Прозорість та економічна обґрунтованість тарифів на електроенергію – необхідна умова реформи енергетичного сектору України

Експерт Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ірина Коссе опублікувала консультативну роботу “Прозорість та економічна обґрунтованість тарифів на електроенергію – необхідна умова реформи енергетичного сектору України”

Експерт Інституту економічних досліджень і політичних консультацій (ІЕД) Ірина Коссе опублікувала консультативну роботу “Прозорість та економічна обґрунтованість тарифів на електроенергію – необхідна умова реформи енергетичного сектору України”. Матеріал підготовано в межах проекту “Економічні аспекти Європейської інтеграції України крізь призму виконання пріоритетів ПДА: експертний аналіз, рекомендації та публічна дискусія”, який ІЕД здійснює спільно з Громадською експертною радою за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

Експерт аналізує проблеми енергетичного сектору України та дає рекомендації щодо його успішної європеїзації.

Вона нагадує, що в межах співпраці з ЄС Україна зобов’язалася реформувати ринок електроенергії та змінити ситуацію з перехресним субсидуванням тарифів. Зокрема, про необхідність реформування тарифів на електроенергію та забезпечення повної оплати за її постачання йдеться в Порядку денному асоціації Україна-ЄС.

Поточна модель оптового ринку електроенергії (модель “єдиного пулу” або “єдиного покупця”), на думку Ірини Коссе, є неефективною. Упродовж багатьох років тарифи на електроенергію для населення були значно меншими, ніж тарифи для промисловості й навіть собівартість виробництва та постачання електроенергії. Водночас зростає кількість і обсяги пільг, які надають окремим групам споживачів, що збільшує перехресне субсидування в галузі, оскільки пільги фінансують за його рахунок. Рівень дотацій у структурі оптової ринкової ціни значний і є одним із головних чинників її зростання, що спричиняє збільшення роздрібного тарифу для промислових споживачів.

На думку Ірини Коссе, система перехресного субсидування, яка виникає внаслідок встановлення фіксованих тарифів на електроенергію для населення, завдає втрат економіці. Збільшення обсягів перехресного субсидування негативно відображається на енергокомпаніях, які не отримують дотацій у повному обсязі, що не дозволяє їм вчасно та в повному обсязі розраховуватися з оптовим ринком електроенергії (ОРЕ) за придбану електричну енергію. У свою чергу, виробники електроенергії не мають достатніх коштів для модернізації обладнання та будівництва нових потужностей. Крім того, з нинішніми тарифами на електричну енергію населення не має стимулів до енергозбереження.

Для вирішення проблеми перехресного субсидування в електроенергетиці експерт пропонує здійснити такі кроки:При цьому стандарти та правила ЄС, зазначені у відповідних директивах, також передбачають механізми захисту прав споживачів. Так, відповідно до Директиви 2003/54/ЕС, споживачів має бути завчасно попереджено про нові тарифи. Уряд повинен гарантувати постачання електроенергії за прийнятними, легко й чітко порівнюваними, прозорими цінами. Крім того, Директива 2005/89/ЕС вимагає, щоб усі заходи уряду, спрямовані на безперебійне постачання, були недискримінаційними та враховували їхній можливий вплив на ціну електроенергії для кінцевих споживачів.

Інститут економічних досліджень і політичних консультацій
Ірина Коссе
kosse@ier.kiev.ua

***

Мета Європейської програми  – сприяти європейській інтеграції України через поєднання зовнішнього тиску Європейського Союзу з внутрішнім тиском українського громадянського суспільства для утвердження цінностей відкритого суспільства в Україні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: