впровадження реєстраційного терміналу у діяльність органів та підрозділів МВС України має відбуватися у тісній співпраці із Департаментом інформаційних технологій, який зміг би додатково запровадити інші форми електронного обліку відвідувачів, з’єднати роботу терміналу в єдиний інформаційний простір системи МВС України.
Черноусов А.М. – провідний експерт «Харківського інституту соціальних досліджень».
Чумак Ю.В. – помічник Міністра МВС з прав людини по Харківській області.
Контакти: Андрій Черноусов, “ХІСД”, (0572) 75-11-525