На думку фахівців, потребують удосконалення, оновлення, адаптації до стандартів ЄС і кодифікації законодавчі та підзаконні нормативно-правові акти, які регулюють процедуру спільного контролю за перетином державного кордону
Практика функціонування “єдиної зупинки” на українсько-польському кордоні потребує вдосконалення. Такого висновку дійшли громадські експерти за результатами дослідження, яке провела ГО “Європа без бар’єрів” і Львівське юридичне товариство з ініціативи Фундації Стефана Баторія (Польща) за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.
На думку фахівців, потребують удосконалення, оновлення, адаптації до стандартів ЄС і кодифікації законодавчі та підзаконні нормативно-правові акти, які регулюють процедуру спільного контролю за перетином державного кордону.
За словами експертів, практика правозастосування положень відповідних законодавчих актів і накладення санкцій за порушення встановлених правил перетину кордону часто є вибірковою. Значного масиву судових рішень стосовно перетину кордонів жодного разу не аналізували й не узагальнювали.
Небезпідставними, як наголошують фахівці, є припущення мандрівників стосовно можливостей неналежного використання “зеленого коридору” та зловживання посадовців прикордонних і митних органів.
Передусім, за словами фахівців, слід сформувати на рівні профільних комітетів Верховної Ради експертні робочі групи для аналізу й підготовки змін до законодавчих актів щодо функціонування “єдиної зупинки”, а також здійснити моніторинг судових рішень та функціонування консультативних органів у питаннях перетину державного кордону.
У зв’язку з цим, на думку експертів, варто внести законопроект “Про спрощення процедури спільного контролю за перетинанням державного кордону (“єдиної зупинки”)”, який би вносив зміни й доповнення до:
– статті 12 закону “Про державний кордон України” (деталізація спрощеного порядку й засад пропуску осіб, транспортних засобів, вантажів через державний кордон);
– статті 26 закону “Про прикордонний контроль” (можливості та процедура спільного контролю з уповноваженими органами інших держав);
– статті 366 Митного кодексу (можливості та процедура спільного митного контролю);
– статті 471 Митного кодексу (відповідальність посадовців прикордонних і митних органів за неналежне використання “зеленого коридору”).
Важливим, як наголошують фахівці, також є збільшення кількості пропускних пунктів, створення відповідної інфраструктури й узгодження низки митних і прикордонних процедур, рівномірний розподіл навантаження на уповноважених посадовців під час проведення прикордонного контролю, спрощення перетину кордону для туристичних автобусів.
Контакти:
Львівське юридичне товариство
tov.lviv@gmail.com
***
Європейська програма Міжнародного фонду “Відродження” сприяє європейській інтеграції України через поєднання зовнішних вимог Європейського Союзу, які випливають із підписаних міжнародних домовленостей, з підтримкою їх відстоювання та просування з боку українського громадянського суспільства, громадських організацій, які працюють заради утвердження європейських цінностей відкритого суспільства в Україні.