Харчі для закладів освіти на Рівненщині купують за завищеною ціною

У Рівному відбувся круглий стіл, на якому обговорювали результати моніторингу діяльності тендерних комітетів у галузі освіти

12 грудня в Рівному відбувся круглий стіл, на якому обговорювали результати моніторингу діяльності тендерних комітетів у галузі освіти. Моніторинг було здійснено в межах проекту “Створення методики, яка дозволить громадськості аналізувати діяльність тендерних комітетів в освітянській сфері”, який реалізує Центр політичних студій та аналітики за підтримки програми “Посилення впливу громадянського суспільства” Міжнародного фонду “Відродження”.

Упродовж чотирьох місяців громадські аудитори досліджували тендерні закупівлі харчів для шкіл і дитсадків, які проводили міські та районні управління освіти. Експерти порівнювали ціни на продукти, зафіксовані в тендерних угодах, із середньостатистичними цінами на ці продукти по області. Також їх цікавили річний план закупівель на 2011 рік, його публікація в ЗМІ, запити реципієнтів щодо необхідності надання їм товарів, робіт і послуг, склад тендерних комітетів, учасники та переможці торгів тощо.

За словами експертів, недосконале законодавство у сфері тендерних закупівель інколи ставить чиновників у глухий кут. “Щоб щось змінити, необхідно підходити зсередини, щоб показати ту проблему, з якою стикаються чиновники при закупівлі, і щоб внести необхідні зміни до законодавства”, – сказав директор Центру політичних студій та аналітики Віктор Таран.

Громадський аудитор Володимир Зиль розповів, що під час моніторингу в Рівненській області було виявлено такі порушення: 1) заниження цін на деякі продукти, і як результат – зниження їх якості; 2) завищення цін на продукти шляхом їх закупівлі на весь рік, що призводить до неефективного використання бюджетних коштів; 3) відсутність оголошення про тендерні закупівлі в місцевих ЗМІ; 4) у деяких випадках тендерні комітети очолюють начальники управлінь освіти.

За результатами надісланих інформаційних запитів, як зауважив Володимир Зиль, найповнішу інформацію надали: Кузнецовська міська рада, Рівненський обласний ліцей-інтернат, Сарненська та Дубенська райадміністрації. При цьому повідомлення про тендери та річний план закупівель опублікували лише Острозька, Радивилівська, Рівненська та Володимирецька райадміністрації.

За словами експерта, Кузнецовський міськвиконком розподілив закупівлю на декілька етапів, що дозволило закуповувати продукцію за цінами, адекватними тому періоду року, у який відбувалися закупівлі. Водночас Рівненський міськвиконком здійснив закупівлю продуктів на весь рік. Як видно з аналізу даних державної служби статистики Рівненської області, індекс споживчих цін на картоплю в жовтні 2011 року стосовно грудня 2010 року становить -65,7%. Це свідчить про те, що ціна, зафіксована в тендерній угоді, на момент закупівлі товару може відрізнятися більш ніж на 60% від реальної ціни на момент закупівлі товару.

Володимир Зиль нагадав, що проблеми та порушення, пов’язані з тендерним комітетом Рівненського міськвиконкому, постійно висвітлювали ЗМІ, внаслідок чого було змінено склад тендерного комітету.

При цьому на 2012 рік Рівненський міськвиконком оголошує тендери на закупівлю продуктів харчування знову ж таки на весь рік. Натомість на сайті державних закупівель є інформація, що Кузнецовський виконком проводить закупівлю вершкового масла до 20 червня 2012 року. За словами Володимира Зиля, влітку надої молока збільшуються, відповідно ціна буде зменшуватися. Отже, наступний етап державних закупівель уже буде проведено за ціною нижчою, ніж на момент складання тендерної угоди на початку року.

Окрім того, під час моніторингу було виявлено закупівлю неякісного масла в школах №№ 8, 11, 18 міста Рівного. Ця інформація з’явилася в результаті перевірок, які проводили працівники обласного управління захисту прав споживачів. В усіх закладах освіти мають закуповувати масло жирністю 72,5%, оскільки продукт, що містить нижчий відсоток жирності, вже є не маслом, а спредом, який може бути шкідливим для дитячого здоров’я.

Громадські аудитори виявили, що Рівненське міське управління закуповувало масло за ціною, нижчою за середньостатистичну. Це свідчить про те, що деякі підприємства свідомо занижують закупівельну ціну під час торгів для того, щоб виграти відповідний лот, що в результаті призводить до поставки неякісних продуктів, оскільки “на око” неможливо відрізнити якісне масло від спреду.

При закупівлі м’яса Рівненським виконкомом вийшла аналогічна ситуація. Ціна за 1 кг м’яса телятини на кості згідно з тендерною угодою становить 23,5 грн., свинини на кості – 25,8 грн. Володимир Зиль припускає, що підприємство свідомо занизило закупівельну ціну для виграшу тендеру. Переможцем стало ТзОВ “Стемп”, яке виграло 81% від загального обсягу державних закупівель такого продукту (м’ясо свіже та заморожене, м’ясопродукти та харчові субпродукти свійської птиці), що в грошовому еквіваленті склало понад 4,5 млн. грн. За словами експерта, особливістю ситуації є те, що це підприємство не перемагало в тендерах і не постачало продукції в заклади освіти до цього року.

Водночас, як відзначив громадський аудитор, якщо розглянути результати тендерних процедур, які проводив Кузнецовський міськвиконком, то при значно менших обсягах закупівель продукцію постачають декілька підприємців, які, крім того, змінюються впродовж року.

За словами експерта, у таких ситуаціях незрозуміла роль контрольних органів. При управлінні економіки Рівненської обладміністрації є відділ цінової політики й торгівлі, який щомісяця до 5 числа надає граничні розміри цін на продукти харчування по області. Це та цифра, яка не має бути завищена. При цьому на запит щодо граничних цін управління економіки відповіло, що цим не займається, і порадило звернутися до управління статистики.

Серед особливостей, які виокремили громадські аудитори, було те, що у протоколах засідань тендерних комітетів немає окремих думок членів комітетів, також немає скарг учасників торгів. У багатьох випадках очолює комітет керівник установи.

Серед позитивних результатів моніторингового дослідження громадські аудитори відзначили, що в усіх тендерних комітетах не менш як три члени отримали відповідну освіту й у членів тендерних комітетів немає представницьких мандатів.

Зауваження за підсумками цього та ще двох круглих столів у Чернігівській і Херсонській областях буде передано до Верховної Ради України. Також про всі порушення буде повідомлено Рівненську обласну прокуратуру, яка разом із Антимонопольним комітетом має провести перевірку діяльності тендерних комітетів у Рівненській області.

Центр політичних студій та аналітики
(044) 574 77 19
cpsaua@gmail.com

{qtube vid:=6OEtIZvv6X0 w:=320 h:=240 b:=1  ap:=0 rel:=0}

***

Мета програми “Посилення впливу громадянського суспільства”  – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисту та лобіюванню спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: