Тендерна ціна продуктів для закладів освіти вища за середньоринкову

Упродовж вересня Центр політичних студій та аналітики проводив моніторинг діяльності регіональних освітянських тендерних комітетів (при обласних і міських управліннях освіти), які закуповували продукти харчування для шкіл і садків

Упродовж вересня Центр політичних студій та аналітики проводив моніторинг діяльності регіональних освітянських тендерних комітетів (при обласних і міських управліннях освіти), які закуповували продукти харчування для шкіл і садків. Дослідження було здійснено в межах проекту “Створення методики, яка дозволить громадськості аналізувати діяльність тендерних комітетів у освітянській сфері” за підтримки програми “Посилення впливу громадянського суспільства” Міжнародного фонду “Відродження”.

Експерти порівнювали ціни на продукти харчування, зафіксовані в тендерній угоді, з середньостатистичними цінами по області. Інформацію збирали шляхом надсилання запитів в обладміністрації, міські управління освіти та головні управління статистики областей.

• Органи місцевої влади часто уникають відповідей на інформаційні запити щодо тендерних процедур, тобто використання бюджетних коштів. Надаючи відповіді на запити, деякі органи влади неналежно їх опрацьовують, не виконуючи вимог закону “Про доступ до публічної інформації”.

Взагалі не надали відповідей Дніпропетровська, Запорізька, Житомирська, Кіровоградська, Одеська, Черкаська, Чернівецька обладміністрації; Запорізька, Сімферопольська, Харківська, Хмельницька міськради; Голосіївська, Дарницька, Дніпровська, Деснянська, Святошинська, Шевченківська райадміністрації в Києві; Запорізьке та Хмельницьке обласні ГУ статистики;

Неповні чи невчасні відповіді, безпідставні відмови надано такими розпорядниками інформації: Дніпропетровська, Донецька, Луганська, Львівська, Одеська, Харківська обладміністрації та Київська міськадміністрація; Вінницька, Львівська, Херсонська, Полтавська, Сумська міськради; Дніпропетровське, Донецьке, Луганське обласні ГУ статистики.

• Отримані відповіді та їх аналіз показали, що в більшості регіонів закупівельна ціна на продукти харчування для навчальних закладів і ринкова ціна суттєво відрізняються. У Житомирі управління освіти провело тендер, за яким переможець постачає м’ясо яловичини у школи по 55,9 грн. за кілограм, тоді як середньостатистична ціна складає становить 45,55 грн. У Миколаєві тендерна ціна становить 52,76 грн., а середньостатистична – 45,11 грн. Найбільша різниця в цінах – у Чернігові, де виграна тендерна ціна становить 55,27 грн., а середньостатистична – 44,09 грн. Експерти виявили також відхилення ціни на куряче філе в Житомирі, де виграшна тендерна ціна становить 32,1 грн. за 1 кг, а середньостатистична – 24,26 грн.

У деяких регіонах зафіксовано суттєву різницю в цінах на ту саму групу товарів, які закуповували обласне та міське управління освіти. Зокрема, Волинська обладміністрація для потреб закладів освіти, які перебувають на її балансі, закупила м’ясо яловичини по 37,25 грн., а Луцьке управління освіти – по 45,71 грн.

На думку експертів, така ситуація може свідчити про неефективне використання бюджетних коштів у галузі освіти або ж про ознаки корупції у діяльності тендерних комітетів.

При цьому також було зафіксовано факт суттєвого зменшення ціни на окремі групи товарів від середньостатистичних. Найбільшою різниця в ціні на м’ясо свинини виявилася в Рівному, де тендерна ціна становить 25,80 грн., а середньостатистична – 41,61 грн.

• Моніторинг показує, що часом окремі продукти замінюють на менш якісні, що може загрожувати здоров’ю дітей. Зокрема ціни на вершкове масло в межах одного регіону подекуди відрізняються в 1,5 рази. У Волинській області ціна, за якою було придбано масло на тендері, становить 45 грн. за 1 кг, а середньостатистична – 58,75 грн. Серед міст цей список очолюють: Ужгород (тендерна ціна – 39,68 грн., середньостатистична – 62,59 грн.), Чернівці (47,40 грн. і 67,56 грн. відповідно), Івано-Франківськ (40 грн. і 59,18 грн. відповідно).

Експерти підозрюють, що діти в школах споживають не чисте вершкове масло, а спред – масло з добавками, яке суттєво відрізняється за споживчими характеристиками. Перевірити якість масла на місцях не є можливим, оскільки відповідних лабораторій на місцевому рівні немає. Проте скарга громадян – наприклад, батьків – щодо неналежної якості продукту може бути підставою для такої перевірки.

На думку фахівців, отримані результати можуть свідчити про зловживання з боку управлінь освіти під час закупівлі окремих товарів і послуг.

Коментуючи ці дані, народний депутат Леся Оробець заявила: “Я обурена наведеними фактами розриву між цінами закупівель і середніми по ринку. Жодного економічного пояснення такій розбіжності немає. Не менше обурення викликають спроби окремих чиновників приховати від громадськості тендерні документи. По кожному з озвучених фактів я направлю депутатське звернення у прокуратуру та Державну фінансову інспекцію України. Чиновники, які наживаються на освіті наших дітей, мають сидіти в тюрмі”.

Центр політичних студій та аналітики
(044) 574 77 19
cpsaua@gmail.com

***

Мета програми “Посилення впливу громадянського суспільства”  – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисту та лобіюванню спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: