Молодь є індикатором змін, що визначає потенціал розвитку суспільства, вона об’єднує та розвиває досвід попередніх поколінь, сприяючи соціальному прогресу, і є головною рушійною силою позитивних змін та розвитку будь-якого суспільства чи суспільного руху.
В умовах карантинних обмежень зрозумілим стала низька присутність ромського молодіжного руху в онлайн-просторі, попри те, що переваги онлайн-простору для активістів очевидні: він більш доступний та вільний, ніж традиційні майданчики, окрім цього, онлайн-простір може виступати першим кроком до більш рішучої громадської діяльності, адже, з одного боку, створює можливість для пошуку однодумців, а з іншого
боку, стає імпульсом групи для переходу в офлайн-простір.
Втім, спостереження свідчать про те, що «ромські флешмоби» зазвичай не виходять за межі кола правозахисників. Сьогодні ромський молодіжний рух перебуває у новій фазі життєвого циклу: одне молодіжне покоління, пройшовши ряд заходів з мобілізації, мотивації та підвищення експертності, або перейшли у фазу «зрілі активісти», й ефективно працюють у своїх нішах, або реалізовують себе поза громадським сектором. Тоді як «нова кров» потребує мобілізації та подальшої підтримки у вихованні цінностей, формуванні світогляду, зміцненню позиції, здобутті навичок та знань, аби продовжувати розвивати свої громади на місцях.
Саме тому агенція «Vox Populi Agency» провела дослідження в рамках проєкту «Школа ромського діяча 2.0: онлайн-ера», що реалізовувала ГО «Рома України «ТЕРНІПЕ».
Метою дослідження є зрозуміти ефективний підхід, систему мотивації та залучення ромської молоді до громадського активізму через аналіз досвіду колишніх, діючих та потенційних молодих ромських активістів та активісток.
В рамках дослідження команда поставила перед собою завдання знайти відповіді на такі запитання:
- яке бачення активізму є у ромської молоді?
- як ромська молодь потрапляє у громадську діяльність
- чому ромська молодь приходить у громадську діяльність?
- чому ромська молодь покидає громадську діяльність?
- які сфери правозахисту ромська молодь вважає пріоритетними?
- які перепони виникають на шляху у молодих активістів?
- які навички активізму є, а яких бракує?
- якою мірою громадський рух представлений у соціальних мережах?
- чи є співпраця в умовах дистанціювання між активістами з різних міст?
Це дослідження проводилось в рамках проєкту «Школа ромського діяча 2.0: онлайн-ера», що реалізовувала ГО «Рома України «ТЕРНІПЕ» за фінансової підтримки Ромської програми Міжнародного фонду «Відродження».
Погляди, викладені у цьому звіті, відображають позицію авторів і не обов’язково збігаються з позицією Міжнародного фонду «Відродження».