22 січня в Укрінформі відбулася прес-конференція заступника міністра освіти і науки України Павла Полянського та виконавчого директора міжнародного фонду "Відродження" Євгена Бистрицького. Минулого року школярі 4-х та 8-х класів України вперше стали учасниками міжнародного дослідження якості природничо-математичної освіти (TIMSS). Це дослідження мало на меті здійснити порівняльне оцінювання стану природничо-математичної освіти у початковій і основній школі.
22 січня в Укрінформі відбулася прес-конференція заступника міністра освіти і науки України Павла Полянського та виконавчого директора міжнародного фонду “Відродження” Євгена Бистрицького.
Минулого року школярі 4-х та 8-х класів України вперше стали учасниками міжнародного дослідження якості природничо-математичної освіти (TIMSS). Це дослідження мало на меті здійснити порівняльне оцінювання стану природничо-математичної освіти у початковій і основній школі.
У дослідженні TIMSS взяли участь більше 60 країн-учасниць (37 країн та 7 окремих регіонів в дослідженні для 4-х класів та 50 країн та 7 окремих регіонів в дослідженні для 8-х класів).
Усього у дослідженні взяли участь майже 425 тис. учнів, із них в Україні — 4 498 учнів 4-х та 4 527 учнів 8-х класів із 149 шкіл.
За результатами всіх країн-учасниць розраховувався середній міжнародний бал; для цього дослідження він становить 500 балів.
З математики: 4-й клас Україна з середнім міжнародним балом 469 розміщується на 26 місці; 8-й клас – з середнім балом 462 — на 25.
Результат України можна порівняти з результатами Румунії (461 бал), Ізраїлю (463 бали), Болгарії (464 бали), Кіпру (461 бал), Норвегії (469 балів).
З природознавства: 4-й клас — з середнім балом 474 – на 26 місці; 8-й клас — з середнім балом 485 — на 19.
Результат України можна порівняти з результатами Йорданії (482 бали), Норвегії (487 балів), Вірменії (488 балів).
Результати дослідження були очікуваними. Участь у дослідженні – політична воля Міністерства, яке свідомо пішло на цей крок, адже реформи в освіти можна здійснювати, лише знаючи реальний стан справ.
По-перше, Україна вперше брала участь у міжнародному дослідженні; практичного досвіду не мали ні організатори дослідження, ні його учасники. Серед 14 країн-дебютантів кращі, ніж в України, результати показали дві країни – Данія (4 клас) та Німеччина (4 клас).
По-друге, на відміну від Гонконгу, Великої Британії, США, Литви, Шотландії, Сербії, Ізраїлю, Грузії, Марокко Україною, за оцінкою міжнародних експертів, не було порушено правила щодо вибірки шкіл-учасниць дослідження.
По-третє, Україна не була серед розробників завдань й, відповідно, не могла впливати на їх зміст.
По-четверте, зміст завдань дослідження на дві третини відрізнявся від змісту українських навчальних програм.
По-п’яте, українські школярі 4-х класів добре справилися із завданнями з природознавства на перевірку та відтворення знань. Найскладнішими для них виявилися завдання на порівняння об’єктів, встановлення міжпредметних зв’язків.
Натомість 80 відсотків учнів початкової школи виявили здатність використовувати основні математичні знання у нескладних ситуаціях, інтерпретувати дані. При цьому третина учнів змогли виконати завдання на застосування набутих теоретичних знань та умінь до реальних ситуацій, характерних для повсякденного життя.
Українські школярі 8-х класів справилися з математичними завданнями на перевірку та застосування знань у стандартних ситуаціях. Задачі, що мали звичне для учнів формулювання, розв’язали 45-77,8 % учнів.
Аналіз виконання завдань із природничих дисциплін показує, що учні 8-х класів успішно впоралися із завданнями на відтворення знань. Найскладнішими для восьмикласників виявилися завдання, що потребували застосовування теоретичних знань у практичній діяльності, порівняння та класифікацію об’єктів, на розуміння природи як цілісної системи.
Результати дослідження підтвердили доцільність ініційованих Міністром освіти і науки України Іваном Вакарчуком змін у змісті та організації вивчення природничо-математичних дисциплін у школі. З цією метою 30 жовтня 2008 року міністр Іван Вакарчук провів першу Всеукраїнську нараду з питань поліпшення якості природничо-математичної освіти, а згодом колегія МОН затвердила План дій щодо її поліпшення.
Джерело: прес-служба МОН