Парадокси держзакупівель: результати моніторингу

Центр політичних студій та аналітики оприлюднив результати другого етапу коаліційного проекту “Реалізація методики громадського моніторингу – основа прозорості державних закупівель”

8 листопада в Києві Центр політичних студій та аналітики оприлюднив результати другого етапу коаліційного проекту “Реалізація методики громадського моніторингу – основа прозорості державних закупівель”. Проект підтримують програма “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”, “Pact Inc.” і Фонд Східна Європа.

Об’єктами моніторингу були закупівлі товарів і послуг: 1) на потреби місцевих органів влади; 2) для виконання державної політики у сфері сім’ї, молодіжної політики, фізичної культури та спорту; 3) на суми до 100 000 гривень (за законом, якщо сума закупівлі менша за 100 000 гривень, тендерів не проводять).

Упродовж 6 місяців експерти аналізували закупівлі 77 органів влади: 7 обладміністрацій, 15 виконкомів міськрад, 55 райадміністрацій.

Координатор проекту Гліб Канєвський проаналізував відповіді з усіх районних державних адміністрацій Києва та створив символічний рейтинг наближених до 100 000 гривень сум, які у 2012 році держадміністрації Києва запланували витратити на власні потреби:
І місце: Солом`янська адміністрація (технічне обслуговування комп’ютерної мережі – 99 980 грн.);
ІІ місце: Дніпровська адміністрація (серверне обладнання – 99 900 грн.);
ІІІ місце: Деснянська адміністрація (кондиціонери й охорона – по 99 600 грн.).

Крім того, Луцька міська рада запланувала придбати у 2012 році оргтехніки на суму 99 960 грн.

Результати моніторингу показують, що суми на роботу органів влади виділяють абсолютно нерівномірно: у районах ці суми мізерні, тоді як ОДА та виконкоми міських рад в обласних центрах збільшують свої витрати щороку. Левова частка коштів іде на заробітну плату: це близько 70% від загальної суми поточних витрат.

На послуги зв’язку й обслуговування мереж Чернігівська ОДА витрачає 116 463 гривень, Чернігівська міськрада – 131 401 гривень. А ось найменше на ці потреби витрачає Варвинська адміністрація – 10 600 гривень. Прилуцька міська рада – це єдина рада в Чернігівській області, яка закупила антивірусне програмне забезпечення на суму 24 100 гривень. Борзнянська рада виявилася найекономнішою: вона витратила на канцелярське приладдя за 2010-2012 роки лише 2 266 гривень.

Міськрада міста Жданівка (Донецька область) уклала безстроковий договір із ТОВ “Телефонна компанія “Дейта-трейд”. Це суперечить бюджетному законодавству, згідно з яким договори на послуги зв’язку слід укладати щороку.

У забезпеченні органів влади канцелярськими товарами громадські аудитори відзначили сумнівні моменти: упродовж трьох років укладають договори з тими самими фізичними особами – підприємцями чи приватними компаніями, що дає підстави запідозрити кумівство та закупівлі з відкатами для чиновників за завищеними цінами (порівняно з ринковими). Донецька міськрада, приміром, здійснює закупівлі в таких компаній: ТОВ “Культтовари+” і ТОВ “Спортивний клуб С. Бубки”.

Було з’ясовано, що чиновники знайшли спосіб обійти постанову Кабміну, яка забороняє придбання нових авто до 2014 року. Тепер замість закупівель нових автомобілів їх орендують за цінами, які можна прирівняти до вартості нового автомобіля. Київська міська рада орендувала 5 автомобілів, з них 2 “Opel Omega”, 2 “Toyota Camry”, 1 “Hyundai Sonata” на суму 1 500 000 грн., тоді як орієнтовна вартість оренди цих авто на зазначений період становить 872 000 гривень. Крім того, надавачем послуг є КП “Автотранспортне підприємство Київської міської ради”. Київська ОДА орендувала 9 автомобілів на 7 місяців на суму 591 298 гривень, в той час як їхня ринкова вартість становить 1 136 000 грн.

У Львівській області практично жодна адміністрація та міська рада не мають власних чи орендованих авто. Два власних автомобілі має лише Городоцька РДА, а Самбірська РДА орендує одне авто. Але гроші в усіх без винятку адміністраціях, радах та управліннях на авто виділяють. Зокрема, Дрогобицька РДА лише на листопад виділяє на це 736 гривень. Дрогобицька міська рада виділила на це 145 602 грн. на рік, причому автомобіля на балансі в неї немає.

Підбиваючи підсумки, експерт Центру Андрій Марусов наголосив, що впродовж останнього року відбувається “розшматування” системи держзакупівель через виведення закупівель із-під дії закону “Про здійснення державних закупівель”. На його думку, потрібно ввести мораторій на внесення кардинальних змін у закупівельне законодавство принаймні на два-три роки.

Контакти:
Центр політичних студій та аналітики
Ольга Будник, 097 401 73 76, 050 735 46 35
Інна Грищенко, 063 731 39 15
tender@cpsa.org.ua

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: