Прозорі фінанси партій: шляхи імплементації закону

Якщо український політик за ресторанною вечерею у Брюсселі «купує» єврочиновника-лобіста або «саджає» на зарплату члена виборчої комісії – це має каратися кримінально

Якщо український політик за ресторанною вечерею у Брюсселі «купує» єврочиновника-лобіста або «саджає» на зарплату члена виборчої комісії – це має каратися кримінально

Про це заявив виконавчий директор Міжнародного фонду «Відродження» Євген Бистрицький під час круглого столу «Прозорі фінанси партій: шляхи імплементації закону», організованого Transparency International Україна.

Експерт упевнений, що на зміну чорним касам політичних партій має прийти прозоре і зрозуміле державне фінансування без допомоги «окремих фізичних осіб». Бо саме вони і є тими, хто використовує партію як інструмент для досягнення власних цілей.

«Якщо подивитись, як сьогодні фінансуються партії і як вони перетворюються на машини, які трансформують віртуальні кошти в реальні доходи деяких людей, то можна тільки уявити який супротив прозорості партійного фінансування ми ще зустрінемо і які по-справжньому небезпечні проблеми виникатимуть на цьому шляху»,  сказав Євген Бистрицький.

Він нагадав, що збіг майже рік, як парламент ухвалив закон, спрямований на запобігання і протидію політичній корупції, і майже півроку діє Національне агентство з питань запобігання корупції. «Але це тільки початок дуже важкого процесу – від законодавчих змін до зламу суспільної свідомості», – впевнений Бистрицький.

Народний депутат України, заступник голови комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції Віктор Чумак назвав популізмом заяви деяких політичних партій про відмову від державного фінансування.

«Сьогодні фінансування політичних партій з держбюджету коштує кожному українцеві 11 гривень 90 копійок на рік. Тобто менше гривні на місяць. Ціна прозорості діяльності партій значно вища», аргументував народний депутат.

Віктор Чумак переконаний, що ставити питання про реальний контроль над фінансами партій можна тільки тоді, коли ціна виборів упаде в рази. А це, на його думку, можливо за двох умов.

«Потрібно заборонити чи значно обмежити рекламу політичних партій в ЗМІ, особливо на телебаченні. А ще змінити виборчу систему, аби позбавити партійних босів можливості продавати місця у виборчих списках. Якщо перекрити ці два джерела оберту тіньових коштів, можна буде говорити про контроль над партійними касами», пояснив депутат. 

З цим погоджується його колега Сергій Лещенко. Він повідомив, що у Верховній Раді вже зареєстровано два законопроекти: один про заборону реклами політичних партій, другий – про значне її обмеження. Лещенко також вважає, що парламенту слід ухвалити і закон про прозорість фінансування приватних телерадіокомпаній, який став би запобіжником використання медіа у політичних війнах.  

Щодо вже діючого закону про запобігання і протидії політичній корупції, то його мета – розірвати зв’язки між корупційними грошима олігархічних кланів і політичними партіями – наразі не досягнута. Проте є і плюси.

«Тепер українське суспільство буде дуже прискіпливо вивчати, куди витрачаються бюджетні кошти, – прогнозує Сергій Лещенко. – Воно буде цікавитись, чому, наприклад, «Народний фронт», який має підтримку 0%, отримує 100 мільйонів з бюджету. Чому партія Ляшка, як отримує з бюджету плюс-мінус 20 мільйонів, голосує за бюджет в обмін на пожежні машини… І кожне голосування тепер буде під мікроскопом українського суспільства, пересічного громадянина, який запитуватиме, чому партії, які отримують прямі дотації з українського бюджету, відстоюють інтереси конкретних олігархічних кланів, корупціонерів, підприємців, а не інтереси всього суспільства. В цьому я бачу позитив. І в перспективі це призведе до суттєвих змін».

Він закликав при цьому бути небайдужими і контролювати, як політичні партії відстоюють інтереси громадян.

«Якщо розібратися, то куди витрачаються гроші партій? На утримання партійних керівників і функціонерів (їх зарплати і комфортне життя їхніх родин), розбудову партійних структур (відремонтовані офіси та їх обслуговування), агітацію і пропаганду (власні чи підконтрольні партіям ЗМІ є звичним явищем), блогерів (аби за необхідності роздути потрібну тему), експертів (хто ж готуватиме програми, стратегії, «темники»), закордонних лобістів… Ця система політичного бізнесу розвивалась 25 років. Для того, щоб її зламати, потрібні час, нове законодавство і нові люди»,   стверджує Євген Бистрицький.

Експерт переконаний, що державна підтримка вкрай потрібна новим партіям. Але, на відміну від парламентських, отримати її вони зможуть, тільки якщо на наступних виборах до Верховної Ради подолають 2% бар’єр.

Наразі Євген Бистрицький запропонував Національному агентству з питань запобігання корупції залучити молодих політиків до експертної робочої групи, яка б допомогла врегулювати всі суперечливі питання законодавства щодо фінансування політичних партій. Він пообіцяв, що МФ «Відродження» підтримає діяльність такої робочої групи.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: