Нескорений Херсон: про проєкт «На плаву»

Проєкт «На плаву», підтриманий Програмою «Соціальний капітал» нашого Фонду, народжувався нелегко, бо це про Херсон, в якому ситуація увесь час нестабільна.

Вона начебто і стабілізувалася після деокупації, але тривають обстріли, від яких сховатися неможливо – з Лівого берега летить так швидко, що сирени не допомагають. Візуально Херсон перетворився на «коробочку» – більшість вікон і вітрин забиті фанерними плитами, колір яких асоціюється з запустінням. Скрізь проростає трава. Фотографи зараз їдуть у Херсон, бо тут можна зняти кадри апокаліпсиса, що нагадують місто Прип’ять у Чорнобильській зоні. Проте, люди у місті є: залишилося близько 80 тисяч осіб, і вони ходять вулицями і радіють кожному проблиску життя.

Також у Херсоні є ті, хто «підсів на гуманітарку», або літні самотні люди, яким просто нема куди їхати. Проте багато й тих, хто не виїздить свідомо. Один з наших художників, що перебував у Херсоні під час окупації, говорив: «Ми говоримо, що Херсон – це Україна. А якщо всі поїдуть – то як ми це скажемо? Хтось має залишитися. Я вирішив, що буду тим «кимось». Люди не поїхали, бо самою своєю присутністю хотіли задекларувати, що це є наша земля, наш український Херсон.

Фото: Центр культурного розвитку “Тотем”

Проте зрозуміло, що 8-місячна окупація не пройшла непомітно. Херсон втратив не лише матеріальні цінності (колекції музеїв, матеріальну базу установ культури, шкіл), але й свій людський потенціал. 

Олена Афанасьєва, голова ГО Центр культурного розвитку «Тотем», кураторка проєкту «На плаву»: «За нашою оцінкою, 9 з 10 діячів культури були вимушені покинути Херсон. Спільнота, яку наша ГО будувала майже 25 років, була розірвана війною – зараз херсонські митці знаходяться в статусі ВПО в різних країнах. Я навіть не можу швидко назвати країну, де «наших» нема. З квітня 2022 року ми почали збирати нашу спільноту онлайн, щоб якось відновити наші зв’язки. Зараз це більше 50 культурних активістів. Разом ми святкували звільнення Херсона. Але разом з тим ми спостерігаємо, що рівень долученості до відновлення свого міста падає – здебільшого просто тому, що митці не мають «точки докладання зусиль». Коли ми придумуємо, що можемо разом зробити для Херсона – то активність різко зростає, всі хочуть зробити щось для свого міста, окрім гуманітарки».

Олена Афанасьєва. Фото: Медіаплатформа “Вгору”

Відновлювати роботу галерей чи культурних установ в Херсоні дійсно не на часі, але вже зараз можна і треба відновлювати присутність в місті нашої культури – так вирішили в Центрі культурного розвитку «Тотем». Активісти зрозуміли, що потрібно показувати – місто живе, воно тримається і чекає на відновлення. Власне, для херсонської творчої спільноти це питання не про повернення абстрактного «життя», а про конкретні зв’язки херсонців зі своїм містом – не тільки матеріальні, але й культурні – люди, аудиторія, друзі, знайомі локації, спільні спогади і спільні проєкти. 

Коли проєкт був вже на старті, сталася чергова катастрофа – росіяни підірвали Каховську ГЕС. Кілька тижнів шоку і знову робота з гуманітаркою, потрібно було допомагати і людям, і рятувальникам. Але потім митці знову повернулися до ідеї проєкту, який отримав нову назву – «На плаву». Бо, так само як і місто, його культура демонструє неймовірну стійкість.

Центр культурного розвитку «Тотем» запропонував митцям, які знаходяться в Херсоні, і херсонським митцям «в екзилі» заповнити порожнечу вибитих вікон і вітрин вуличними виставками. Наразі ця ідея об’єднала більше 50 авторів. Це не просто наклеєні постери з роботами художників. Організатори хочуть втілити формат сайт-специфік виставок. Постійно збирається і оновлюється архів локацій, де можуть бути розташовані ці виставки. Головна умова – взаємодія робіт з середовищем. Це не просто картини, які з’являються у місті. Кожна вулична виставка – це щось особисте, що автор чи авторка хочуть сказати своєму місту тут і зараз.

Наприклад, мисткиня Анастасія Терещенко створила проєкт, який назвала «Донести фотографію». В окупації вона народила доньку Євдокію, це сталося 13 березня 2022 року. Лікарка, у якої Настя була на обліку, просила її після народження дитини принести її фотографію. Але молода мама не встигла. Тому вона вирішила на вікнах пологового будинку розмістити графічне полотно – картину, на якій її чоловік, художник Костянтин Терещенко зобразив їхню доньку.  

Автор робіт: Володимир Рейнхарт. Фото: Тотем

Анастасія Терещенко, мисткиня, мати Євдокії каже: «Дуже часто у лікарів-гінекологів, які ведуть вагітність, усі стіни завішані фотографіями дітей. Так і в мого лікаря, у якого я стояла на обліку, всі стіни були в фотографіях новонароджених. З цих фото на мене дивилися дитячі очі і я немов чула: нас змогли виносити і народити – і ти зможеш. Це надавало сил і впевненості, це дуже підтримувало. Тому ця традиція – приносити лікарям знимки своїх малюків, – дуже важлива.

Моя лікарка мені теж казала: народиш – коли через два місяці прийдеш на огляд, не забудь принести фотографію. На огляд я прийшла перед самим від’їздом з Херсона, але фотографію не принесла – вже не було де роздрукувати. Але вже тоді була думка попросити мого чоловіка Костю намалювати Дусю та принести його малюнок замість фото. Перед від’їздом забракло часу, та й думки в окупації були про інше».

Художник Олександр Танасюк, який зараз знаходиться у Львові, свою виставку створив у вікнах магазину, який був захоплений окупантами. Росіяни там зробили власний магазин, який назвали «Black & White». Вивіска досі лишилася, тому у своїх роботах художник розмірковує про чорне і біле як боротьбу Добра зі Зла, боротьбу протилежностей, боротьбу світла з мороком.

Олександр Танасюк розповідає: «Під час окупації росіяни намагалися переконати нас, що чорне – то біле (і навпаки). Їм не вірили ми, і їм давно вже не вірить світ. Але дійсно – в умовах їхньої агресії наша реальність стала більш контрастною. Проте навіть чорно-біла реальність залишається українською. Через найтемнішу ніч ми бачимо світло. Через морок і темряву проступають рідні обличчя і силуети будинків, якими ми їх пам’ятаємо. Бо це НАШ Херсон. І боротьба триває».

Одна з робіт автора – це вид з вікна «Гончарівки», бібліотеки ім. Олеся Гончара, де до війни розташовувалася творча майстерня «Маяк», яку створив Олександр. Тут збиралися митці, щоб помалювати і помилуватися видами Херсона з вікон бібліотеки. Зараз бібліотека не лише пограбована, але й сильно постраждала від обстрілів. Інші роботи – це День визволення Херсона і волонтери, які рятують людей і тварин під час затоплення.

Авторка робіт: Ліліана Реліч. Фото: Тотем

Реакції херсонців на вуличні виставки, які створює проєкт «На плаву», були передбачуваними. Люди дуже радіють, навіть попри те, що роботи сучасних митців іноді не одразу зрозумілі. Біля кожної роботи є опис, але людей радує просто те, що місто перетворюється і оживає. Звісно, можна було б просто роздрукувати постери з квітами чи гарними пейзажами – і це точно сприймалося б добре. Проте проєкт «НА ПЛАВУ» про інше. Це проєкт, який повертає Херсону мистецтво його художників.

Авторка: Олена Афанасьєва

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: