Спостережні комісії Луганщини жаліються на брак повноважень в контролі за дотриманням прав людини в установах виконання покарань

30 квітня 2010 року в м. Луганськ відбулася конференція «Спостережні комісії як механізм контролю за дотриманням прав людини в установах виконання покарань», в якій взяли участь члени діючих спостережних комісій з кожного районного центру Луганщини.

Захід організовано Луганською обласною організацією «Інститут Адвокасі» за підтримки програми «Верховенство Права» Міжнародного фонду «Відродження».

В заході також взяли участь Переклад В. Г., заступник голови Департаменту виконання покарань в Луганській області, Іскусних О. Ю., заступник начальника головного управління праці та соціального захисту Луганської облдержадміністрації, Мацкевич О. Г., начальник відділу моніторингу Луганського обласного центру зайнятості, які розповіли про роботу з засудженими, що була проведена протягом останніх років їх відомствами.

Під час заходу були обговорені проблеми захисту прав людей в установах виконання покарань, роль та діяльність спостережних комісій у захисті прав людей в місцях обмеження волі, останні зміни в законодавстві, регулюючі діяльність спостережних комісій, стратегія ефективної діяльності спостережних комісій.

Члени спостережних комісій говорили про те, що не можливо захищати права засуджених, коли не має реальних повноважень та матеріального забезпечення в діяльності спостережних комісій.

Як зазначив Муратов В. О., секретар спостережної комісії при Біловодській райдержадміністрації та заступник голови райдержадміністрації: „Як я можу поїхати в установу виконання покарання, коли я не маю для цього необхідного палива, передбаченого в бюджеті. Або як я можу допомогти засудженому, що звільнився, коли Він до мене приходить, щоб я йому допоміг отримати паспорт, а необхідно заплатити мито, а в нього навіть коштів на ксерокопію нема, не говорячи про щось інше… Я йду плачу зі своєї зарплатні це мито, роблю йому ксерокопію… Але ж я не можу та не повинен платити за кожного. Моєї зарплатні на це просто не вистачить, а я ще повинен годувати власну сім’ю. Держава перейняла Європейський досвід та впровадила спостережні комісії, але не розробила реальний механізм їх існування…”

Більшість представників спостережних комісій говорять про слабку мотивацію громадських організацій в діяльності спостережних комісій.

Так, як зазначив Малихін А. М., секретар спостережної комісії при Сватівській райдержадміністрації : „Я в своєму районі зібрав всіх представників „живих” громадських організацій але ж вони навіть не хотіли приходити, потім вже ми їх просто благали ну запишіться хоча б формально будете членом спостережної комісії, їх записали, але ж жодної мотивації щось робити в них нема. Я можу активізувати роботу лише тих, хто працює в адміністрації тому що до них можна впровадити адміністративне стягнення як до державного службовця. Але ж в них так само нема мотивації працювати в спостережній комісії. Ось скажіть, Навіщо Воно мені потрібно, працювати в спостережній комісії. Мене визиває прокуратура, приїжджають з Луганська якісь громадські організації, говорять покажіть як Ви працюєте, ми робимо громадський контроль і т. д.. А я їм всім кажу робота чиновника 8 годин і я повинен зробити за цей час свою основну роботу, за яку отримую зарплатню і чи можу я за цей короткий час ще організовувати повноцінно роботу з засудженими на громадських засадах. Це не можливо. Необхідна окрема одиниця яка буде займатись виключно цим, тоді це можливо. Я вже не кажу про те, що Департамент не дуже радий організації візитів до установ виконання покарань і це необхідно по півроку узгоджувати…”

Представники спостережних комісій обговорили проблеми, з якими стикаються в своїй діяльності та можливі шляхи їх вирішення. Тим більше що за всю практику діяльності спостережних комісій це вперше всі спостережні комісії Луганщини зібрались в одному місці, де можуть обмінятися думками щодо покращення своєї роботи.

Серед рекомендацій, що звучали від спостережних комісій, які б могли значно покращити їх роботу:

1. Виділити окремі статті фінансування на діяльність спостережних комісій виходячи з реальних потреб

2. Розробити та впровадити демократичні принципи формування спостережної комісії та вибори голови комісії

3. Створити комітети родичів при спостережних комісіях та залучити батьків осіб що відбувають покарання до громадського спостереження та діяльності спостережних комісій

4. Прописати законодавчо реальні механізми впливу та громадського контролю на діяльність установ виконання покарання та ліквідувати колізії в законодавстві щодо діяльності спостережних комісій.

Як зазначили більшість громадських організацій, які були присутні на конференції, практика діяльності спостережних комісій Луганщини свідчить, що діяльність цих утворень є імітацією участі громадськості в роботі відомства, а громадський контроль дотримання прав людини в установах виконання покарань як системна діяльність на Луганщині відсутній.

Щоб підвищити ефективність діяльності спостережних комісій представники висловились за більш системну роботу з громадськими організаціями в містах та районах для активізації їх роботи та впровадити щорічні збори представників спостережних комісій усієї області та Департаменту виконання покарань для обговорення нагальних проблем діяльності спостережних комісій.

Контакти: Луганська обласна організація „Інститут Адвокасі”, тел. 050 275 28 08, advocacy-lug@ukr.net

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: