Найбільше переваг від Угоди про Спільний авіаційний простір із Євросоюзом отримають пасажири

Експерти переконані, що від підписання Україною Угоди про Спільний авіаційний простір із Євросоюзом (САП) найбільше виграють пасажири

Від підписання Україною Угоди про Спільний авіаційний простір із Євросоюзом (САП) найбільше виграють пасажири. Про це заявили учасники експертної толоки “Спільний авіаційний простір із ЄС: як інтегрувати українське небо?”, яка відбулася 30 листопада в Києві. Захід організувала Громадська експертна рада при Українській частині Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

Експерти стверджують, що у зв’язку зі збільшенням опцій перевезення можливе зниження тарифів у 2-3 рази на внутрішні перевезення і в 1,5-2 рази – на міжнародні. Сама ж Угода, за їхніми словами, означає забезпечення європейських стандартів безпеки польотів, обслуговування пасажирів, збільшення кількості рейсів і маршрутів, а також розширення цінового діапазону авіаперевезень.

“Одним зі шляхів виходу є створення національного перевізника, адже на сьогодні в Україні немає флагманської авіакомпанії. Від угоди виграють і українські аеропорти, бо отримають нове дихання, і уряд, бо своїм кроком доведе здатність виконувати зобов’язання перед Європою”, – переконана Ірина Косcе, старший науковий співробітник Центру економічних досліджень і політичних консультацій.

Ще однією перевагою приєднання України до САП експерти назвали збільшення на 10-15% надходжень до державного бюджету за рахунок виходу на ринок України провідних європейських авіаперевізників бізнес-моделі Low Cost. У Європі авіакомпанії Low Cost перевозять до 50% всіх пасажирів, в Україні ж їхня частка на сьогодні не перевищує 10%. Оскільки авіатранспорт в Україні обирають не більше 5% населення, то нових клієнтів отримають саме Low Cost авіакомпанії.

Артур Вінюков-Прощенко, доцент кафедри економіки Національного авіаційного університету, зауважив: “На жаль, треба визнати, що розвиток українського транспорту в Україні контролюється. Польща пожертвувала своїми авіалініями “LOT”, але виграв місцевий споживач. Аеропорти повинні розвиватися, ніхто не обіцяє їм “золотого дощу” у вигляді євро, проте вони повинні піти на поступки Low Cost. Чому не дати такої можливості українським пасажирам?”

Проте аналіз ринку пасажирських авіаперевезень, за словами фахівців, показав, що ні вітчизняні авіакомпанії, ні аеропорти ще не готові “відкрити небо”. На їхню думку, потрібні серйозні реформи в галузі: модернізація парку повітряних суден та аеронавігаційного обладнання в аеропортах, стимулювання попиту населення на пасажирські авіаперевезення, розширення мережі маршрутів і ліквідація монополії на ринку наземного обслуговування й авіапального.

Експерти констатують, що авіаційна інфраструктура в Україні є однією з найдорожчих у Європі, залишаючись при цьому однією з найменш ефективних. Основна причина цього – відсутність здорової конкуренції, адже український ринок авіаперевезень дуже монополізовано.

За підрахунками фахівців, сукупна частка “Української авіаційної групи” в загальному обсязі регулярних пасажирських авіаперевезень за результатами першого півріччя 2011 року перевищила 50%, що має ознаки колективної монополії.

“Питання “відкритого неба” державою вирішено на 2/3. Залишається проблема неготовності авіакомпаній до конкуренції, а також питання візового режиму для українських пасажирів”, – відзначив Олег Петровський, перший заступник генерального директора Міжнародного аеропорту “Жуляни”.

Європейський САП – це двостороння угода між Євросоюзом і третіми країнами для встановлення спільних стандартів безпеки та лібералізації ринкових відносин у сфері авіації. Іншими словами, це зона вільної торгівлі для авіації.

Переговори про приєднання України до САП почалися у грудні 2007 року, тоді ж було поставлено за мету завершити їх до кінця 2010 року. Згодом дату підписання Угоди про спільний авіаційний простір перенесли на 2011 рік. Переговори між ЄС та Україною щодо САП уповільнилися через низку причин. Основна з них: у жовтні 2010 року Україна підвищила ставки плати за аеронавігаційне обслуговування на підході та в районі аеродрому та на маршруті для польоту. Міжнародні авіаційні організації, такі як “IATA”, “Eurocontrol” та “AEA”, активно виступили проти таких змін, назвавши їх невиправданими. Свою позицію вони аргументували тим, що нові ставки передбачають високу норму прибутковості, тимчасом як така практика відсутня в ЄС узагалі. Це рішення загальмувало переговори України та ЄС щодо САП.

Матеріали експертної толоки

Фотографії з заходу

Громадська експертна рада
067 232 69 23
youkraine.eu@gmail.com

***

Мета Європейської програми – сприяти європейській інтеграції України шляхом фінансової й експертної підтримки громадських ініціатив.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: