Правова допомога виходить в Інтернет

Запровадження новітніх інформаційних технологій у Центрах правової інформації та консультацій (на основі досвіду США)

На порталі “Правовий простір” опубліковано матеріал Оксани Пастух про запровадження новітніх інформаційних технологій у Центрах правової інформації та консультацій (на основі досвіду США). Діяльність Центрів підтримує програмна ініціатива “Права людини та правосуддя” Міжнародного фонду “Відродження”.

Правова допомога виходить в Інтернет
Оксана Пастух

Українські правозахисники проаналізували досвід США з впровадження Інтернет-технологій та онлайн-консультацій в роботу Центрів правової інформації та консультацій.

Україна пройшла зовсім недовгий шлях становлення державності та основних інституцій порівняно з країнами США та Західної Європи. Там є свої унікальні моделі побудови правової держави, де величезна роль із захисту прав людини відведена недержавному сектору, тобто громадським організаціям. Саме громадськість завжди підставляла і підставляє плече владі, формує, доповнює і створює найбільш сприятливе середовище для життя людей. Особливо тих, кого відносять до вразливих груп. В Україні, виходячи з нашої специфіки, становлення правової держави відбувається не за західним шаблоном. Правозахисна діяльність у нашій країні така ж молода сфера, як і сама держава. Консультації, прийомні, інформаційні буклети, семінари з правозахисної тематики – все це увійшло в життя українців, навіть тих, які живуть у віддалених селах. Адже завдання неурядових організацій – охопити ті місцевості, той контингент, який зазвичай користується найменшою увагою з боку влади та державної системи надання правової допомоги. Тому досвід колег безцінний.

Фактично за 10 років вітчизняні правозахисні громадські організації пройшли той шлях, який їх колеги на Заході долали десятиліттями. В Україні вдалося створити розгалужену систему надання безоплатної правової допомоги найбільш нужденним людям. Зараз у кожній області працює як мінімум один Центр правової інформації та консультацій, який надає безоплатну первинну правову допомогу. Всі Центри працюють за одним принципом, сповідують одну ідеологію і ставлять перед собою мету – зробити правову допомогу доступною кожному, незалежно від матеріального статусу або місця проживання.

Час не стоїть на місці. Розвиток і вплив IT-технологій на наше життя висуває до надання безоплатної правової допомоги в Україні нові вимоги, так само як і дає нові можливості. Щоб відповідати запитам своїх потенційних клієнтів і бути до них ближче, мережа Центрів правової інформації та консультацій Міжнародного фонду «Відродження» прагне за рахунок Інтернет-технологій розширити види і способи надання безоплатної правової допомоги. Якщо говорити про перший етап, то це створення Інформаційного Ресурсного Центру «Правовий простір». Це портал, який вміщує в себе всю інформацію про діяльність Центрів правової інформації та партнерських організацій. Успішні і повчальні історії, досвід партнерів, консультації юриста – це ті рубрики, які на порталі наповнюються виключно завдяки роботі юристів та координаторів Центрів. Це живі і невигадані історії, ситуації, а також випробувані й успішні варіанти вирішення проблем, тлумачення законодавства.

Другим етапом стало відкриття по-справжньому живих консультацій юристів у режимі онлайн на порталі, а також запуск мобільної версії порталу, де доступний формат чат-консультацій з юристом. Завдяки цьому людина, яка має доступ до мережі Інтернет, навіть через смартфон з будь-якого куточка світу може отримати безоплатну правову допомогу.

П’ять днів на тиждень, з понеділка по п’ятницю включно, з 10 до 16 годин будь-хто може увійти на портал і задати в чаті питання юристам Центрів правової інформації та консультацій, які чергують за затвердженими графіками.

Таке живе спілкування, безумовно, не є винахід українських правозахисників. Найбільш активно сегмент надання безоплатної правової допомоги з використанням Інтернет-технологій розвивається у США. Юристи Центру правової інформації та консультацій, створеного на базі Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» Артур Яцевич та Ігор Бринош проаналізували правозахисні ресурси і виділили кілька видів надання правової допомоги онлайн у США.

По-перше, це розміщення в текстах максимальної кількості посилань на Центри з надання правової допомоги та державні органи, що надають юридичні консультації.

По-друге, це створення окремих програм, в тому числі і мовами національних меншин, які містять узагальнення правової інформації, інструкцій щодо вирішення правових проблем і суперечок.

По-третє, поширення безоплатних мобільних додатків, за допомогою яких представники незахищених верств населення можуть дізнатися про те, де і як можна отримати допомогу, а волонтери та юристи – отримати довідковий матеріал і можливість обмінюватися інформацією зі своїми колегами.

По-четверте, це форуми, на яких відвідувачі отримують відповіді на свої питання протягом певного часу. Наприклад, доби.

По-п’яте, це онлайн-чати для надання правової допомоги в режимі реального часу. Основна мета даних програм полягає в допомозі оператора знайти необхідну інформацію для вирішення існуючої проблеми. Оператори чергують позмінно, у найбільш зручний для населення час, що дозволяє надати допомогу великій кількості людей (до 100 осіб на день, залежно від кількості операторів і популярності ресурсу).

По-шосте, варто говорити про можливість безперешкодного доступу до комп’ютера і Інтернету в публічних місцях – бібліотеках та державних установах. Ті, хто потребує допомоги юриста, можуть знайти необхідну інформацію, скористатися архівом документів та довідників.

Оскільки дана система працює в США вже протягом багатьох років, то правозахисники перейшли від етапу накопичення інформації та створення системи до етапу вдосконалення якості наданої послуги. Так, величезна роль на правозахисних порталах приділяється таким поняттям як захист даних, конфіденційність, авторське право, коректність і точність інформації. Наприклад, акцент робиться на тому, що між клієнтом і юристом / адвокатом / волонтером / адміністрацією сайту не виникає правових взаємовідносин. Відвідувач інформується про те, що дуже часто законодавча база змінюється і контент сайту не завжди встигає за відповідними змінами. Крім того, багато ситуації вимагають детального вивчення, і волонтери не можуть в рамках онлайн-програм належним чином проконсультувати клієнта. Деякі програми, крім волонтерів, залучають юридичні компанії / юристів / адвокатів до роботи на умовах pro bono. У такому випадку адміністрація не несе відповідальності за якість правової допомоги, наданої на вищевказаних умовах.

На думку одеських експертів, останній пункт досить спірний. Адміністрація правового порталу перекладає всі ризики і відповідальність безпосередньо на відвідувачів сайту, що може порушувати їх права, так як безпосередньо адміністрація створює і управляє сайтом, що дає можливість контролювати велику частину розміщеної інформації і відбирати найбільш якісні консультації.

Аналіз системи надання онлайн-допомоги в США показує, що досвід не можна під копірку переносити в Україну, треба його адаптувати під наші реалії.

З цим згодна і Наталія Піддубна, юрист Центру правової інформації та консультацій, створений на базі Чернігівського громадського комітету захисту прав людини. У складі делегації з представників Центрів правової інформації та консультацій в 2013 році вона побувала в США для того, щоб подивитися, як працюють Центри там.

Наталія відзначила високий рівень поширення безоплатної правової допомоги. Те, що в Україні вважається благодійністю, виразом доброї волі і не є обов’язком, в США – звичайна практика. Йдеться про систему pro bono, яка в Україні тільки зароджується, а в Америці навіть самий респектабельний юрист повинен мати безоплатну практику. Випускник-юрист перед тим, як почне працювати за фахом, повинен набратися досвіду в юридичній клініці при своєму коледжі чи університеті, попрацювати якийсь час волонтером. Таким чином в системі надання безоплатної допомоги задіяні абсолютно всі юристи.

Також Наталія Піддубна звернула увагу на те, що стабільність законодавства дозволяє американським правозахисникам максимально уніфікувати надання правової допомоги. На порталах є окрема функція складання і роздрукування позовної заяви по шаблону в стандартних справах про розлучення, податки і так далі. Чи можливе таке в нашій країні, де законодавство змінюється постійно, де за 23 роки незалежності кілька разів переписували Конституцію? Безумовно, ні. Український юрист завжди повинен тримати руку на пульсі змін у законах, відстежувати рішення Конституційного і Верховного судів, які розтлумачують, як застосовувати той чи інший закон. У цьому сенсі дуже актуальні інформаційні буклети та брошури, які періодично видають Центри правової інформації з найбільш поширеним юридичним проблемам. Всі вони зібрані на порталі «Правовий простір» у рубриці «Бібліотека».

Таким чином, підбиваючи підсумки аналізу досвіду США і його впровадження в Україні Центрами правової інформації та консультацій, можна сміливо казати, що вітчизняні правозахисники за короткий час пройшли великий шлях. Безумовно, сприяв цьому і розвиток Інтернет-технологій, який дозволяє наживо бачити, як працює система безоплатної правової допомоги в США. «Дорогу осилить той, хто йде», – казали пращури. У громадських організацій України є бажання не просто йти, а бігти або рухатися семимильними кроками до наближення спільної мрії – побудови держави, де понад усе цінується закон і права людини.

Контакти:
Інформаційний Ресурсний Центр
“Правовий простір”
uapravokherson@gmail.com

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: