Наша надія: підготовка ромських дітей до школи

Роман Стойка, голова ГО “Рука допомоги”, опублікував статтю про навчання ромських дошкільнят на Закарпатті

Роман Стойка, голова ГО “Рука допомоги”, опублікував статтю про навчання ромських дошкільнят на Закарпатті. Навчання організовано за підтримки Ромської програмної ініціативи Міжнародного фонду “Відродження”.

Наша надія: підготовка ромських дітей до школи
Роман Стойка

З ініціативи громадської організації “Рука допомоги” й управління освіти Ужгородської міської ради та фінансування Міжнародного фонду “Відродження” на базі загальноосвітньої школи І ст. №14 м. Ужгорода було розгорнуто проект “Наша надія” для підготовки дітей дошкільного віку до навчання у школі. Основною метою проекту є створення безбар’єрного середовища, де діти ромської національності могли б отримувати якісну дошкільну освіту і як результат – безперешкодно вступати до загальноосвітніх навчальних закладів.

Керівництвом громадської організації було організовано автобус, який возить дітей на заняття та відвозить їх додому після них. Створена група з необхідним обладнанням та матеріалами для повноцінного навчального процесу.

У межах проекту була набрана група дітей віком від 4 до 6 років, батьки яких (обоє чи один із них) є ромської національності. З дітьми працюють за програмою підготовки до навчання у школі: проводяться заняття з математики, письма, образотворчого мистецтва, музики, ліпки з пластиліну, а також розвивальні ігри на свіжому повітрі. На сьогодні результатом є те, що діти уже вміють рахувати, орієнтуються в алфавіті, вміють писати перші слова (вітання для мам та бабусь). Є непогані досягнення у сфері образотворчого мистецтва та ручної роботи. До них можна віднести виставку дитячих виробів із пластиліну та колекцію малюнків кожної дитини. Дошкільнята уже вміють користуватися предметами гігієни.

Та не менш важливим елементом навчання у групі дошкільнят є виховання у них свідомості учня школи. Адже в школі є свої правила поведінки та регламентований час для навчання. Є також і інші діти, з якими треба вчитися взаємодіяти і розвивати дружні відносини. Саме тому проект реалізується на базі загальноосвітньої школи, що дозволяє цим дітям знайомитися зі своїми майже ровесниками – першокласниками і заводити дружбу з ними. У когось там вчиться братик чи сестричка. Тож діти в школі також знають дошкільнят і сприймають їх уже як своїх, що є запорукою їх успішної інтеграції у навчальний процес в майбутньому.

З лютого 2014 року з групою працює практичний психолог Михайло Янкович задля діагностування розвитку процесів мислення й емоційної сфери. За результатами тесту сприйняття (тест Терстоуна) було виявлено, що переважна більшість дітей, які займаються в групі, мають середній або високий рівень сприйняття узагальнених зорових образів, що свідчить про засвоєний багаж тих початкових знань предметів і явищ навколишнього світу, які їм згодом знадобляться у першому класі загальноосвітньої початкової школи для успішного навчання. Емоційний фон дітей на заняттях піднесений, налаштований на засвоєння нових знань.

Напередодні проведено дослідження готовності до школи дітей, які відвідували групу. Дослідження складалося з субтестів, що були націлені на визначення пізнавального або ігрового мотивів у мотиваційній сфері, рівнів навчальної мотивації, оптико-просторового гнозису, розвитку довільності поведінки, фонематичного слуху, узагальнення та класифікації та інших показників готовності дитини. За результатами дослідження було виявлено, що більшість дітей мають середній рівень готовності, а деякі навіть вище середнього.

Показовим виявилося порівняння результатів тесту дітей, що відвідували групу, та дітей, які щойно прибули до групи. Як показало дослідження, рівень готовності останніх низький. На нашу думку, це дослідження якраз і показує ту роль, яку відіграє підготовча група для ромських дітей. Адже той рівень підготовки, з яким сюди приходять, і рівень на виході є кардинально різним, що і дозволяє говорити про актуальність і потрібність таких проектів.

Одначе, крім позитивних сторін, залишається також багато проблем, які потребують вирішення в майбутньому. Адже недостатньо залучати в освітній процес тільки дітей та педагогів – потрібне залучення передусім батьків. Звичайно, це питання ще потребує вирішення, адже ні для кого не секрет: підготовка дитини не лише до школи, а й до життя починається з дому, з вуст рідних батька й матері. Необхідно вибудовувати тісну співпрацю між батьками, педагогами та дітьми, що й буде пріоритетом подальшої роботи в даному напрямі.

Фото

Контакти:
ГО “Рука допомоги”
Роман Стойка
066 813 45 93
romanstojka@km.ru

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: