Хто і чому приховує інформацію про місцеві бюджети?

4 грудня 2009 року в Тернополі у приміщенні Тернопільського прес-клубу відбулася прес-конференція, присвячена інформуванню громади міста про результати направлення перших запитів до органів місцевої влади щодо відкритості інформації про прийняття та виконання місцевих бюджетів.

У прес-конференції взяли участь керівник проекту “Громадський моніторинг відкритості органів місцевої влади Тернопільської області в сфері місцевих бюджетів” Володимир Ханас, експерт проекту, кандидат економічних наук, доцент ТНЕУ Богдан Малиняк, помічник народного депутата — голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету Павла Жебрівського Руслан Кулик, депутат Тернопільської обласної ради Назар Яворський, голова ТМО “Нівроку” Олександр Домбровський, прес-секретар Тернопільського обласного прокурора Леся Долішня.

Творче молодіжне об’єднання “Нівроку” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження” завершило перший етап дослідження відкритості органів державної влади та місцевого самоврядування в сфері доступу громадян до інформації щодо прийняття та виконання місцевих бюджетів.

Керівник проекту Володимир Ханас проінформував журналістів про те, що дане дослідження було здійснено через подання інформаційних запитів до всіх районних рад та адміністрацій в Тернопільській області.

Юридичними передумовами для проведення дослідження були чіткі законодавчі норми щодо обов’язку місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування забезпечити публікацію інформації про місцеві бюджети. Інституційними передумовами був позитивний зарубіжний досвід забезпечення високого рівня публічності та прозорості місцевих бюджетів. Важливо зазначити те, що через подання запитів ТМО “Нівроку” прагнуло одержати від органів влади відповідь про те, яку інформацію, що стосується бюджету, вони оприлюднили і де, а не самі бюджети та цифри.

Під час презентації дослідження експерт проекту Богдан Малиняк зокрема зазначив: “Наш інформаційний запит включав 14 запитань, що стосуються: оприлюднення важливої інформації на етапі складання бюджету (3 питання); оприлюднення рішення про затвердження бюджету та внесення до нього змін (3 питання); оприлюднення важливої інформації про виконання бюджету (5 питань); оприлюднення іншої важливої інформації (2 питання).

Як і очікувалось, органи влади у районах не поспішали надавати відповіді. Так, із 17 запитів районним радам відповіді було одержано лише від 10 з них (59%). Не отримано відповіді від районних рад Бережанського, Борщівського, Бучацького, Підволочиського, Теребовлянського, Тернопільського, Шумського районів.

Із 17 запитів районним державним адміністраціям відповіді отримано лише від 6 (35%). Не було відповіді від районних державних адміністрацій Бучацького, Заліщицького, Збаразького, Зборівського, Козівського, Кременецького, Лановецького, Монастириського, Підгаєцького, Теребовлянського, Тернопільського районів.

Слід зазначити, що значні проблеми існують щодо повноти наданих владними органами відповідей. Так, із 6 відповідей районних державних адміністрацій, 4 не можна оцінити інакше як відписки, а 2 — як неповні відповіді.

Значно краща ситуація з відповідями районних рад. Із 10 відповідей – 6 – повні відповіді, 3 неповні та лише одна відписка. Хотілося б відзначити повні відповіді районних рад Заліщицьокого, Збаразького, Зборівського, Кременецького, Лановецького та Підгаєцького районів.

За результатами дослідження змісту самих відповідей, можна зробити такі висновки:

  • обсяг інформації про бюджет, що оприлюднюється у засобах масової інформації, є дуже обмежений;
  • владні органи оприлюднюють лише ту інформацію, яка передбачена законодавством; практично відсутня практика опублікування важливої інформації про бюджет у доступній для людей формі;
  • для інформування громадськості застосовують обмежені інструменти – переважно районні газети.

Таким чином, відзначаємо, що сьогодні:

  • існують значні проблеми щодо готовності владних структур надавати відповіді на офіційні запити;
  • представницькі органи влади більше готові до співпраці з інституціями громадянського суспільства, ніж місцеві державні адміністрації;
  • місцеві державні адміністрації фактично нехтують необхідністю надання відповідей на звернення громадськості”.

Руслан Кулик відзначив зацікавленість депутатського корпусу Верховної Ради України в аналогічних місцевих ініціативах та запропонував представникам громадськості й ЗМІ взяти участь у підготовці законодавчих актів, котрі б забезпечували максимальну прозорість та відкритість бюджетів різних рівнів.

Депутат Тернопільської обласної ради Назар Яворський пообіцяв максимально сприяти проведенню дослідження та використанню напрацювань у діяльності фракцій обласної ради.

Прес-конференція відбулася в рамках проекту “Громадський моніторинг відкритості органів місцевої влади Тернопільської області в сфері місцевих бюджетів” програми “Верховенство права” Міжнародного фонду “Відродження”

Думки викладені під час цього заходу є винятковою відповідальністю ТМО “Нівроку” та не обов’язково відображають точку зору Міжнародного фонду “Відродження”.

Контакти виконавців проекту: (096) 2104076.

 

Мар’яна Мазур, асистент програми “Верховенство права”
тел: +380 (44) 482 03 63 
eлектронна пошта: mazur@irf.kiev.ua
офіс: м. Київ, вул. Артема, 44, кім. 1

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: