На Луганщині шахтарські профспілки обговорили проблеми доступу до інформації про діяльність державних підприємств вугільної галузі

7 травня 2010 року в шахтарському місті Красний Луч (Луганська обл.) відбулася конференція «Відкритість органів державної влади в сфері вугільної промисловості: реалії та перспективи».

Захід було організовано Луганською обласною організацією „Суспільна Служба Правової Допомоги” за підтримки програми „Верховенство права” Міжнародного фонду „Відродження”.

В конференції взяли участь представники шахтарських профспілок Луганської, Донецької, Дніпропетровської, Волинської, Львівської областей.

Під час конференції було презентовано результати моніторингу щодо стану відкритості органів державної влади на підставі наданих відповідей на інформаційні запити.

Під час конференції були обговорені результати моніторингу стану відкритості органів державної влади та державних підприємств в сфері вугільної промисловості, розроблені пропозиції, щодо покращення доступу до інформації на державних підприємствах вугільної галузі.

Згідно з результатами моніторингу близько 40 % інформаційних запитів були проігноровані керівниками державних підприємств вугільної галузі, а ще на третину були написані відписки, які не стосуються змісту інформаційних запитів. Це говорить про те, що керівництво державних підприємств повністю ігнорує законодавчі гарантії доступу до інформації в Україні, зокрема Положення Закону України „Про доступ до інформації”.

Складовою права громадян на інформацію, гарантованого ст. 34 Конституції України та ст. 10 Європейської конвенції про захист прав людини і основних свобод, є право на отримання своєчасної, повної та неупередженої інформації про діяльність органів державної влади чи державних підприємств. Водночас практика свідчить про те, що реалізувати дане право громадянину вкрай важко в Україні, особливо на державних підприємствах вугільної галузі. Хоча від знання даної інформації дуже часто залежить екологія, соціальні гарантії людей, тощо.

Як зазначив представник профспілки „Луганськвугілля” Дацко О. М.: „Під час економічної кризи стало актуальним закриття нерентабельних шахт. Однак закриття шахт повинно відбуватись поетапно та за чітко визначеними процедурами (щоб не було завдано шкоди навколишньому середовищу), які дуже часто порушуються. Дуже важливий відповідний громадський контроль за правильним поетапним закриттям вугільних підприємств. Інакше закриття шахти призводить до певних змін геологічного та довколишнього середовища на значних територіях. Як наслідок, відбувається суттєва зміна в режимі та водному балансі поверхневих і підземних вод. Помітно трансформуються геологічні та гідрологічні умови, виникає загроза забруднення підземних та поверхневих джерел водозабезпечення. Що є екологічною загрозою для мешканців цілих міст та селищ. Саме тому доступ громадськості до інформації про діяльність державних підприємств вугільної галузі, про перелік шахт, що закриваються, підрядників, які роблять відповідні роботи у зазначені терміни та відповідно до зазначених етапів, результати їх робіт, тощо є дуже важливою, тому що від цього залежить стан навколишнього середовища та наше життя”.

Представники шахтарських профспілок стурбовані бездіяльністю громадських комітетів шахтарського контролю та безпідставним віднесенням інформації до конфіденційної, яка насправді не є такою.

Згідно з Наказом Міністерства вугільної промисловості № 175 від 16.03.2006 «Про затвердження переліку конфіденційної інформації, що є власністю держави …. та на яку накладається гриф «для службового користування» чітко визначено перелік конфіденційної інформації. На практиці, гриф «для службового користування» використовується дуже часто та не за призначенням керівниками державних підприємств вугільної галузі. Згідно з результатами моніторингу, близько 15% запитів було відхилено з посиланням на конфіденційну інформацію.

Особливу тривогу викликають фактична відсутність громадських комітетів шахтарського контролю на державних підприємствах вугільної галузі.

Так, наприклад в Донецькій області серед 35 перевірених підприємств вугільної галузі тільки на одному підприємстві його керівники змогли надати дані щодо діяльності громадського шахтарського комітету. На більшості підприємств вугільної галузі громадські шахтарські комітети повністю відсутні.

В Луганській області жодного діючого громадського комітету шахтарського контролю не знайшлося. Ось і виходить що незважаючи на існування діючих нормативних актів (Наказ Мінвуглепрому) дорадчі органи на державних підприємств вугільної галузі відсутні. Серед причин цього представники шахтарських профспілок вважають декларативність їх існування, незацікавленість керівництва державних підприємств та незадовільний контроль за виконанням своїх наказів з боку Мінвуглепрому.

Серед засобів покращення ситуації представники шахтарських профспілок та правозахисних організацій вбачають через закріплення на законодавчому рівні гарантій функціонування громадських комітетів шахтарського контролю, прийняття більш жорсткої відповідальності за не надання інформації державними структурами, та більше залучення громадськості до громадського контролю за діяльністю підприємств вугільної галузі.

За довідками звертатись до оргкомітету за тел. 095 8066166

Інформація про організацію:

Луганська обласна організація “Суспільна служба правової допомоги” (ССПД) є недержавною позапартійною неприбутковою громадською організацією.

Статутною метою діяльності ССПД є надання правової допомоги, сприяння:

  • побудові громадянського суспільства,
  • підвищенню правової свідомості та культури громадян,
  • становленню цивілізованої правової системи та демократичних засад судочинства.

Організацію складає патріотична, свідома частина громадян України, яка хоче активно сприяти проведенню демократичних реформ, становленню громадянського суспільства, утворенню цивілізованої правової системи, розвитку місцевого самоврядування в Україні через діяльність в одному з найпроблемніших регіонів на Сході країни

Напрямки діяльності організації:

  • правова просвіта населення
  • надання безкоштовних юридичних консультації для вразливих верств населення, НГО, дрібних бізнесменів (в т.ч. по телефону “гарячої лінії”);
  • представлення інтересів та захист громадянських, соціальних, економічних, культурних та інших прав і свобод громадян у суді, органах державної влади та місцевого самоврядування, в установах, підприємствах, організаціях;
  • моніторинг важливих громадсько-політичних процесів в державі та експертна підтримка в розробці нормативних державних актів.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: