Інститут прописки обмежує права громадян

У Києві відбувся круглий стіл “Ні житла, ні прописки? Як реалізувати гарантовані права на безкоштовне лікування, дитсадки, виплату пенсій тощо?”

20 грудня в Києві відбувся круглий стіл “Ні житла, ні прописки? Як реалізувати гарантовані права на безкоштовне лікування, дитсадки, виплату пенсій тощо?” Захід організувала ВГО “Асоціація допомоги постраждалим інвесторам” за підтримки програми “Посилення впливу громадянського суспільства” Міжнародного фонду “Відродження”.

Експерти розповіли про невідповідність норми-декларації ч. 2 ст. 2 закону “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні” та реальної ситуації.

За їхніми словами, дуже часто трапляються випадки відмови в поліклінічному обслуговуванні на підставі відсутності в заявника реєстрації місця проживання в певному районі. Така відмова є неправомірною. Лікарі зазвичай аргументують відмову тим, що кожна поліклініка отримує бюджетні кошти згідно з кількістю зареєстрованих у районі осіб і на обслуговування незареєстрованої особи просто немає грошей. При цьому жодним нормативно-правовим актом не передбачено такої підстави для відмови в наданні медичної допомоги, як відсутність реєстрації.

У разі відмови в медичному обслуговуванні експерти рекомендують звернутися до поліклініки з письмовою заявою. Поліклініка має дати вмотивовану письмову відповідь у строки, встановлені законом “Про звернення громадян” (30 днів), а у разі відмови взяти громадянина на облік повинна вказати документ, що є підставою для такої відмови.

Експерти нагадують, що за місцем реєстрації здійснюють первинне призначення пенсії. Але після призначення пенсії її виплату можна оформити за місцем фактичного проживання.

Фахівці наголошують, що відмова прийняти дитину в дитячий садок на підставі відсутності в дитини реєстрації місця проживання є незаконною. Якщо громадянину відмовили через це, слід подати письмову заяву на ім’я керівника дошкільного закладу. Дошкільний заклад, так само, як і поліклініка, зобов’язаний надати вмотивовану письмову відповідь або вказати документ, що є підставою для відмови.

Фахівці нагадують, що коли особу ставлять на військовий облік, їй видають посвідчення про приписку до призовної дільниці. Від наявності цього документу залежить, чи зможе особа вступити до вишу, адже серед документів, які слід подати при вступі, є, зокрема, посвідчення про приписку. Так закон унеможливлює повноцінне використання громадянами своїх прав.

За інформацією експертів, на практиці часто виникають ситуації, коли органи, що здійснюють реєстрацію місця проживання, відмовляють батькам у реєстрації новонародженої дитини, мотивуючи тим, що квартира перебуває в заставі (іпотеці), і вимагаючи дозволу заставодержателя. У зв’язку з цим фахівці наголошують, що місцем проживання фізичної особи віком до 10 років є місце проживання її батьків (усиновлювачів) або одного з них, із ким вона мешкає, або місцезнаходження навчального закладу чи закладу охорони здоров’я, у якому вона проживає.

Фахівці відзначили, що закон “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні” говорить про свободу та право громадян на вибір місця проживання, але фактично норми цього закону створюють порядок, який перетворюється на обов’язок і чинить перешкоди в реалізації майнових і немайнових прав людини.

Позиція правників зводиться до того, що сама реєстрація не є формою прив’язки людини до місця реєстрації, а лише фіксує факт її наявності та забезпечує реалізацію прав і свобод. Водночас асоціативно реєстрація дублює радянський інститут прописки.

Якщо порівнювати з західною практикою, то там процедури реєстрації немає. Європа живе за налагодженою системою електронного обліку громадян і резидентів країни. Такий облік ведуть кілька різних служб, у тому числі й недержавні структури.

Експерти дійшли висновку, що проблему відсутності реєстрації місця проживання можна вирішити або шляхом запровадження на законодавчому рівні форми реєстрації на кшталт “Тимчасова відсутність реєстрації” для тих осіб, які знялися з реєстрації та не зареєстрували свого місця проживання чи перебування через поважні причини (наприклад, вкладення коштів у будівництво житла та неотримання його через шахрайство забудовників тощо), або здійсненням реєстрації громадян за адресою забудовника чи об’єкту будівництва. Для таких осіб слід забезпечити реалізацію повного спектру соціальних та економічних прав.

Асоціація допомоги постраждалим інвесторам
Руслана Величко
(044) 228 28 42
info@investhelp.com.ua

***

Мета програми “Посилення впливу громадянського суспільства”  – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисту та лобіюванню спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їх залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: