Сьогодні, 28 лютого 2020 р. на телеканалі ZIK проходить телемарафон “Тхне Соросом”. Вже у анонсі марафону співробітники телеканалу протягом всього дня обговорювали «мережу фанатів американських грошенят Сороса», які «захопили Україну». Телеканал ZIK стверджує, що «Джордж Сорос вирішив привласнити … цілі країни» і «особливо успішно він зайшов в Україну».
Ми вважаємо, що зміст телемарафону перенасичений неправдивою інформацією, маніпуляціями та мовою ворожнечі. Під виглядом фактів, глядачам пропонують пропагандистські наративи, що раніше використовувались у авторитарних країнах і які були багаторазово спростовані. Часто ці наративи є взаємозаперечними.
Це вже п’ятий зафіксований цього року випадок появи на телеканалі ZIK дискредитаційних матеріалів, що містять неправдиву інформацію, маніпуляції та мову ворожнечі щодо Фонду та Джорджа Сороса (попередні матеріали – 1, 2, 3, 4).
Водночас, в самому змісті медіапродуктів “телемарафону” ми бачимо не тільки виклик, але і можливість ще раз привернути увагу суспільства до питань відповідальності та етики у взаєминах між суспільством і тими, хто претендує на роль чесних медіа. Цей випадок надає значний матеріал для експертного аналізу та навчання. Чим відрізняються журналістика і пропаганда? Як чужі наративи та мова ненависті “вкидаються” в український інформаційний простір? Як працює підміна понять? Чому розпалювання ворожнечі та свобода слова – несумісні поняття?
Ми закликаємо українських медіаекспертів, журналістів, юристів, зокрема, членів Незалежної медійної ради, Комісії з журналістської ектики, Медіаруху та інших фахових спільнот уважно подивитися телемарафон ZIK “Тхне Соросом” і допомогти українському суспільству нарешті розібратися:
- Чи можна медійні продукти, які випускає телеканал ZIK, вважати журналістикою відповідно до стандартів професії?
- Чиї наративи поширюють журналісти телеканалу ZIK, звідки вони походять?
- Чи присутні в ефірі телеканалу ZIK ознаки мови ворожнечі, неправдивої інформації та маніпулювання суспільною свідомістю?
- Які уроки і висновки має винести українська медіа-спільнота і суспільство загалом після перегляду таких “продуктів” як телемарафон “Тхне Соросом”?
Міжнародний фонд «Відродження» поважає свободу слова і протягом останніх 30 років залишається одним з рушіїв її розвитку та захисту в Україні. Проте ми переконані, що між свободою медіа і свідомим маніпулюванням, поширенням дезінформації та мови ворожнечі є істотна різниця, яку демократичне суспільство не повинне ігнорувати.