Тарифну реформу в галузі ЖКГ оцінили на трійку

У Львові відбулася прес-конференція “Державна політика у сфері тарифоутворення, стан реалізації тарифної реформи в Україні”

Тарифну реформу в галузі житлово-комунального господарства (ЖКГ) за 5-бальною шкалою можна оцінити на трійку. Про це заявили учасники прес-конференції “Державна політика у сфері тарифоутворення, стан реалізації тарифної реформи в Україні”, яка відбулася 4 вересня у Львові. Захід провела ГО “Ресурсний центр для ОСББ” за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

За словами експертів, із початком тарифної реформи в Україні ціни для більшості споживачів житлових послуг зросли. Тарифи перестали бути економічно обґрунтованими.

Фахівці констатують, що більшість підприємств не зацікавлені знижувати витрати, зменшувати собівартість і впроваджувати технології енергозбереження. Собівартість виробництва теплової енергії в Україні надто висока через значні втрати в мережах. А це означає, що кінцевого споживача, по суті, примушують платити за обігрів довкілля.

Також експерти наголошують, що тарифна реформа проходить не за графіком, а окремих її завдань узагалі не виконано. При цьому два стратегічні документи, які регулюють реформування ЖКГ (Загальнодержавна програма реформування й розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки та Програма економічних реформ Президента України), частково суперечать один одному.

Фахівці поінформували, що Світовий банк провів дослідження та зробив висновок: “Сьогодні в Україні не можна вдвічі підвищувати тарифи на тепло через неможливість населення платити такі тарифи. … Треба вдвічі знизити собівартість наданих послуг”.

Експерти нагадали, що, згідно з законом №2479-VI “Про державне регулювання у сфері комунальних послуг”, функцію встановлення тарифів почала виконувати Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг і фактично органи місцевого самоврядування втратили можливість встановлювати тарифи. Внаслідок цього по всій Україні виникала ситуація, що економічно обґрунтованих тарифів не встановлюють, а державний регулятор у більшості випадків коригує лише енергетичну складову тарифів. Інших показників не беруть до уваги. При тому, що самі тепло- та водопостачальні організації не знають структури (тобто складових) своїх же тарифів, які встановлює їм держава. Фахівці попереджають: при централізованому формуванні тарифів належним чином не враховують особливостей конкретного комунального підприємства чи міста загалом, наприклад, стану мереж, котелень, віддалі від джерел води, якості води тощо.

Водночас, за словами фахівців, установлення тарифів залежно від політичних, а не економічних чинників призводить до виникнення великих обсягів різниці в тарифах (виникає як різниця між плановими економічно обґрунтованими витратами підприємств і фактичними нарахуваннями). При цьому не відшкодовують витрат комунальних підприємств, пов’язаних із невідповідністю чинних тарифів реальним витратам на видобуток, транспортування води, сплавляння й очистку стоків.

На середину 2012 року в межах плану дій програми реформування й розвитку ЖКГ повністю виконано лише близько половини заходів, ухвалено 25 законів, із 79 законопроектів, які слід було внести до парламенту, на середину 2012 року внесено лише 39.

Резолюція щодо державної політики тарифоутворення в Україні

Контакти:
ГО “Ресурсний центр для ОСББ”
Михайло Васюта
098 584 73 89

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування”  – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: