За словами експертів, система соціальної допомоги населенню в Одесі недостатньо ефективна
Система соціальної допомоги населенню в Одесі недостатньо ефективна. Про це 19 липня заявили учасники робочої зустрічі експертів, яку провів Одеський суспільний інститут соціальних технологій за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.
За словами фахівців, наявна система соціальної допомоги не забезпечує повною мірою адресного та соціально справедливого використання бюджетних ресурсів, майже не враховує нематеріальних і соціально-психологічних потреб літніх людей і слабко стимулює залучення некомерційних організацій до надання соціальної допомоги.
Керівник Одеського суспільного інституту соціальних технологій Андрій Крупник представив учасникам зустрічі результати досліджень соціальної допомоги на прикладі Одеси.
Оцінюючи організацію соціальної допомоги в Одесі, фахівець відзначив досить високий рівень роботи міських і районних соціальних служб на чолі з департаментом праці й соціальної політики міськради. Він нагадав, що в місті постійно діють і регулярно оновлюються Програма надання соціальної допомоги незахищеним категоріям населення та Програма соціальної реабілітації та адаптації інвалідів “Рівність”.
Водночас експерти визнали, що система соціальної допомоги в Одесі все ж недостатньо ефективна. Зазначалося, що така ситуація характерна для більшості міст України й багато в чому залежить від сформованих традицій і чинної нормативної бази.
На основі зробленого аналізу експерти запропонували цілий комплекс заходів, спрямованих на вдосконалення міської системи соціальної допомоги:
– нормативно визначити критерії надання одноразової матеріальної допомоги різним категоріям осіб із чітким описом процедур розгляду заяв громадян;
– встановити ліміти обсягу одноразової матеріальної допомоги та критерії її виділення, що дасть змогу реалізувати принцип соціальної справедливості в умовах, коли загальний обсяг міських ресурсів обмежений;
– включити до пріоритетних видів соціальної допомоги сприяння посильній зайнятості й активному довголіттю людей похилого віку з урахуванням їхніх соціально-психологічних особливостей, створити мережу клубів для літніх людей духовного, культурологічного й оздоровчого характеру;
– налагодити більш тісну взаємодію соціальних служб із громадськими організаціями й органами самоорганізації населення (ОСН) як для виявлення осіб, що потребують тієї чи іншої допомоги, так і для контролю за наданням соціальних послуг;
– цілеспрямовано й регулярно підвищувати професійний рівень працівників соціальної сфери, посилити вимоги до їхньої професійної придатності та поставити рівень їхньої заробітної плати в залежність від якості роботи;
– координувати роботу соціальних служб і громадських структур у сфері надання соціальної допомоги, створити єдину інформаційну базу осіб, що потребують допомоги й одержують її з різних джерел.
Експерти дійшли висновку, що впровадження запропонованих змін у нинішню систему соціальної допомоги може відбуватися на основі ухвалення узгодженого з усіма зацікавленими сторонами Плану заходів із модернізації міської системи соціальної допомоги, затвердженого розпорядженням міського голови.
Для розробки й реалізації такого Плану міському голові запропоновано створити робочу групу під керівництвом заступника міського голови за участю керівників і провідних фахівців соціальних служб, представників громадських і благодійних організацій, ОСН, департаменту соціального захисту Одеської облдержадміністрації, медиків, науковців. А для відпрацювання остаточного варіанту пропозицій, підготованих робочою групою, доцільно провести по них громадські обговорення.
Контакти:
Одеський суспільний інститут соціальних технологій
066 754 06 12
ask@soborka.net
***
Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисті й лобіюванні спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному й місцевому рівнях.