Органи влади на Рівненщині вибірково виконують закон про доступ до публічної інформації

Рівненське представництво Громадянської мережі “Опора” проаналізувало виконання закону “Про доступ до публічної інформації” в шістьох районах Рівненської області

Рівненське представництво Громадянської мережі “Опора” проаналізувало виконання закону “Про доступ до публічної інформації” в шістьох районах Рівненської області. Моніторинг 20 суб’єктів влади було здійснено в межах проекту “Влада через призму інформації” за підтримки програми “Верховенство права” Міжнародного фонду “Відродження”.

Моніторинг показав, що суб’єкти владних повноважень вибірково впроваджують вимоги закону. Всі органи влади вчасно надавали відповіді чи надсилали повідомлення про необхідність продовжити термін роботи за зверненням, одначе при цьому якість відповідей була низькою. Чиновники на власний розсуд надають неповну інформацію.

Серйозною проблемою для органів влади є виконання вимог, яких раніше не було в законодавстві, наприклад, надання відповіді в електронній формі чи на диску. “Опора” зіткнулася з тим, що орган влади інколи відмовляє в такій відповіді чи виставляє рахунок за копіювання документів. Така ситуація виникла, приміром, при отримані відповіді від Гощанської селищної ради й Острозької райадміністрації. Селищна рада після уточнення надала відповідь. Острозька адміністрація відмовилася надавати дані, чим порушила вимоги закону. Закон зобов’язує переводити документи з паперових носіїв в електронний формат.

Обов’язковою вимогою закону є облаштування спеціальних місць для роботи з публічною інформацією. Експерти виявили, що таких місць немає або вони не функціонують. Так, у низці міських, районних рад та адміністрацій працівники взагалі не знають про таку вимогу закону. Вони повідомили, що робота з інформацією здійснюється лише на підставі письмових запитів.

У частини суб’єктів влади кабінети для такої роботи передбачено – наприклад, в обласній раді та Рівненській райадміністрації. Одначе кількість публічної інформації, яка доступна там для ознайомлення, дуже незначна, що не дозволяє використовувати ці кабінети за призначенням.

Моніторинг виконання цієї вимоги закону продемонстрував нестачу фінансових і людських ресурсів в органах влади Рівненської області. Так, експертам часто доводилося чути, що вимоги закону не виконано через відсутність коштів.

Закон зобов’язує органи влади зареєструвати всі документи, що містять публічну інформацію, у системі обліку. Цієї норми не виконала практично жодна владна одиниця. При цьому відповідна вимога є в розпорядженнях багатьох суб’єктів влади. Серед двадцяти суб’єктів моніторингу лише Дубенська районна рада створила систему обліку та наповнила її інформацією, хоча й не повністю.

Експерти підготували такі рекомендації:
1. Провести навчання для працівників, відповідальних за виконання закону. Забезпечити можливість консультування запитувача з відповідним чиновником упродовж робочого дня.
2. Належно обладнати спеціальне місце для роботи з публічною інформацією, щоб була змога робити виписки з документів, фотографувати, копіювати, сканувати та записувати їх на будь-які носії інформації.
3. Забезпечити доступність такого місця для громадян, інформацію про нього поширити через офіційні друковані видання чи офіційний веб-сайт.
4. Для громадян із обмеженими фізичними можливостями забезпечити можливість подання запитів на інформацію на першому поверсі адміністративного приміщення через відповідальну особу.
5. Біля кабінетів, де визначено місця роботи з публічними документами, розмістити відповідні таблички з написами.
6. Забезпечити можливість громадянам, що не мають змоги працювати в мережі Інтернет, ознайомлюватися з інформацією через інформаційний стенд. Передбачити систематичне й оперативне оприлюднення інформації, передбаченої законом.
7. Створити систему обліку документів, що містять публічну інформацію. Забезпечити її наповнення не лише документами, які було видано після 11 травня 2011 року, але й більш ранніми.
8. Забезпечити вільний доступ громадян до цієї системи обліку.
9. Забезпечити повне та систематичне наповнення офіційного веб-сайту.
10. Внести зміни до регламенту згідно з рекомендаціями, зазначеними в розділі “Регламенти місцевих рад” закону “Про доступ до публічної інформації”.
11. Забезпечити можливість надсилати запити на інформацію електронною поштою та поінформувати громадян про відповідну адресу.
12. Забезпечити надання відповіді в електронному вигляді шляхом створення документів на комп’ютері чи їх сканування.
13. Роз’яснити працівникам, що мають надавати відповіді на запити, термін “інформація, що становить суспільний інтерес” і вжити заходів щодо чиновників, які вимагають плату за надання відповіді.

Із повним моніторингом можна ознайомитися тут.

Рівненське представництво Громадянської мережі “Опора”
(0362) 43 07 18
rivne@opora.org.ua

***

Програма “Верховенство права” підтримує організації громадянського суспільства, діяльність яких спрямовано на захист прав людини й основоположних свобод, а також сприяє підвищенню правової свідомості та громадської активності на центральному й місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: