Реформа МВС 2014-2016: що вже зроблено?

Про результати реформування МВС, проблеми, які існують, йшлося на прес-конференції «Реформування МВС та органів внутрішніх справ: результати, плани, проблеми», яка відбулася в Києві 14 вересня.

Реформа МВС триває з березня 2014-го року. Вона почалася із створення Стратегії розвитку МВС за участі громадськості та експертів з України й з закордону. Уряд її ухвалив 22 жовтня 2014-го року. Для реалізації Стратегії була створена Національна платформа «Реформуємо МВС: прозорість та відповідальність» в її складі 9 робочих груп: від аналітиків та розробників нормативно-правовихх документів і до PR-ників та HR-рів. Близько 150 експертів розробляли та здійснювали різні частини Плану дій реферми за підтримки Міжнародного фонду «Віжродження» та Консультаційної Місії ЄС.

Про результати реформування МВС, проблеми, які існують, йшлося на прес-конференції «Реформування МВС та органів внутрішніх справ: результати, плани, проблеми», яка відбулася в Києві 14 вересня. В ній взяли участь: Євген Захаров, директор Харківської правозахисної групи; Денис Горбась, начальник Департаменту юридичного забезпечення МВС України; Тарас Качка, заступник директора Міжнародного фонду «Віжродження». 

Тарас Качка, заступник виконавчого директора Міжнародного фонду «Відродження», розповів: «Ми бачимо значні результати системної роботи експертів у реформуванні МВС, тому Фонд буде й надалі підтримувати цю діяльність. Для нас є важливими не лише структурні та організаційні зміни відомства, але й зміна філософії їхньої діяльності, яка має базуватися на виключному розумінні і дотриманні прав людини».

«Для нас є пріоритетом трансформація органів внутрішніх справ згідно з європейськими стандартами – із зорієнтованістю на місцеві громади (community policing). Це важливо, з огляду на те, що поліція здатна ефективно здійснювала свою правоохоронну функцію, коли вона реагує на місцеві потреби, які визначають самі громади, для цього потрібна взаємодія і комунікація між населенням та поліцією», – зауважує Качка.

У 2014-му році був запущений Пілотний проект у Львівський області зі створення нової структури райвідділу, яка передбачає збільшення патрульної служби до 70% від особового складу. Також в межах проекту створили електронну мапу подій, пов’язаних зі злочинами/правопорушеннями в області. Оператори 102 й черговою частиною ОВС вносять повідомлення/заяви від громадян, категоризують їх та наностя на електронну мапу з прив’язкою до адреси та часу, що дає можливість спрямувати найближчий патруль до цього місця.

Експерти розробили Систему оцінки ставлення населення до діяльності ОВС на основі двох соціологічних досліджень серед мешканців Львова та області. Окрім цього було проведено анонімне опитування персоналу міліції. Рівень довіри населення до органів внутрішніх справ, порівнюючи результати дослідження між вереснем 2014 та липнем 2015, – зріс більш як у двічі – з 19% в 2014-му році до 41% у 2015-му.

Експеримент, який зробили в Хмельницькому в грудні 2014 – лютому 2015 мав на меті поєднати ППС і ДАІ для визначення потреб в автомобілях відносно кількості населення, в пальному, в кількості адміністративного персоналу, а також відпрацювати схеми патрулювання тощо. Ці результати були використані при запровадженні нової патрульної поліції в обласних центрах та груп швидкого реагування в сільській місцевості та містечках.

Нині в Україні нова патрульна поліція працює в 35 містах України і складається переважно з поліцейських, які раніше не працювали в міліції. А групи швидкого реагування, навпаки, формуються здебільшого з тих, хто працював у міліції, але пройшов відбір та навчання. Нова модель райвідділу вперше була апробована в Самборі в червні-липні 2015-го року, показала високі результати ефективності роботи й розповсюдилася спочатку на 9 райвідділів області, пізніше й в інших регіонах – Харківщина, Київщина, Хмельнничина та Волинь. А на початку листопада 2015 року набув чинності новий закон «Про Національну поліцію», який хоч і має певні недоліки, проте надає можливості для подального розвитку поліції.

Створення платформи Crime mapping – геоінформаційна платформа для розшуку дітей на основі візуалізації звернень громадян. Спільно з ГО «Магнолія» ініційовано входження України до Загальноєвропейської служби розшуку дітей за телефоном 116000.

Створення Управління забезпечення прав людини в Національній поліції, головною метою якого є  контроль дотримання прав людини в ізоляторах тимчасового утримання. А також вивчати ситуацію з правами людини в умовах поліцейського затримання й арешту.

Створенняєдиного спецпідрозділу КОРД (корпус оперативно-раптової дії) – підрозділ Національної поліції для вирішення надзвичайних ситуацій, рівень яких є настільки високим і складним, що може перевищити можливості сил оперативного реагування чи оперативно-розшукових підрозділів.

Євген Захаров, директор Харківської правозахисної групи, переконаний: «Важливим є розвиток інформатизації МВС, яка має охоплювати, за єдиними вимогами, всі 4 органи, які входять до складу МВС: Національна Поліція, Державна Міграційна Служба, Державна Служба Надзвичайних Ситуацій, Дорожня Патрульна служба. Необхідним є створення другої редакції Стратегії розвитку МВС та Плану дій з включенням цих органів. Але створенню стратегії має передувати аналіз серйозних порушень прав людини в діяльності ДМС та ДПС, і зміна існуючої парадигми діяльності цих відомств».

 

Наступними планами експертів Платформи є поглиблення змін в Національній Поліції, переструктурування роботи кримінального блоку, введення детективів, які поєднують функції оперативників та слідчих, зміни в системах відомчої освіти та медицини, зміни до законодавства тощо.

Залишається сподіватися, що реформа МВС буде супроводжуватися конструктивним діалогом між представниками органів внутрішніх справ, громадськості, міжнародних експертних організацій, місцевих громад, що уможливить не вповільнювати темпи реформи, але й пришвидшувати його. 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: