«ОСВІТА – ХАРКІВ – АПГРЕЙД»

15 грудня у Харкові пройшло громадське обговорення Концепції розвитку освіти України на період 2015-2025 року «ОСВІТА – ХАРКІВ – АПГРЕЙД», ініційоване освітянською спільнотою Харкова.

15 грудня у Харкові пройшло громадське обговорення Концепції розвитку освіти України на період 2015-2025 року «ОСВІТА – ХАРКІВ – АПГРЕЙД», ініційоване освітянською спільнотою Харкова. Дискусія та робота в групах відбулась у межах міжнародного проекту «Київський діалог» за партнерської участі Східного регіонального представництва міжнародного фонду «Відродження». Широке громадське обговорення в такому форматі вперше відбулось у Харкові, який є одним із потужних освітніх центрів України.

Мета заходу – конструктивне обговорення Концепції, спілкування з групою розробників, спільне формулювання можливих доповнень чи змін до Концепції, а також створення дискусійного майданчика для подальшого обміну думками громадськості щодо проблем в сучасній освіті та можливих шляхів їх вирішення, обговорення досвіду освітніх реформ в інших країнах, формування стратегії подальших дій на регіональному та державному рівнях.

Спікерами на заході виступили: Георгій Касьянов, директор БФ «Інститут розвитку освіти», керівник Стратегічної дорадчої групи «Освіта», Ігор Соломадін, учитель харківської приватної гімназії «Очаг», освітній консультант системи шкільного менеджменту «School Champion», експерт у сфері середньої освіти, Тарас Данько, професор Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», директор лабораторії високотехнологічного підприємництва, експерт у сфері вищої освіти.

У дискусіїта громадському обговоренні взяли участь: Павло Полянський, заступник Міністра освіти і науки України, експерт Стратегічної дорадчої групи «Освіта», Олег Шаров, проректор Університету економіки та права КРОК, експерт Стратегічної дорадчої групи «Освіта» (вища та професійна освіта), Сергій Клепко, проректор Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, експерт Стратегічної дорадчої групи «Освіта» (зміст освіти), Роман Шиян,  директор Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, експерт Стратегічної дорадчої групи «Освіта» (дошкільна, загальна середня освіта), Віктор Громовий, шеф-редактор порталу громадських експертів «Освітня політика», експерт Стратегічної дорадчої групи «Освіта» (загальна середня освіти, освітній менеджмент), Юрій Шукевич, директор Фінансового ліцею м. Києва, експерт Стратегічної дорадчої групи «Освіта» (загальна середня освіта, управління освітою). Модератором заходу виступив Олег Марущенко, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри філософії Харківського національного медичного університету, експерт Гендерного інформаційно-аналітичного центру «КРОНА».

Інтерес до заходу серед освітян і лідерів громадських організацій Харкова був досить високий.

Георгій Касьянов зазначив, що освіта розглядається в концепції як система. У серпні цього року були визначені основні пункти, на які треба звернути увагу при визначені стратегії. Коаліцією неурядових організацій була створена дорожня карта освітніх реформ, яка включала оцінку організаційних, кадрових, фінансових ресурсів та можливостей, аналіз ризиків та пропозиції їх подолання та призвела до зміни поглядів. Була створена стратегічна дорадча група з питань реформ освіти при Міністерстві освіти й науки (у співпраці з Комітетом Верховної Ради з питань науки й освіти)

Але, як підкреслив Георгій Касьянов, дуже важливим фактором є те, що проходять саме широкі громадські обговорення зі змін реформи.

Ігор Соломадін приділив увагу позитивним змінам, які включені у концепцію – це варіативність програм і підходів дошкільної освіти, участь України у моніторингу міжнародних програм, недопущення ксенофобії, система сімейної освіти та реорганізація районних управлінь. Але, на його думку, є потреба дистанційних шкіл зі спеціалізованим навчанням, у концепції не приділяється увага підтримці авторських програм та інновацій, незрозуміло, як розвиток освіти в нашій країні співвідноситься з тим, що відбувається у світі.

Важливість сприйняття людиноцентричного світу підкреслив Тарас Данько. Загальний результат – це сума індивідуальних досягнень. Заходи, висвітлені у концепції, мають відповідати її меті.

Помилка з обранням освіти перетворюється у занедбане життя, нищить держави, тому від того, що ми підтримаємо у концепції зараз, коли ми стоїмо на порозі змін, залежить наше майбутнє. На думку експерта, вже зараз необхідне розуміння бачення освіти через 50 років. І саме зараз нам слід усвідомлювати важливість інтеграції у світі та необхідність доручення до міжнародних кластерів, створення певних кіл, робочих груп для появи нових ініціатив. «Ні на що не розраховуй, ні на кого не сподівайся, роби хоч щось», – завершив свій виступ Тарас Данько.

Під час обговорення була акцентована увага на питаннях ціннісної складової освітнього процесу, соціально-психологічного розвитку школярів та студентів, автономії ВНЗ, введення форми електронної звітності з метою дебюрократизації та розвитку громадської самосвідомості шляхом розвитку студентського самоврядування у вишах, фінансування освітніх закладів. Наводився приклад успішного польського досвіду розподілу бюджету (коли гроші виділяються на дитину, а не на заклад).

Учасники дискусії підкреслили необхідність діалогу з батьками, важливість сімейних цінностей, комплексного виховання, розробки якісного контенту для сімейної освіти. Підіймалися питання спрощення системи адміністрування освітньої діяльності, критеріїв оцінки якості освіти згідно міжнародних стандартів, кваліфікованого менеджменту підготовки кадрів. Освітяни наголосили на необхідності виховання індивідуума в соціумі, розвитку патріотичної національної самосвідомості, виховання громадянина.

Обговорення Концепції розвитку освіти України на період 2015-2025 року триває. Ви можете надсилати свої пропозиції на адресу:  coffee_cup_2007@hotmail.com Георгій Касьянов, БФ «Інститут розвитку освіти» 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: