Наявність єдиного чіткого списку життєво-необхідних лікарських засобів з доведеною клінічною ефективністю і безкоштовне забезпечення державою цих ліків для населення є запорукою успішного початку реформи охорони здоров'я.
Наявність єдиного чіткого списку життєво-необхідних лікарських засобів з доведеною клінічною ефективністю і безкоштовне забезпечення державою цих ліків для населення є запорукою успішного початку реформи охорони здоров’я.
Таку думку агентству “Інтерфакс-Україна” висловила директор програмної ініціативи “Громадське здоров’я” міжнародного фонду “Відродження” Вікторія Тимошевська. “Світовий досвід, зокрема, приклад Хорватії, свідчить, що саме створення чіткого Нацпереліку безкоштовних ліків для населення є запорукою успішного початку медичної реформи, а не зміна кваліфікації лікаря, з вузькопрофільного на сімейного, або зміна табличок на установах, як це робилося у нас”, – каже Тимошевська.
Більш того, на думку експерта, “забезпечення цими життєво важливими ліками через мережу сімейних лікарів з використанням такого інструменту, як рецепт, дозволить повернути довіру до сімейних лікарів, поверне великий відсоток населення, що займаються самолікуванням, в первинну мережу медичної допомоги”.
В.Тимошевська наголошує на тому, що зараз існує кілька списків лікарських засобів, і проблема в тому, що всі ці списки відрізняються один від одного за наповненням. Зокрема, “Національний перелік основних лікарських засобів і виробів медичного призначення”, затверджений постановою Кабінету міністрів України №333 від 25 березня 2009 року суттєво відрізняється від свого аналога, рекомендованого Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ).
“В наш національний перелік лікарських засобів входять тільки ліки, які зареєстровані в Україні. Оскільки держава слабо виконує свою роль по забезпеченню і залученню незареєстрованих лікарських засобів на український ринок, деяких життєво важливих препаратів у нас просто немає”, – зазначила В.Тимошевська.
Крім того, ще один перелік лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров’я та які повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затверджений постановою уряду № 1071 від 05 вересня 1996 року “Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами охорони здоров’я , що фінансуються з бюджету “відрізняється від першого списку і має велику кількість найменувань ліків з недоведеною клінічної ефективністю.
“Приміром, відсутні дані про клінічну ефективність екстракту імбиру і альпінії, екстракту хряща акули, препарату” Но-шпа “(“Дротаверин”). У світі ці препарати не використовуються. До того ж в цей список намагаються потрапити всі, кому “цікаві” бюджетні гроші, тендери і корупція”, – додала В.Тимошевська.
Крім того, в Україні існує “Державний формуляр лікарських засобів”, який включає зареєстровані в Україні ліки з доведеною ефективністю, допустимою безпекою та економічно вигідним використанням. Державний формуляр є щорічно обновлюваним медико-технологічним документом системи стандартизації медичної допомоги.
На думку В.Тимошевської, наявність всіх трьох списків і розбіжність по препаратам, які є в одному, необов’язково є в другому або їх немає в третьому списку, призводить до виникнення ситуації, коли неможливо визначити, який препарат є життєво-важливим, і який повинен гарантуватися державою, а який можна залишити на розсуд лікаря, і запропонувати пацієнтові оплатити його самостійно.
“Задекларовано все правильно. Держава повинна переглянути ці списки ліків, звести перший і другий список в один і гарантувати, що вони будуть безкоштовні для населення, або в системі страхової медицини, або по системі реімбурсації, але не по системі центральних закупівель, яка сама себе дискредитувала. Життєво-важливі препарати повинні бути забезпечені державою, а акулячий хрящ можна залишити осторонь”, – констатувала В.Тимошевська.
Як повідомлялося, проект коаліційної угоди, оприлюдненої на сайті партії “Блок Петра Порошенко”, передбачає перегляд Національного переліку основних життєво важливих лікарських засобів та ВМП з включенням до його складу доведено ефективних і безпечних препаратів, здатних забезпечити лікування переважної більшості інфекційних, хронічних та хірургічних захворювань .
Нацперелік буде використовуватися як базовий, в рамках програми державних гарантій забезпечення населення медичною допомогою при розробці стандартів, протоколів лікування та клінічних настанов. На основі Нацпереліку пропонується розробити та впровадити формулярну систему медикаментозного забезпечення в якості організаційного та економічного інструменту постачання і використання ефективних лікарських засобів. Також планується ряд заходів зі зменшення лібералізації відпуску лікарських засобів в аптеках та впровадження принципів рецептурного відпуску препаратів.
За матеріалами “Інтерфакс-Україна”