Стратегічна сесія з розвитку інклюзивної освіти: наявні можливості та перспективи

18 квітня у Києві відбувалася стратегічна сесія з розвитку інклюзивної освіти в Україні. Захід організували: Міністерство освіти України, Благодійний Фонд Порошенка та Міжнародний фонд «Відродження».

18 квітня у Києві відбувалася стратегічна сесія з розвитку інклюзивної освіти в Україні. Захід організували: Міністерство освіти України, Благодійний Фонд Порошенка та Міжнародний фонд «Відродження».

Мета заходу – напрацювання проекту стратегічного плану розвитку інклюзивної освіти, який має стати платформою як для внутрішньої консолідації зусиль і підтримки з боку зацікавлених сторін в Україні, так і зовнішньої – міжнародна допомога з розвитку освітньої сфери.

Нині інклюзивна освіта – це та складова гуманітарної політики кожної сучасної країни, яка свідчить наскільки її суспільство захищає невід’ємні права людини та яка поступово входить в освітній процес України.  Інклюзивна освіта – це, передовсім, формування суспільної уваги та поваги до розмаїття та унікальності кожного учня чи учениці, що, у свою чергу, забезпечує ліпшу якість освіти для всіх дітей. Таким є бачення цінності та завдань втілення практики інклюзивної освіти Міжнародним фондом «Відродження» і всією глобальною мережею Фундацій відкритого суспільства (Open Society Foundations), до якої входить наш Фонд.

«Для фонду важливо, аби процес впровадження інклюзивної освіти був системним. Директорат інклюзивної освіти, який відповідає за формування державної політики у цій сфері, потребує експертної підтримки, щоб були напрацьовані рішення, які дозволять системі інклюзивної освіти ефективно працювати незалежно від політичних змін в Україні. Нині ця реформа провадиться так, що законодавчі ініціативи доводиться імплементувати одразу ж після їх ухвалення, минаючи етап роз’яснення для широкої громадськості. Тому така стратегічна сесія є необхідною, аби вибудувати цю комунікацію на довгострокову перспективу», – зазначає Григорій Баран, керівник освітнього напрямку  Міжнародного фонду «Відродження».

Минулого року був прийнятий Закон України «Про освіту»; він є новаторським та відкриває широке поле впровадження інклюзії у системі освіти. У жовтні 2017 року Міжнародний фонд «Відродження» та Благодійний Фонд Порошенка підписали Меморандум про співпрацю в межах Ініціативи з впровадження інклюзивної освіти в Україні. Ця співпраця з Благодійним Фондом Порошенка є черговим важливим етапом роботи фонду «Відродження» задля сприяння освітнім реформам. Така співпраця об’єднує зусилля благодійних організацій з науковими та матеріальними ресурсами державних інституцій,  створює якісно нові можливості для системи інклюзивної освіти на засадах поваги до прав людини та рівних можливостей. 

«Міністерство освіти очікує, що залучені до стратегічної сесії представники різних, не лише освітнього, середовищ допоможуть конкретизувати практичні інструменти та окреслити перелік необхідних нормативних документів, які допоможуть вирішити наявні проблеми, а також допомогти ефективному просуванню освітньої реформи щодо створення інклюзивного середовища», – зазначає Павло Хобзей, заступник міністра освіти України.

Представники департаментів освіти, громадських організацій, донорських інституцій, академічної спільноти, батьківських об’єднань та медіаспільноти протягом дня зосередили свою роботу на двох великих тематичних блоках: сучасний стан справ та коло питань, які потрібно вирішити у майбутньому.

Під час першої сесії були детально обговорені вже ухвалені державою рішення, зокрема, нове законодавство:

Підсумувала першу частину стратегування Марина Порошенко, очільниця Благодійного Фонду Порошенка, представивши учасникам огляд тих ініціатив, якими опікувався Фонд. Зокрема, Перша леді розповіла про пілотний для України проект зі створення інклюзивного освітнього середовища, який стартував 1 вересня 2016 року у Запорізькій області, і регламентувався Наказом Міносвіти № 836 Міністерства освіти України. Розрахований на чотири роки проект передбачає створення індивідуальних програм розвитку дітей, адаптованих навчальних планів, спільне викладання, тренінговий супровід, співпрацю з батьками тощо. Після завершення третього етапу експерименту планується поширити його результати у всіх регіонах України.

У другій частині стратегічної сесії йшлося про план дій на майбутнє: у короткостроковій перспективі – до 1 вересня 2018 року та довгостроковій – на найближчі 3-5 років.

«Коли я прийшла працювати у Міністерство освіти і побачила скільки вже напрацьовано у напрямі інклюзивної освіти, то була вражена. Але в той же час, я усвідомлюю, що темп, з яким проводиться ця реформа, не завжди дозволяє оперативно інформувати про це. Тому зібрати  зацікавлені сторони й різні середовища було важливим, аби узгодити наші погляди та виробити спільну стратегію», – підсумовує Лариса Самсонова, Генеральна директорка Директорату інклюзивної та позашкільної освіти Міністерства освіти України.

Вироблені під час стратегічної сесії матеріали будуть опрацьовані й узгоджені з усіма її учасниками. Потому їх винесуть на розгляд широкої громадськості, а згодом, сподіваймося, вони стануть офіційними документами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: