Моніторинг освітніх тендерів: основною причиною зловживань є недоліки законодавства

Центр політичних студій та аналітики презентував результати моніторингу діяльності тендерних комітетів головних розпорядників бюджетних коштів в освітній сфері

18 січня в Києві Центр політичних студій та аналітики презентував результати моніторингу діяльності тендерних комітетів головних розпорядників бюджетних коштів в освітній сфері. Моніторинг було здійснено в межах проекту “Створення методики, яка дозволить громадськості аналізувати діяльність тендерних комітетів в освітянській сфері” за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

Громадські експерти вивчали діяльність тендерних комітетів міськвиконкомів і райадміністрацій у Рівненській, Херсонській і Чернігівській областях під час закупівлі ними товарів і послуг для закладів освіти впродовж 2011 року.

Аудитори порівнювали ціни на продукти харчування, зафіксовані в тендерних угодах, із середньостатистичними цінами на ці продукти по області, вивчали, скільки коштували ремонтні роботи закладів освіти, знайомилися з річним планом закупівель на 2011 рік, з’ясовували наявність його публікації в ЗМІ, наявність запитів реципієнтів щодо необхідності надання їм товарів, робіт і послуг, склад тендерних комітетів, інформацію про учасників і переможців торгів тощо.

В усіх трьох областях було зафіксовано типові недоліки організації державних закупівель і системні порушення:
• заниження учасниками тендеру цінової пропозиції на окремі групи товарів і послуг заради виграшу тендеру, з подальшим постачанням продуктів і послуг низької якості;
• закупівля окремих (сезонних) товарів за завищеними цінами, що призводить до неефективного використання бюджетних коштів;
• заниження цінової пропозиції для уникнення тендерів;
• відсутність доступної інформації про організацію торгів (річний план закупівель, оголошення про проведення торгів);
• у деяких випадках тендерні комітети очолюють начальники управлінь освіти.

Провівши моніторинг, аудитори дійшли таких висновків:
• недосконалість тендерного законодавства є основною причиною потенційних зловживань;
• складність тендерних процедур призводить до того, що постачальники товарів і послуг не беруть участі в конкурсах, що веде до відсутності конкуренції;
• принцип закупівлі найдешевших товарів не є правильним, коли йдеться про харчування дітей, бо в таких випадках не враховують якості товару, що може завдати шкоди здоров’ю дітей.

Регіональний координатор Володимир Зиль констатував, що в Рівному під тиском громадськості склад тендерного комітету Рівненського міськвиконкому було відправлено у відставку. Регіональний координатор у Чернігові Сергій Семененко розповів про способи уникнення торгів: цінові пропозиції на певні види товарів встановлено на рівні 99 950 грн. Як зауважила медіа-координатор проекту Ольга Будник, у Херсоні виявлено випадки відсіювання учасників тендерних закупівель за непрозорими критеріями, в результаті чого обласне відділення Антимонопольного комітету запланувало перевірку всіх відділів та управлінь освіти Херсонської області.

Допомогу у проведенні моніторингу надавала народний депутат Леся Оробець. Вона надсилала депутатські запити в органи влади та правоохоронні органи, а також депутатські звернення у прокуратуру, по яких, зокрема в Рівненській області, порушено кримінальні справи.

Підсумовуючи, директор Центру політичних студій та аналітики Віктор Таран зауважив: недосконале законодавство у сфері тендерних закупівель інколи ставить чиновників у глухий кут. “Щоб щось змінити, необхідно підходити зсередини, щоб показати ту проблему, з якою стикаються чиновники при закупівлі, і щоб внести необхідні зміни до законодавства. Таким чином ми можемо попередити неефективне використання бюджетних коштів”, – сказав він.

Центр політичних студій та аналітики
(096) 497 42 25
office@cpsa.org.ua

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування”  – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисту та лобіюванню спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: