Луганську владу закликають перерахувати тарифи на опалення

Громадський комітет захисту конституційних прав і свобод громадян подав до Луганської міської ради пропозицію перераховувати вартість послуг із теплопостачання з урахуванням середньої температури повітря за опалювальний період

Громадський комітет захисту конституційних прав і свобод громадян подав до Луганської міської ради пропозицію перераховувати вартість послуг із теплопостачання з урахуванням середньої температури повітря за опалювальний період. Про це 9 січня на прес-конференції розповів голова правління комітету Микола Козирєв. Ініціативу підтримує програма “Верховенство права” Міжнародного фонду “Відродження”.

За інформацією Миколи Козирєва, під зверненням поставили підписи понад 400 луганчан.

За його словами, за опалення платять за тарифами, які розраховано за нормативами, затвердженими ще 1967 року. Ці нормативи відповідали більш суворим зимам 50-70-річної давнини. Але КП “Теплокомуненерго” розраховує тариф і обсяг оплати за свої послуги, керуючись саме цими застарілими нормативами, які містяться в довіднику “КТМ-204 Україна 244-94”. За його словами, так само працюють комунальники всієї України.

Згідно з цим довідником, середня температура в опалювальний сезон становить для Луганська мінус 1,6 градуса, а тривалість опалювального періоду – 180 діб. 2010 року було затверджено новий довідник – “ДСТУ-Н Б В. 1.1-27:2010”, згідно з яким середня температура в опалювальний період для Луганська становить мінус 0,4 градуса, а тривалість опалювального періоду – 172 доби.

Одначе, як наголосив Микола Козирєв, “Теплокомуненерго” не враховує нових офіційних нормативів, у тому числі нормативу питомої витрати тепла на одиницю опалюваної площі. За його словами, тільки застосування в розрахунках одного цього застарілого нормативу – 0,144 гігакалорій на 1 кв. м на рік замість сучасного (0,1075 гігакалорії на 1 кв. м на рік) – дозволяє тепловикам “знімати врожай” завищених платежів по Луганську (з 4 630 000 кв. м опалювальної площі) у розмірі майже 60 млн. грн. за опалювальний сезон.

При цьому, за інформацією експерта, нормативна температура зовнішнього повітря в опалювальний період, на яку орієнтовано тариф і яку затверджують по метеоспостереженнях за останні 30 років, як правило, нижча від фактичної температури, бо зими зараз тепліші. Наприклад, в опалювальний період 2010/11 року середня температура в Луганську була плюс 0,3 град., в опалювальний період 2011/12 року – плюс 0,2 град. Це означає, що в теплішу пору в котельнях спалюють менше газу, ніж заплановано по нормативах.

Микола Козирєв пояснив, що в підсумку споживачі оплачують не вартість фактично спожитої теплової енергії, а розрахункову вартість за нормативом для більш холодних зим. Установлено, наприклад, що через застарілі нормативи (температура повітря, тривалість опалювального сезону, питомі витрати тепла на одиницю опалюваної площі) на кожному квадратному метрі своєї квартири за опалювальний сезон 2010/11 року луганчани переплатили понад 16 грн. Якщо площа квартири 55 кв. м, то переплата за сезон становила близько 900 грн. За словами експерта, у цілому по Луганську виходить понад 80 млн. грн. на рік, а по країні – мільярди.

“Завдяки завищеним платежам тепловики тримають на плаву збанкрутіле господарство, покривають усі витоки й недостачі й навіть планують прибуток. Але якщо можна працювати з дірявими трубами й отримувати прибуток, то навіщо модернізувати цю систему, робити щось краще? Стимулів немає”, – вважає правозахисник.

З огляду на це Комітет запропонував міськраді затвердити науково обґрунтовану Методику перерахунку платежів з урахуванням температури зовнішнього повітря – за прикладом Луцька й Казахстану.

“Ми розраховуємо, що міська влада здатна бачити у вирішенні цієї проблеми не тільки економічну, а й політичну сторону: дефіцит довіри міської громади до влади, тобто соціального ресурсу, – проблема не менш важлива, ніж дефіцит енергоресурсів. Настав час будувати ці відносини на чесній цивільно-правовій основі”, – наголосив Микола Козирєв.

“Це проблема всеукраїнського масштабу, але й на регіональному рівні можна частково її вирішити. Законодавство наділяє органи місцевого самоврядування повноваженнями ухвалювати регіональні методики й нормативи. Ми переконані, що реформу теплового комунального господарства потрібно починати саме з перегляду застарілих нормативів. Тільки в цьому разі можна говорити про модернізацію цієї галузі, про впровадження технологій енергозбереження. Якщо нормативи залишаться колишніми, залишиться й тіньова комунальна економіка з вічною проблемою неплатежів. А недовіра до влади буде тільки зростати”, – сказав експерт.

Комітет також буде на загальноукраїнському рівні лобіювати внесення змін до чинного законодавства. Зокрема, розроблено проекти змін і доповнень до таких актів: законів “Про житлово-комунальні послуги” та “Про теплопостачання”, Постанов Кабінету Міністрів №630 від 21.07.2005 р., №1198 від 03.10.2007 р., №151 від 17.02.2010 р.

Звернення до Луганського міського голови

Контакти:
Громадський комітет захисту конституційних прав і свобод громадян
Микола Козирєв
099 553 20 49
kozyrevn@gmail.com

***

Мета програми “Верховенство права” – підтримати ініціативи громадянського суспільства, спрямовані на захист прав людини й основоположних свобод, сприяти підвищенню правової свідомості та громадської активності на центральному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: