ОПОРА публікує результати апробації оновленої методології аудиту безпеки, яку ми провели у чотирьох територіальних громадах. Ці громади різні за масштабом, безпековим контекстом і рівнем відновлення, але кожну з них ми оцінювали за єдиним підходом — на основі нашого інструменту. Для того, щоб можна було порівняти дані та результати, Громадянська мережа ОПОРА створила дашборд.
“У березні-квітні 2025 року Громадянська мережа ОПОРА провела аудити безпеки 4 громад: Запорізької, Криворізької, Полтавської та Снігурівської (Миколаївська область). Висновки та рекомендації роботи експертів ОПОРИ у зручному й лаконічному форматі можна переглянути на дашборді. Також на сторінці можна ознайомитися з інформаційними паспортами кожної з громад та переглянути їхню наближеність до лінії фронту”, — зазначає аналітик даних ОПОРИ Андрій Савчук.

В цьому інтерактивному звіті акумульована інформація про громади різного типу: прифронтова Запорізька міська територіальна громада; Криворізька міська територіальна громада, яка часто зазнає російських атака; тилова Полтавська міська територіальна громада; деокупована Снігурівська міська громада Миколаївської області.
Інформаційна панель містить дані, які команда ОПОРИ зібрала через офіційні запити на публічну інформацію від ЦВК, місцевих рад / військових адміністрацій, ДСНС, Національної поліції, Національної ради з питань телебачення та радіомовлення; польові дослідження; OSINT; глибинні інтерв’ю. Візуалізація даних допоможе краще в них зорієнтуватися.
Дивитися дашборд: Оцінка безпеки громад

Відсутність обстрілів території громади є ключовою передумовою організації безпечних і демократичних виборів. Неможливо вільно формувати владу в умовах постійної загрози життю і здоров’ю виборців, кандидатів, спостерігачів та інших суб’єктів виборчого процесу.
Навіть після припинення обстрілів та завершення воєнного стану російська загроза не зникне. Саме тому критично важливими залишаються наявність і технічний стан системи оповіщення в громадах. Належне функціонування цієї системи дозволяє оперативно реагувати на загрози та забезпечити безпеку населення у разі повторних атак чи інших надзвичайних ситуацій.
ОПОРА верифікувала інформацію про кількість обстрілів за останні три місяці з кількох офіційних джерел, а також дослідила рівень покриття територій системами оповіщення. Аудит показав, що всі досліджувані громади зазнавали російських обстрілів, а системи оповіщення не охоплюють всієї території населених пунктів.
Основний виклик полягає у фінансових можливостях громад. Зокрема, у Снігурівській та Полтавській громадах необхідно розширити системи оповіщення для повного покриття території. У цих громадах вже розроблена проєктно-кошторисна документація для створення місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення (МАСЦО).
Вільне пересування по території громади — важлива передумова відновлення соціально-економічних і політичних процесів. Однак внаслідок російської агресії проблема замінованості територій залишається однією з найгостріших. В Україні потенційно заміновано 139 000 кв. км — це близько 23% території країни.
Ці дані підкреслюють масштабність проблеми та важливість врахування мінної небезпеки під час безпекового аудиту громад. Зокрема, необхідно оцінювати: рівень замінованості громад, наявність визначених небезпечних/потенційно небезпечних зон, можливість пересування між населеними пунктами в громадах, а також випадки загибелі чи поранень через підриви на вибухонебезпечних предметах.
Найскладнішою є ситуація в Снігурівській міській громаді, де під час окупації російські війська використовували велику кількість видів мін та боєприпасів. Процес розмінування цієї громади вважається одним із найскладніших. Натомість Запорізька і Криворізька громади зазнають регулярних обстрілів, що створює потенційні ризики забруднення місцевості й автошляхів нерозірваними касетними боєприпасами та іншими вибухонебезпечними предметами.
Мінна ситуація вимагає комплексного підходу, зокрема залучення міжнародної підтримки, впровадження сучасних технологій та тісної координації зусиль на національному й місцевому рівнях.
Належне функціонування підрозділів ДСНС і Національної поліції в громаді критично важливе як для організації виборчого процесу, так і для загального рівня безпеки. Ці служби першими реагують на надзвичайні ситуації, забезпечують правопорядок, здійснюють превентивний контроль і запобігають дестабілізації, що особливо актуально в умовах воєнного стану.
У межах пілотного аудиту аналітики досліджували час прибуття на місце виклику підрозділів ДСНС та Національної поліції, рівень їх укомплектованості для належного реагування в оцінюваних громадах, функціонування на територіях громад екстрених номерів телефонів “102” та “101”/”112″.
Попри усі виклики, і ДСНС, і Національна поліція показують високий рівень організації роботи. Підрозділи ДСНС оперативно і в межах нормативів реагують на виклики, зокрема під час ліквідації наслідків російських обстрілів. Поліція активно працює над підтримкою правопорядку і прибуває на місце виклику в межах встановлених нормативів. Хоча в усіх громадах фіксується певний дефіцит особового складу НПУ, наявного ресурсу загалом достатньо для забезпечення правопорядку.
Наявність і належний стан виборчої інфраструктури є обовʼязковим критерієм проведення виборів. Аналітики ОПОРИ оцінювали, чи є на території досліджуваних громад руйнування виборчої інфраструктури, чи відновлені такі приміщення або чи є потенціал відкриття дільниць в інших будівлях.
Найбільш критична ситуація складається у Снігурівській громаді, де 7 із 25 дільниць (28%) не готові до організації голосування. Також село Безіменне повністю зруйноване та знелюднене, а його відбудову вважають економічно недоцільною.
У Кривому Розі зруйновано 3 приміщення для голосування та пошкоджено ще 19 дільниць (підлягають відновленню). У Запоріжжі зазнали пошкоджень 12 дільниць (пошкоджені вікна та шибки), також потрібно знайти альтернативне приміщення для двох дільниць, розміщених у непридатній будівлі. Схожа ситуація у Полтавській громаді, де одна дільниця потребує нового приміщення (стара будівля зруйнована внаслідок впливу часу).
Організація повоєнних виборів в Україні навіть у віддаленій перспективі потребує завчасної й складної підготовки, частиною якої має бути обладнання достатньої кількості укриттів біля виборчих дільниць, особливо у прифронтових громадах. Водночас повномасштабне російське вторгення демонструє, що абсолютно безпечних регіонів немає.
Під час пілотного дослідження аналітики ОПОРИ оцінювали наявність захисних споруд на відстані до 1,5 км до кожної звичайної виборчої дільниці, які б могли вмістити не менш як 20% зареєстрованих виборців. У Запорізькій громаді таких дільниць 90%, у Криворізькій та Полтавській — 85%, у Снігурівській — 46%. Іншим викликом також буде необхідність визначити конкретне укриття для кожної виборчої дільниці.
Висновки ОПОРИ після проведення пілотних досліджень та звітів:
- Аудит має сприяти розв’язанню проблем та усуненню недоліків. Його потрібно проводити періодично і завчасно. Пілотне дослідження варто провести ще під час дії правового режиму воєнного стану.
- Критерії аудиту мають бути закріплені на рівні закону.
- Матриця оцінки може бути застосована як для національних, так і місцевих виборів. Аудит можна проводити на рівні окремих населених пунктів або дільниць, а не лише всієї громади.
- У всіх досліджуваних громадах поліція та ДСНС демонструють високий рівень організації роботи та виконання нормативів.
- Найкритичніша ситуація щодо безпечного доїзду та замінованості спостерігається у Снігурівській громаді, де потрібно сертифікувати безпечні маршрути для виборчої логістики та продовжити інформаційну кампанію щодо мінної небезпеки.
- У Снігурівській громаді внаслідок російського повномасштабного вторгнення постраждало 60% критичної інфраструктури та 30% дільниць. Їх відновлення потребує залучення додаткового фінансування.
- Необхідно облаштувати достатню кількість укриттів біля дільниць у Снігурівській громаді. В інших громадах ситуація не така критична.
- У Полтавській та Снігурівській громадах необхідно розширити систему оповіщення населення на всю територію громади.
Детальніше: дашборд Оцінка безпеки громад
Дашборд підготовлено за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».
Читайте повні текстові звіти по громадах на сайті ОПОРИ:
- Пілотне дослідження: аудит безпеки Снігурівської міської територіальної громади Миколаївської області
- Пілотне дослідження: аудит безпеки Запорізької міської територіальної громади
- Пілотне дослідження: аудит безпеки Криворізької міської територіальної громади
- Пілотне дослідження: аудит безпеки Полтавської міської територіальної громади
Громадянська мережа ОПОРА підтримує концепцію відкритих даних. Якщо ви хочете отримати в машиночитному форматі інформацію, представлену в нашому дашборді, будь ласка, напишіть нам на електронну адресу info@opora.org.ua.
Джерело: ОПОРА