Місцеві бюджети Чернігівщини не стали самостійними після податкової реформи

У Чернігові відбувся круглий стіл “Вплив податкової реформи на фінансову самостійність місцевих бюджетів Чернігівської області: результати аналізу та пошук перспектив”

5 червня в Чернігові відбувся круглий стіл “Вплив податкової реформи на фінансову самостійність місцевих бюджетів Чернігівської області: результати аналізу та пошук перспектив”. Захід провів Поліський фонд міжнародних та регіональних досліджень за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

Експерти презентували результати розрахунку показників фінансової самостійності місцевих бюджетів трьох рівнів – Чернігівського обласного бюджету, Чернігівського районного бюджету, Чернігівського міського бюджету.

Поряд зі зростанням номінального обсягу доходів бюджетів усіх рівнів було відзначено тенденцію до зниження питомої ваги спеціального фонду у структурі доходів місцевих бюджетів, підвищення питомої ваги офіційних трансфертів (у структурі районного та міського бюджетів).

Відбулася значна зміна структури надходжень до місцевих бюджетів від місцевих податків і зборів під впливом податкової реформи. Якщо у 2009 та 2010 роках найбільшу питому вагу у структурі місцевих податків і зборів, що надходили до згаданих бюджетів, посідали комунальний податок, податок із реклами, ринковий збір, збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг, а також збір за використання місцевої символіки (для Чернігова), то з 2011 року основну роль відіграють єдиний податок і збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності.

Незважаючи на тенденцію до збільшення питомої ваги місцевих податків і зборів у структурі доходів бюджетів, за підсумками 2011 року вона лишається дуже низькою (для бюджету Чернігівської області – 1,2%, Чернігівського району – 1,2%, міста Чернігова – 2,5%).

Заступниця начальника фінансового управління Чернігівської міськради Олена Лисенко заявила про необхідність переведення плати за землю з розряду загальнодержавних податків до переліку місцевих, що підвищить фінансову самостійність міського бюджету. За її словами, досі відкрите питання про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, через неможливість чіткого визначення його платників. Також Олена Лисенко запропонувала повернути збір за використання місцевої символіки до складу місцевих податкових надходжень, оскільки це був один із найвагоміших місцевих податків у структурі бюджету Чернігова до впровадження податкової реформи.

Представлені рекомендації буде доопрацьовано та подано на розгляд відповідних інституцій.

Поліський фонд міжнародних та регіональних досліджень
(0462) 66 11 27
pfirs@ukr.net

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування”  – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: