Результати моніторингу впровадження електронного врядування в містах України
Загальний рівень упровадження й розвитку системи електронного врядування в містах України є досить низьким. Про це 22 квітня в Києві заявили учасники прес-конференції, яку провела коаліція неурядових організацій і Національний центр електронного врядування за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”. Під час заходу було презентовано результати моніторингу впровадження електронного врядування в містах України.
“Лише третина міст використовує систему електронного документообігу, проте навіть у цих містах системи не використовують повною мірою, а застосовують переважно для реєстрації звернень громадян, внутрішньої, вхідної та вихідної документації. Лише в 4 містах 100% працівників задіяно в системі внутрішнього е-документообігу. У переважній більшості органів місцевого самоврядування не використовують електронного цифрового підпису”, – розповів виконавчий директор ГО “Подільська агенція регіонального розвитку” Олег Левченко.
“У багатьох містах наразі розвиваються лише окремі елементи, немає системного підходу до впровадження електронного врядування, немає комплексного документу, який би регулював цей процес на рівні муніципалітетів, часто успіх розвитку тих чи інших інструментів тримається на ентузіазмі 2-3 людей. Дослідження показало, що немає чіткої кореляції між величиною міста та якістю впроваджуваних інструментів: на верхніх позиціях опинилися далеко не найбільші за величиною міста. Успіх залежить радше від бажання працювати в напрямі зростання прозорості, відкритості, спрощення взаємовідносин із громадою та зростання якості послуг, які надають органи влади”, – сказав експерт.
Зі свого боку, представник ГО “Інститут громадянського суспільства” Сергій Корчинський відзначив позитивні тенденції в якості веб-сайтів ОМС: зростає рівень наповненості, з’являються нові інструменти (онлайн-приймальні, можливість сплатити за комунальні послуги онлайн тощо). Проте, за його словами, болючим питанням для багатьох органів місцевого самоврядування є оприлюднення документів: частини з них зовсім немає на сайтах, інші не завантажуються чи їх створено в незручному форматі, вони важкодоступні через відсутність пошуку на сайті.
Представниця Громадянської мережі “Опора” Тетяна Бойко акцентувала увагу на двох важливих функціях електронного врядування. “Одна з функцій системи електронного врядування – формування довіри між владою та громадою. Коли громадянин може чітко побачити, як рухається його звернення, як працює орган влади, це сприяє зростанню довіри. Коли ж, приміром, частина інформації на сайті доступна, інша – відсутня чи її досить важко знайти, виникає відчуття, що від людей щось приховують і довіра поступово зникає”, – зазначила експертка. Ще однією важливою функцією електронного врядування, за її словами, є зростання якості та прискорення надання адміністративних послуг, що чітко видно на прикладі багатьох зарубіжних країн. При цьому громадськість також має змогу контролювати владу та вчасно вказувати на її помилки.
Виконавчий директор Асоціації “Міста електронного урядування України” Валентина Дарнопих нагадала, що з 1 квітня стартував національний конкурс кращих практик у сфері електронного врядування. “Існує парадокс, коли за відсутності нормативно-правового документу, який би регулював процес упровадження системи е-врядування на місцевому рівні, багато міст уже сьогодні досить успішно розвивають окремі інструменти. Завдання конкурсу – спонукати органи місцевого самоврядування продемонструвати власні напрацювання, що стануть прикладом для інших міст, а також, показавши низку реальних успішних практик, підштовхнути державу до більш активних дій у напрямі розвитку електронного врядування в містах України”, – сказала вона.
Президент “Transparency International Україна” Олексій Хмара вважає, що, говорячи про електронне врядування, слід зосередитися на трьох важливих аспектах: по-перше, це добре організовані процеси всередині самого органу влади, які забезпечує якісна система електронного документообігу; по-друге, це легкий доступ до інформації про діяльність органів влади та місцевого самоврядування, в тому числі до тих документів, які вони створюють; по-третє, це майданчик для спілкування громади та влади, що діє у форматі, зручному для обох сторін.
Моніторинг передбачав дослідження двох базових інструментів електронного врядування – офіційних веб-сайтів і системи електронного документообігу – 100 найбільших міст України. Веб-сайти було оцінено за 83 показниками, що відображали рівень інформаційної наповненості, наявність інструментів для зворотного зв’язку й надання послуг, зручність у користуванні, оперативність оновлення інформації тощо. До міських рад було надіслано запити стосовно використання е-документообігу.
Звіт за результатами моніторингу розміщено на веб-порталі Муніципально-громадського центру е-урядування http://www.e-gov.in.ua/.
Контакти:
ГО “Подільська агенція регіонального розвитку”
(0432) 69 44 32
info@pard.org.ua
***
Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.