Стратегічні дорадчі групи: підтримка реформаторів у владі

Одним із пріоритетів Фонду є залучення самовідданих, авторитетних та спроможних до здійснення реформ на всіх рівнях незалежних експертів. Не менш важливою справою є побудова конструктивної співпраці влади та громадянського суспільства, яке й виступає замовником і каталізатором реформ.

Створення СДГ відбулося за ініціативою Засновника Міжнародного фонду «Відродження» Джорджа Сороса. Саме він у квітні 2014 запропонував додаткову допомогу задля створення робочих груп експертів, які принесли б міжнародний досвід у післяреволюційну діяльність уряду. СДГ розпочали роботу при ключових міністерствах.

Розгортання роботи СДГ відбувалось практично одночасно зі створенням Національної ради реформ (НРР) у ролі координаційної платформи високого рівня для співпраці між Президентом України та його Адміністрацією, Кабінетом міністрів України, Верховною Радою України та представниками громадянського суспільства. Ідея майбутньої НРР, що належить спільно Джорджу Соросу та ЄБРР, була вперше озвучена на міжнародній конференції щодо реформ, проведеній МФВ у липні 2014 року. СДГ виробляли пропозиції щодо реформ та інші документи публічної політики (policies), які були передані Проектним офісам та Офісам реформ при НРР, КМУ, командам підтримки реформ в окремих міністерствах.

Чисельні, переважно місцеві експерти, які працювали в СДГ, співпрацювали і продовжують співпрацювати з іншими проектами підтримки реформ – зокрема, працюють у «Реанімаційному пакеті реформ». Пропозиції і моделі реформ, створені в рамках Стратегічних дорадчих груп на основі максимально відкритого і прозорого процесу вироблення публічної політики, включали консультації із зацікавленими сторонами, включаючи провідних міжнародних експертів, розробку і обговорення проектів аналітичних документів, а також і громадську адвокацію. Напрацювання СДГ відігравали важливу роль у організації публічних дебатів щодо успіхів, викликів і наступних кроків реформ.

Протягом трьох років Фонд підтримував роботу Стратегічних дорадчих груп, до складу яких увійшли провідні громадські організації, аналітичні центри та експерти, у сферах протидії корупції, дерегуляції, децентралізації, енергетики, освіти, системи охорони здоров’я та правоохоронних органів тощо. 2016 рік став завершальним роком проектів СДГ.

Досвід цих проектів продовжує реалізовуватися як у проектах інших донорів, так і в щоденній роботі органів державної влади і зацікавлених сторін. Протягом цих трьох років відбулися істотні зрушення у публічній дискусії щодо реформ. Рівень відкритості влади до діалогу із

зацікавленими сторонами і рівень залученості неурядових організацій у формування державної політики істотно зросли. Згідно з авторитетним опитуванням TNS, 27% респондентів вважають, що саме громадські організації є головним рушієм позитивних змін у державі. І це є одним із найбільших показників.

Серед видимих досягнень 2016 року слід відзначити прогрес у реформі державного управління. У травні 2016 року набрав чинності новий Закон України «Про державну службу». У червні було схвалено Стратегію реформи державного управління, яка стала основою для укладення угоди про бюджетну підтримку цієї реформи з боку ЄС. Також було проведено конкурси і призначено державних секретарів. (Проект впроваджувався Центром політико-правових реформ).

Фонд також надавав допомогу щодо реформування окремих міністерств. Громадська організація «Фонд підтримки реформ в Україні» забезпечила діяльність Офісу підтримки реформ у Міністерстві інфраструктури України, метою якого було сприяння адміністративної реформи в Мінінфраструктури, створення технічного офісу реформ та аудит функцій Міністерства та всіх підконтрольних органів. Реалізація окремих функцій Міністерства економічного розвитку і торгівлі була підтримана Стратегічною дорадчою групою з питань координації міжнародної допомоги (Асоціація «Діджитал Україна»). Мета полягала в забезпеченні моніторингу й оцінки реалізації міжнародних проектів та обміні інформацією щодо ефективності використання міжнародної допомоги між урядом та донорами, а також Стратегічною дорадчою групою з дерегуляції (ГО «Легкий бізнес»). Саме ця група працювала над підготовкою та просуванням ініціатив та нормативно-правових актів у сфері дерегуляції бізнесу з метою покращення інвестиційного клімату в Україні.

Тоді ж Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України отримало експертну допомогу Стратегічної дорадчої групи, яка допомагала міністерству в розробці пропозицій та проектів нормативно-правових актів для реінтеграції непідконтрольних територій. Реалізацію цього проекту здійснював Міжнародний центр перспективних досліджень.

Схвалення закону про незалежного і професійного регулятора у сфері енергетики – Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг – стало можливим завдяки співпраці фахівців Кабінету Міністрів, Верховної Ради й експертів Стратегічної дорадчої групи (громадська організація «Діксі Груп»).

Для реформи децентралізації 2016 рік став також роком її масштабного впровадження – зокрема, вдосконалення законодавства та формування керівних органів об’єднаних територіальних громад. (Проект громадської організації «Інститут громадянського суспільства»).

Реформа охорони здоров’я отримала нове дихання і восени 2016 року уряд схвалив низку програмних документів, які базуються на попередніх напрацюваннях відповідної Стратегічної дорадчої групи. У 2014-2015 році експерти Стратегічної дорадчої групи з реформи системи охорони здоров’я, у співпраці з Міністерством охорони здоров’я та міжнародними донорами, створили аналітичний документ, який заклав основу Національної стратегії реформування політики у сфері охорони здоров’я на 2015 – 2025 роки. Наприкінці 2015 року уряд схвалив два ключові елементи Національної стратегії: концепцію реформування фінансування системи громадського здоров’я та концепцію розвитку системи громадського здоров’я.

Практичним впровадженням реформи у сфері охорони здоров’я у форматі, опрацьованому Міністерством спільно з експертами СДГ, стали запровадження механізму реімбурсації (відшкодування) вартості ліків, спрощення реєстрації медичних препаратів, які вже пройшли реєстрацію у країнах з жорсткою регуляторною системою стосовно реєстрації лікарських засобів (країни ЄС, США, Японія), продовження закупівель медичних препаратів. Експерти СДГ також працювали над розробкою концепції забезпечення доступу до медичних послуг через створення госпітальних округів у контексті реформи децентралізації

«Центр тестових технологій і моніторингу якості освіти» у межах експертної спільноти порталу «Освітня політика» провело 9 щомісячних оnline-опитувань, 9 щомісячних віртуальних «круглих столів»; також проводилися публічні Інтернет-дискусії з актуальних проблем освітньої політики, опрацювання можливих альтернативних варіантів розвитку освіти як основи для майбутніх політичних рішень. «ЕдКемп Україна», у рамках проекту «Діти і папери: як досягти балансу у школі?», провело опитування вчителів та адміністраторів загальноосвітніх шкільних закладів щодо обсягів та напрямів дебюрократизації їхньої діяльності. На основі опитування та подальшого відкритого онлайн-обговорення його результатів було розроблено рекомендації щодо шляхів оптимізації документообігу в системі загальної середньої освіти.

Реалізація проектів СДГ засвідчила надзвичайну важливість комунікації реформ, як інструменту формування нової якості суспільної дискусії щодо подальшого розвитку публічної політики. З цією метою Фонд підтримував проекти спрямовані як на загальну зміну культури комунікації і обговрення реформ (Український кризовий медіа-центр, проект PolitEyes) так і на обговорення конкретних реформ з конкретною цільовою аудиторією (Інтерньюз Україна, проект на обговорення реформи енергоефективності з регіональними ЗМІ).

Завершуючи роботу у форматі СДГ, Фонд продовжує роботу над інституалізацією нової культури вироблення публічної політики, належної комунікації реформ усіма зацікавленими сторонами і посиленням спроможності незалежних і фахових аналітичних центрів, спроможних зробити вагомий внесок у розвиток якісної публічної політики.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: